معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس این تبصره، در سال ۱۴۰۰،مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانکی در قالب تسهیلات پرداختی برای ساخت در مجموع ۱٫۲ میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی در قالب تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان واجد شرایط ارائه خواهد شد.   محمود محمودزاده، معاون […]

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس این تبصره، در سال ۱۴۰۰،مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانکی در قالب تسهیلات پرداختی برای ساخت در مجموع ۱٫۲ میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی در قالب تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان واجد شرایط ارائه خواهد شد.

 

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و هدایت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانکی به حوزه ساخت مسکن، گفت: در شرایط کنونی پیگیری از بانک مرکزی به منظور تخصیص سهمیه هر بانک برای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱٫۲ میلیون متقاضی واجد شرایط در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بیان این نکته که طبق قانون بانک مرکزی تا انتهای فروردین ماه باید سهمیه هر بانک برای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن را مشخص و روند پرداخت را به صورت برخط گزارش دهد، تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی این بحث را در قالب مکاتبه‌ای به بانک مرکزی ارسال می‌کند تا شاهد اجرای دقیق قانون بودجه باشیم.

وی در تشریح تبصره ۱۸ قانون بودجه، افزود: براساس این تبصره، در سال ۱۴۰۰،مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانکی در قالب تسهیلات پرداختی برای ساخت در مجموع ۱٫۲ میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی در قالب تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان واجد شرایط ارائه خواهد شد.

آمادگی برای معرفی ۱٫۲ میلیون متقاضی

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا وزرات راه و شهرسازی امکان تامین زمین و همچنین معرفی افراد واجد شرایط برای استفاده از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به منظور ساخت مسکن را دارد یا خیر؟ گفت: به طور کلی باید گفت، این آمادگی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و برنامه ریزی برای تامین زمین ۵ میلیون واحد مسکونی در سطح کشور انجام شده است و از نظر آمادگی و اقدام مشکلی برای ساخت ۱٫۲ میلیون واحد مسکونی در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه تامین منابع مالی روند ساخت مسکن را تسهیل خواهد کرد، گفت: در قانون ذکر شده، الویت ساخت واحدهای مسکونی با بافت‌های فرسوده است که نیازی به تامین زمین و زیرساخت‌های مورد نیاز ندارد و منابع مالی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن می‌‌تواند به ارتقای این بافت کمک شایانی کند.

محمود زاده در پایان گفت: در مجموع مشکل خاصی از سوی وزارت راه و شهرسازی به منظور جهش تولید مسکن وجود ندارد، چون برنامه‌ریزی‌های آن لازم برای تامین زمین و ثبت نام متقاضیان واجد شرایط از پیش انجام شده است.