کاهش تولید مسکن و افزایش نجومی قیمت زمین طی سال‌های گذشته باعث شد امید برای خانه‌دار شدن برخی خانوارها به دوره انتظار بیش از ۱۰۰ سال موکول شود، «طرح ملّی مسکن اقساطی» برای کاهش این دوره انتظار طراحی شده است. خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران طی گفت‌وگو با رادیو به این موضوع […]

کاهش تولید مسکن و افزایش نجومی قیمت زمین طی سال‌های گذشته باعث شد امید برای خانه‌دار شدن برخی خانوارها به دوره انتظار بیش از ۱۰۰ سال موکول شود، «طرح ملّی مسکن اقساطی» برای کاهش این دوره انتظار طراحی شده است.

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران طی گفت‌وگو با رادیو به این موضوع اشاره کرد که به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن مهم‌ترین عامل رشد افسارگسیخته قیمت و همچنین سودجویی سفته‌بازان از این کمبود عرضه شود.

به‌گفته وی اگر دولت تمام تمرکز خود را روی تقویت بخش تولید و عرضه مسکن بگذارد قطعاً در میان‌مدت و بلندمدت خواهد توانست با ایجاد گردش مالی سالم در این صنعت، قیمت نهاده‌های تولید را کنترل کند و درنهایت روی قیمت مسکن نیز اثرگذاری مناسبی داشته باشد. البته برای این موضوع قطعاً باید تکریم خانوار ایرانی را در نظر بگیرد و از بهترین امکانات برای اجرای این هدف بهره ببرد.

وی افزود: در طرح‌هایی مانند مسکن مهر یا اقدام ملی، دولت زمین‌هایی را که در مناطق حاشیه‌ای و بعضاً غیرمرغوب قرار داشت و حتی در تمام موارد فاقد زیرساخت‌های شهری بود، برای اجرای پروژه و تولید انبوه مسکن تخصیص داد. بسیاری از این اراضی حتی تا بعد از اتمام ساخت‌وساز، از ساده‌ترین امکانات مثل انشعاب برق مسکونی یا آب آشامیدنی شهری یا آسفالت باکیفیت هم برخوردار نبوده‌اند، به‌جز این‌ها، سایر امکانات شهری مثل فضاهای تجاری، آموزشی، درمانی و… نیز همیشه در اجرای طرح‌ها مغفول واقع‌شده‌اند.

این کارشناس صنعت ساختمان ضمن ابراز ناخرسندی از عدم تکریم افراد متقاضی مسکن در این طرح‌ها گفت: همین محرومیت‌های تحمیلی که ناشی از عدم کارشناسی و برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه طرح‌های دولتی و آمایش دقیق سرزمین به‌لحاظ جمعیت و آب‌وهوا و نزدیکی به مراکز شغلی بوده است، عملاً سبکی خاص و تأسف‌برانگیز از حاشیه‌نشینی را در مناطقی که در آنها چنین پروژه‌هایی احداث شده است، ایجاد نمود و عملاً مسیر نادرستی برای تحقیر و کاهش توقعات و تغییر ذائقه خانواده ایرانی را رقم زده است. کمتر کارشناسی است که افسوس نحوه اجرا و اتلاف منابع و سرمایه افراد در چنین طرح‌های دولتی را نخورده باشد.

باقرپور در ادامه با اشاره به راهکارهای موجود در حل این معضل گفت: اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ابتدای امسال طرح موسوم به «طرح ملی مسکن اقساطی» را رونمایی کرد که تأمین مسکن برای متقاضیان با سطح درآمد متوسط و سرمایه‌های خرد هدف اصلی می‌باشد.

وی ادامه داد: در این طرح متقاضیان مسکن بعد از ثبت‌نام فارغ از سرمایه و اندوخته‌ای که دارند خواهند توانست در مناطق مرغوب شهری صاحب مسکن بشوند. این ویژگی بزرگ‌ترین وجه تمایز آن با «طرح مسکن مهر»، «طرح احیای بافت فرسوده» و «طرح اقدام ملی مسکن» در دولت‌های دکتر احمدی‌نژاد و دکتر روحانی خواهد بود، حال‌آنکه در «طرح ملی مسکن اقساطی»، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ابتدا نسبت به انعقاد قراردادهای خرید یا مشارکت مدنی در مناطق مرغوب و باکیفیت داخل شهر و مناطق از پیش مسکونی که تمامی زیرساخت‌های رفاهی در آن‌ها وجود دارد، اقدام می‌کند و سپس آن را در سبد عرضه به متقاضیان قرار می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ضمن تأکید بر اینکه با توجه به گستردگی اجرای این طرح، به‌ترتیب تمام مناطق اعم از سطوح بالا، متوسط و پایین‌شهر متناسب با بضاعت مالی مخاطبان در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: استراتژی طراحی و ساخت متناسب با شأن هم‌وطنان ایرانی، حداقل یک پله بالاتر از عرف منطقه پیش‌بینی شده است تا علاوه بر رضایت متقاضیان، سطح کیفی مناطق نیز ارتقاء پیدا کند، یعنی هر کس با هر استطاعت مالی و سلیقه‌ای، امکان انتخاب اولویت مطلوب خود را خواهد داشت.

باقرپور در پایان تأکید کرد: هرچند که اولویت تیم تحقیقات بازار اتحادیه، انتخاب موقعیت‌های مکانی رو به رشد و ترقی در هر محدوده بوده تا حداکثر ارزش افزوده را برای افراد به‌صورت کاملاً مستقل از نرخ رایج تورم به‌همراه داشته باشد، همین امر دلیل معقولی برای تقویت نگاه سرمایه‌گذاری ملکی برای هم‌وطنان، به‌دوراز انگیزه‌های سوداگری در بازار محسوب می‌شود.