شاخص تعدیل پروژه های عمرانی در سه ماهه چهارم سال۱۳۹۹ بر طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، هر متر مربع دو میلیون و ۷۵۰هزار تومان بود  که ۷۹درصد افزایش یافت.   هزینه ساخت مسکن ملی از دو میلیون و ۷۵۰هزار تومان در هر متر مربع به چهار میلیون و ۹۲۲هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ تعدیل که […]

شاخص تعدیل پروژه های عمرانی در سه ماهه چهارم سال۱۳۹۹ بر طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، هر متر مربع دو میلیون و ۷۵۰هزار تومان بود  که ۷۹درصد افزایش یافت.

 

هزینه ساخت مسکن ملی از دو میلیون و ۷۵۰هزار تومان در هر متر مربع به چهار میلیون و ۹۲۲هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ تعدیل که از سوی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه چهارم سال۱۳۹۹ اعلام شده بر اساس نرخ رشد قیمت مصالح و دستمزد اعمال شده است.

جواد حق شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن عنوان کرد: رشد ۷۹درصدی هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای اقدام ملی مسکن البته شامل همه مراحل پروژه نمی شود. به طور مثال اگر ابنیه در مرحله اسکلت باشد، هزینه فوندانسیون، عایق رطوبتی و غیره بر اساس نرخ قبلی اعمال خواهد شد.

طرح اقدام ملی مسکن در ۶۱۷شهر از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود که تا امروز ۵۱هزار و ۶۹۷نفر افتتاح حساب کرده و ۴۶هزار و ۳۹۱نفر واریز وجه داشتند، یعنی ۴۰میلیون تومان اولیه را کامل واریز کرده اند.برای حدود ۹هزار واحد نیز که متقاضیان وجه واریز کرده اند زمین تامین نشده است. دلایل مختلفی هم دارد؛ به طور مثال زمین مشخص شده اما در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است. یا کاربری مسکونی دارد اما از تاسیسات زیربنایی و روبنایی برخوردار نیست. در بعضی موارد هم زمین هنوز تامین نشده است. اگر این ۹ هزار واحد را لحاظ نکنیم در حال حاضر ۳۷هزار و ۵۱واحد در دستور کار است که هم زمین تامین شده و هم واریز وجه کامل شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن تاکید کرد: پروژه اقدام ملی با روشهای مختلفی اجرا می شود. ۲۲هزار و ۴۱۴واحد به شیوه پیمان جزء، خرید مصالح به صورت امانی انجام می شود. ۷۷۲۸واحد نیز در گروه ساخت است که زمین تحویل متقاضیان شده است. ۵۹۲۹نفر هم به صورت گروه‌های دو نفره و بیشتر زمین تحویلشان شده است. ۹۸۰واحد نیز به صورت انبوه سازی خواهد بود که باید در سال جاری از انبوه سازان دعوت کنیم و پروژه را تحویلشان بدهیم.

حق شناس ادامه داد: تعداد واحدهای اقدام ملی که توسط بنیاد مسکن شروع کرده هم اکنون ۶۷۰۰ واحد است که از پیشرفت فیزیکی حدود ۷ درصد برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه اجرای ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن، علت اختلاف تعداد واحدهای در حال اجرا با برنامه مصوب چیست؟ اظهار کرد: به هر حال تا متقاضی نیاید نمی توانیم پروانه بگیریم و آماده سازی زمین کنیم. تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۶ هزار نفر وجوه اولیه را واریز کرده اند. از این تعداد برخی شرع شده و برخی در حال آماده سازی زمین است. ۲۲ هزار واحد در دست تسطیح است. به طور مثال پروژه دماوند نزدیک ۲ ماه درگیر آماده سازی زمین بودیم که بعد از تسطیح می توان تحویل پیمانکار داد. پروژه ها به تدریج جلو می رود و آمارها دائما به روز می شود.