يک کارشناس اقتصاد مسکن، با بیان اینکه در مقطع کنونی کاهش معاملات داریم اما رکود نداریم، بیان می‌کند: رکود را باید در یک شاخص بلندمدت بررسی کرد، درحالی‌که همواره در ۵۰ سال گذشته تقاضای مسکن بیش از تولید بوده و در سال ۱۴۰۰ نیز این روند ادامه می‌یابد؛ معتقدم سال آینده در هر ۴ شاخص […]

يک کارشناس اقتصاد مسکن، با بیان اینکه در مقطع کنونی کاهش معاملات داریم اما رکود نداریم، بیان می‌کند: رکود را باید در یک شاخص بلندمدت بررسی کرد، درحالی‌که همواره در ۵۰ سال گذشته تقاضای مسکن بیش از تولید بوده و در سال ۱۴۰۰ نیز این روند ادامه می‌یابد؛ معتقدم سال آینده در هر ۴ شاخص معاملات، قیمت، تولید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با رشد مواجه می‌شویم.
بیت‌ا… ستاریان می‌گوید: علت اینکه فعلا بخش مسکن وارد رکود شده کاملا مشخص است. مسکن درحال‌حاضر سعی می‌کند در یک فضای باثبات حرکت کند؛ زیرا معمولا جو و مسائل روانی خیلی در این حوزه تأثیر می‌گذارد و هم‌اکنون تحت‌تأثیر مسائل سیاسی قرار دارد. در ۵۰ سال گذشته طلا و ارز یک‌دهم مسکن با افزایش قیمت مواجه شدند. هر مسئولی می‌آید یک ایده می‌دهد، معاونش هم یک طرح جلویش می‌گذارد. بعد می‌بینیم که پس از ۸ سال مشکل مسکن دست‌نخورده باقی مانده است.
قیمت ساخت در بازار بروز نیافته است
رئیس کانون انبوه‌سازان نیز با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون قیمت مصالح ساختمانی حدود ده برابر افزایش یافته و ساخت‌وساز به‌شدت افت کرده، معتقد است: در مقطع فعلی متقاضیان می‌توانند با قیمت‌هایی به‌مراتب پایینتر از نرخ تمام‌شده ساخت، مسکن تهیه کنند؛ یعنی قیمت ساخت هنوز در بازار بروز نیافته است. در این شرایط انگیزه‌ای برای تولید مسکن باقی نمی‌ماند و تأثیر رکود ساخت‌وساز در آینده خود را به شکل رشد قیمت‌ها نشان می‌دهد.
جز قیمت مصالح که رشد عجیب و غریبی داشته، هزینه دستگاه‌های خدماتی مثل شهرداری‌ها و نظام مهندسی نیز با رشد مواجه شده است. طبق محاسبات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از قیمت هر مترمربع مسکن را هزینه‌های بالاسری تشکیل می‌دهد. جمشید برزگر گفت: با توجه به ابهامات اقتصاد کلان و نبود چشم‌انداز روشن از وضعیت بازار ارز نمی‌توان هیچ نوع پیش‌بینی از وضعیت آینده بخش مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری ارائه داد. راهکار اصلی این است که ثبات اقتصادی ایجاد شود و تولید مسکن افزایش یابد تا در آینده دوباره با نوسان قیمت مواجه نشویم