معاون اول رییس جمهوری آیین‌نامه اجرایی اقدامات مربوط به تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و طرح اقدام ملی تأمین مسکن و آیین‌نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین‌آلات در مدیریت بحران را ابلاغ کرد. با امضای اسحاق جهانگیری آیین‌نامه اجرایی اقدامات مربوط به تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های […]

معاون اول رییس جمهوری آیین‌نامه اجرایی اقدامات مربوط به تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و طرح اقدام ملی تأمین مسکن و آیین‌نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین‌آلات در مدیریت بحران را ابلاغ کرد.

با امضای اسحاق جهانگیری آیین‌نامه اجرایی اقدامات مربوط به تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و طرح اقدام ملی تأمین مسکن را ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه بیست و ششم خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده درخصوص اقدامات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و طرح اقدام ملی تأمین مسکن را تصویب کرد.

به موجب آیین‌نامه فوق و در اجرای جزء (۱) بند یاد شده از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، سهم شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید ۱۶ هزار میلیارد ریال، سهم سازمان ملی زمین و مسکن به میزان ۹ هزار میلیارد ریال و سهم شرکت بازآفرینی شهری ایران به میزان ۵ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود تا از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به خود با اولویت فروش از طریق مزایده یا به قیمت کارشناسی روز مشروط به حفظ کاربری تأمین و با رعایت ساز وکار خزانه به حساب شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصل را صرف عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی تأمین مسکن و مصلی تهران (برای شرکت و سازمان مذکور) و مطالعه و اجرای طرح‌های بازآفرینی در محلات هدف (بافت‌های فرسوده و تاریخی) و احیای سکونتگاه‌های غیر رسمی مندرج در قانون برنامه ششم توسعه (برای شرکت بازآفرینی) کنند.

وزارت راه و شهرسازی مکلف است ۲۵ درصد از منابع حاصل از اجرای ماده مذکور را برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی آب، برق و فاضلاب مسکن مهر باقی مانده که نیازمند تأمین خدمات هستند و طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داده و متناسب با کارکرد به شرکت‌های ذیربط وزارت نیرو پرداخت کرده و یا رأسا در آن پروژه‌ها هزینه کند.

این وزارتخانه همچنین مکلف است از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و از محل منابع حاصل از اجرای این جزء مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال جهت طرح مصلی تهران کمک کند.

همچنین به موجب آیین‌نامه یاد شده، وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف دوماه پس از تصویب این آیین‌نامه، برنامه اجرایی ساخت و تکمیل مدارس در طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی را در مناطق محروم و کم‌برخوردار به وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کند. تا سقف مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال (حداقل به میزان ۲ هزار میلیارد ریال) از محل منابع (سازمان و شرکت بالمناصفه) به ردیف درآمدی مربوط در جدول شماره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور واریز تا جهت ساخت و تکمیل مدارس (براساس پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مصوب) با اولویت مدارس مجموعه‌های مسکونی مهر و مناطق محروم و کم‌برخوردار در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد

.

شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلفند در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر در هر مجتمع و یا بلوک مسکونی به صورت جمعی یا انفرادی، نسبت به واگذاری قطعی عرصه زمین‌های اجاره ای (۹۹) ساله متعلق به خود به قیمت کارشناسی روز، به صورت نقد و یا نقد و اقساط (حداکثر ۱۰ ساله) اقدام کنند.

وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران، برای اجرای پروژه‌های منطبق با طرح‌های جامع، تفصیلی، بافت‌های فرسوده و آماده‌سازی مصوب مندرج در جزء (۴) بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، در چهارچوب ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار و سایر قوانین و مقررات، تسهیلات لازم تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال را از بانک‌های عامل و صندوق‌های تأمین مالی اخذ و معادل آن، زمین‌های متعلق به خود را در چهارچوب قرارداد در رهن بانک‌های عامل و صندوق‌های تأمین مالی قرار دهند.

صد در صد وجوه حاصل از فروش عرصه و اعیان سهم شرکت‌ها و سازمان یاد شده، در طرح‌های تکمیل شده موضوع این ماده به حساب متعلق به آنها، نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و از محل آن تسهیلات دریافتی تسویه می‌شود.

همچنین در اجرای جزء (۴) بند قانونی موضوع این آیین‌نامه، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلفند در صورت ارائه طرح و اعتبار مصوب از طرف مراکز متولی و دستگاه‌های اجرایی، زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، کلانتری، پایگاه بسیج، حوزه علمیه، مصلی، حوزه‌های مقاومت، مسجد، حسینیه، کتابخانه، سالن‌های ورزشی بسیج صالحین، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر مراکز اداری و خدماتی مورد نیاز را بر اساس کاربری مصوب شهری به صورت رایگان در اختیار مراکز متولی و دستگاه‌های اجرایی طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن قرار دهند.

لازم به ذکر است، وزارت راه و شهرسازی مکلف به ارایه گزارش حُسن اجرای این آیین‌نامه در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور است.

آیین‌نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین آلات در مدیریت بحران ابلاغ شد

با امضای معاون اول رییس جمهوری آیین‌نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین آلات در مدیریت بحران ابلاغ شد.

هیات وزیران نظر به لزوم تجهیز دستگاه‌ها و سازمان‌های پاسخگو در بحث پاسخگویی به حوادث و سوانح به جدیدترین تجهیزات و ماشین‌آلات و نیز دسترسی به تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در حوزه مدیریت بحران در زمان و مکان مناسب و تسهیل هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول و تسریع خدمات رسانی در شرایط اضطراری، در جلسه ۶ تیر ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) آیین‌نامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین‌آلات در مدیریت بحران را تصویب کرد.

به موجب آیین‌نامه مذکور، سازمان مدیریت بحران کشور موظف است با بررسی و ارزیابی وضع موجود تجهیزات و ماشین‌آلات دستگاه‌های اجرایی و نیازسنجی مقابله با مخاطرات و مدیریت بحران‌های احتمالی کشور، فهرستی از کمبودهای تجهیزات و ماشین‌آلات متناسب با مراحل پاسخ و بازسازی را تهیه کرده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط قرار دهد تا تأمین موارد مورد نیاز مذکور در فهرست یاد شده پس از تایید سازمان، در لایحه بودجه سنواتی دستگاه اجرایی پیش‌بینی شود.

این سازمان همچنین موظف است نسخه‌ای از فهرست تدوین شده را جهت جلب مشارکت داخلی در زمینه دانش فنی طراحی، تولید و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات فنی و تخصصی توسط شرکت‌های صنعتی و نیز شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح قرار دهد.

هر یک از دستگاه‌های اجرایی موظفند متناسب با وظایف خود، نوع و مقادیر تجهیزات و ماشین‌آلاتی را که برای مدیریت در بحران‌ها ضروری است به صورت سالانه نیازسنجی و برآورد کنند و در قالب دو برنامه دو ساله و پنج ساله، چگونگی تأمین نیازهای خود را اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کرده و به سازمان مدیریت بحران کشور گزارش کنند.

سازمان پس از دریافت گزارش نسبت به بررسی وضع موجود و نیازسنجی ماشین‌آلات و تجهیزات مقابله با مخاطرات محتمل و وضعیت آسیب‌پذیری در نقاط مختلف کشور مراتب را به دستگاه ذیربط و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده و تأمین بودجه تجهیزات و ماشین‌آلات اعلامی در اولویت تخصیص بودجه دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

همچنین دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به آموزش کاربرد تجهیزات و ماشین‌آلات، نرم‌افزارهای مربوطه و تأمین و توسعه منابع انسانی مورد نیاز جهت بهره‌برداری از تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی اقدام کرده و گزارش عملکرد خود را هر ۶ ماه به سازمان ارایه کنند.​