برای رونق در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن باید شاهد ثباث نسبی در بازار مسکن باشیم    قیمت مسکن در یکسال اخیر به‌صورت افسار گسیخته در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش بود، این افزایش قیمت امید خانه‌دار شدن در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان […]

برای رونق در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن باید شاهد ثباث نسبی در بازار مسکن باشیم

 

 قیمت مسکن در یکسال اخیر به‌صورت افسار گسیخته در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش بود، این افزایش قیمت امید خانه‌دار شدن در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان را کمرنگ‌تر از همیشه می‌کرد و می‌توان گفت در حال حاضر خرید مسکن برای افراد فاقد خانه در حال تبدیل شدن به یک آرزوی محال است، اما از یکماه گذشته شاهد افت قیمت مسکن در کشور هستیم.

 رکورد سنگینی به‌علت نوسانات شدید قیمت بر بازار مسکن حاکم شده است، عملا خرید و فروش مسکن به ندرت انجام می‌شود، یکی از اصلی‌ترین دلایل این رکود این است که افراد توانایی خرید مسکن با قیمت‌های نجومی را حتی در شهرها و روستاهای کوچک ندارند.

افزایش قیمت مسکن در دو ماه گذشته متوقف شده و در برخی مناطق کشور نیز کاهش قیمت مسکن با شیبی ملایم آغاز شده است، کارشناسان این حوزه معتقدند شیب کاهشی قیمت مسکن ادامه پیدا می‌کند، اما مردم هم‌چنان منتظر پایین آمدن قیمت مسکن و منطقی شدن قیمت‌ها در این حوزه هستند.

کاهش قیمت در حوزه مسکن در تمامی نقاط شهر یکسان نیست، در برخی مناطق شهرکرد شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها هستیم، قطعا رونق در بازار مسکن موجب ایجاد رونق در مشاغل وابسته به صنعت ساختمان‌سازی نیز خواهد شد، اما نمی‌توان شرایط را در آینده به‌صورت دقیق و کارشناسی پیش‌بینی کرد، زیرا مسائل متعددی در افزایش و کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار است.

افزایش قیمت مسکن در سال گذشته به‌هیچ عنوان منطقی نبود و این افزایش قیمت بیشتر تابع هیجانات قیمتی در بازارهای مختلف اعم ا ارز، طلا، خودرو و … بود، عموما سرمایه‌های سرگردان به‌جای سرمایه‌گذاری در مباحث تولید و اشتغال به سمت بازار سکه، طلا و مسکن هدایت می‌شوند که این افزایش تقاضای کاذب، یکی از دلایل افزایش قیمت در این حوزه‌ها به‌شمار می‌رود.

کاهش ۱۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن در شهرکرد

محمد رئیسی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در شهرکرد در خصوص وضعیت بازار مسکن در مرکز چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بازار مسکن دچار رکود شدید شده و همچنین این رکود نیز بر قیمت مسکن نیز تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در شهرکرد بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است، گفت: بیش‌ترین کاهش قیمت مسکن و زمین در محله منظریه شهرکرد بوده و در سایر مناطق نیز این کاهش بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

رئیسی با تاکید بر اینکه برای رونق در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن باید شاهد ثباث نسبی در بازار مسکن باشیم، عنوان کرد: نوسانات بازار مسکن موجب ایجاد ضرر و زیان به فعالان این حوزه می‌شود، زمانی که قیمت مسکن به‌صورت نجومی بالا می‌رود، متقاضیان خرید مسکن نمی‌تواند برنامه‌ریزی لازم را برای خرید داشته باشند، همچنین کاهش یکباره قیمت نیز موجب رکود در بازار خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در شهرکرد افزود: اگر بازار مسکن دارای ثبات باشد، رونق در ساخت و ساز و نقل و انتقال در بازار مسکن پدید می‌آید.

وی در پایان یادآور شد: بالغ بر ۱۵۰ شغل وابسته به صنعت ساختمان‌سازی است، رونق در بازار مسکن می‌تواند موجب رونق در این مشاغل نیز شود.

رکود سنگین بر بازار مسکن در چهارمحال و بختیاری

ابراهیم علیرضایی، معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رکود بر بازار مسکن سایه انداخته است، اظهار کرد: شاهد کاهش قیمت در بازار مسکن استان هستیم، اما این کاهش مانند سایر استان‌های کشور چشمگیر نیست.