یک تحلیلگر بازار مسکن معتقد است با توجه به روند سایر بازارها و عدم تطابق سطح قیمت مسکن با قدرت خرید، محتمل ترین گزینه برای چشم انداز بازار مسکن تعدیل قیمت ها در جهت کاهش قیمت اسمی است اگرچه در هشت ماه نخست سال جاری تورم ماهانه بازار مسکن به طور متوسط هشت درصد بود […]

یک تحلیلگر بازار مسکن معتقد است با توجه به روند سایر بازارها و عدم تطابق سطح قیمت مسکن با قدرت خرید، محتمل ترین گزینه برای چشم انداز بازار مسکن تعدیل قیمت ها در جهت کاهش قیمت اسمی است

اگرچه در هشت ماه نخست سال جاری تورم ماهانه بازار مسکن به طور متوسط هشت درصد بود اما از اواخر آبان ماه همزمان با کاهش ریسک غیراقتصادی، روند رشد قیمت ها متوقف و نهایتا در آذرماه تورم ماهانه مسکن منفی شد. با این حال این وضعیت در ماه دی مجددا دچار تغییر شد و تورم ماهانه مسکن مجددا مثبت شد. از این رو این سوال اساسی وجود دارد که آیا روند رشد قیمت ها در بازار تداوم خواهد داشت و بازار مسکن با جهش قیمتی مجددا مواجه می شود؟ در پاسخ به این سوال، فخرالدین زاوه تحلیلگر بازار مسکن با اشاره به وضعیت این بخش در چند ماه گذشته به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: مقایسه‌ روند بلندمدت میانگین قیمت‌های معاملاتی مسکن با شاخص بهای کالا و خدمات نشان‌دهنده‌ی آن است که در بلندمدت بهای مسکن نیز رفتاری هم‌چون سایر بازار کالاها و خدمات دارد و رشد نقدینگی و حجم پول عامل اصلی افزایش قیمت مسکن در بلندمدت بوده است.

وی در عین حال به ضعف شدید قدرت خرید تقاضا در بازار مسکن طی چند ماه گذشته اشاره کرد و افزود: شاهد این مدعا کاهش درآمد واقعی متوسط خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۸۶ است. ترکیب کاهش قدرت خرید با افزایش شدید قیمت کالای گران‌ قیمت مسکن و هم‌چنین ضعف بازار مالی مسکن در فراهم کردن تسهیلات خرید برای خانوارها، منجر به خروج بخش اعظم تقاضای مصرفی از بازار شده که خود را در کاهش شدید سطح معاملات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه خروجِ ناگزیرِ تقاضای مصرفی، سهم سرمایه‌گذاران و سوداگران در معاملات و خصلت دارایی بودن مسکن را افزایش می دهد، تصریح کرد: طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاران بخشی از نقدینگی خود را به دلایلی هم‌چون بازنگری پرتفوی ثروت، انتظار تورم‌های شدید و حفظ ارزش پول وارد بازار مسکن کردند. از همین رو بود که افزایش‌ شدید قیمت ها در بازار مسکن طی نیمه‌ی نخست امسال به‌رغم ضعف تقاضای مصرفی و غلبه‌ی جنبه‌ دارایی مسکن بر جنبه‌ی مصرفی آن در معاملات شکل گرفت.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عمده‌ فعالان بازار را در این دوران سرمایه‌گذاران و سفته‌بازانی تشکیل می‌دهد که برای حفظ ارزش پول یا به امید کسب سود وارد این بازار شده‌اند، اظهار کرد: به‌ طور خاص آن دسته از فعالان که زودتر (یا حتی در میانه‌ی جهش قیمتی اخیر) وارد بازار شده‌‌اند سودهای مناسبی کسب کرده‌اند، البته برای تحقق این سودها غالبا باید دارایی به فروش رسانده شود.

وی در پایان در خصوص روند احتمالی بازار مسکن در چندماه آتی گفت: با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در هفته‌های اخیر، قیمت‌های کنونی که سازگاری چندانی با قدرت خرید عمومی جامعه ندارند، بیشتر حبابی است از این رو محتمل‌ترین چشم‌انداز برای مسکن کاهش قیمت واقعی به‌ نظر می‌رسد.