مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در، با انتقاد از جوسازی بعضی سازندگان برای القای چشم انداز افزایش قیمت در بازار مسکن گفت: برخی فعالان حوزه ساخت و ساز تنها برای ایجاد جو روانی در بازار مسکن،  اقدام به افزایش قیمت ملک خود می کنند و نمی دانیم واقعا به چه بهانه و […]

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در، با انتقاد از جوسازی بعضی سازندگان برای القای چشم انداز افزایش قیمت در بازار مسکن گفت: برخی فعالان حوزه ساخت و ساز تنها برای ایجاد جو روانی در بازار مسکن،  اقدام به افزایش قیمت ملک خود می کنند و نمی دانیم واقعا به چه بهانه و چه دلیلی چنین جو سازی ها را انجام می دهند.

او با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان اعلام می کنند که قیمت سیمان در هفته های گذشته افزایش یافته است بنابراین باید قیمت مسکن هم باید افزایش یابد افزود: ما به هیچ عنوان اجازه چنین دخالت هایی برای گران کردن مسکن را نمی دهیم چراکه سیمان تاثیر بسیار کمی در قیمت تمام شده ساخت مسکن دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تاکید بر اینکه سیمان یکی از کم اثرترین مولفه ها در قیمت تمام شده مسکن است افزود: همه می دانیم که آیتم اصلی در قیمت مسکن، زمین است و مولفه های دیگر مثل دستمزد، عوارض شهرداری، نظام مهندسی و مصالح ساختمانی در اولویت های بعدی قرار دارند.

خسروی با بیان اینکه ۸۵ درصد از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود اظهار کرد: چرا باید تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی، این بازار را با نرخ ارز تراز کنند؟ سازندگان هم به محض اینکه نرخ یکی از مصالح بالا می رود، چندین درصد روی قیمت پیشنهادی می گذارند.

این مقام مسئول توضیح داد: به عنوان مثال قیمت فولاد ۵ درصد افزایش پیدا می کند. اگر این نسبت را در قیمت تمام شده مسکن حساب کنیم شاید کمتر از یک صدم درصد باشد اما برخی سازندگان با استفاده از جو روانی تلاش می کنند، قیمت خانه را هم ۵ درصد گران کنند.

او بیان کرد: خوشبختانه شرایط فعلی بازار اجازه ایجاد التهاب را به این افراد نمی دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور همچنین درباره پیش بینی وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن در عین حال که کند حرکت می کند، نسبت به نوسانات نرخ ارز، واکنش میان مدت نشان می دهد بنابراین دولت باید تلاش کند در درجه اول قیمت ارز را ثابت نگه دارد.

او با بیان اینکه وضع پایه‌های مالیاتی نیز اقدام بعدی در راستای ثبات بازار خواهد بود، افزود: خوشبختانه با اقدامات وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس، طرح مالیات بر خانه های خالی در مرحله اجرایی قرار گرفته است که این خود زمینه ساز تلنگرهای مثبت در حوزه مسکن خواهد شد.

خسروی تصریح کرد: اگر مالیات خانه های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه نیز اجرا شود به طور قطع بازار مسکن به آرامش بیشتری می رسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه فعالان حوزه ساخت و ساز مولد بخش پیشران مسکن هستند، تصریح کرد: هیچکس با سازندگان خوشنام و منصف مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی مربوط به معدودی از سازندگان است که سودهای ۵۰۰ درصدی از بازار مسکن مطالبه می کنند.

خسروی یادآور شد: امیدواریم عرصه ساخت و ساز به شرایط طبیعی خود برگردد تا با افزایش عرضه مسکن، قیمت‌ها کاهش یابد و تمامی اقشار جامعه بتوانند خانه دار شوند.