رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: برای اجرای طرح جهش تولید مسکن و تحقق وعده‌های رئیس جمهور منتخب در زمینه ساخت مسکن باید وزارتخانه مستقل مسکن و شهرسازی تشکیل شود محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه یک ماه پیش طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی از سوی کمیسیون عمران به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد، گفت: برای […]

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: برای اجرای طرح جهش تولید مسکن و تحقق وعده‌های رئیس جمهور منتخب در زمینه ساخت مسکن باید وزارتخانه مستقل مسکن و شهرسازی تشکیل شود

محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه یک ماه پیش طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی از سوی کمیسیون عمران به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد، گفت: برای اجرای طرح جهش تولید مسکن و تحقق وعده‌های رئیس جمهور منتخب در زمینه ساخت مسکن باید وزارتخانه مستقل مسکن و شهرسازی تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از اولویت‌های اصلی کشور حل مشکل مسکن است، افزود: امروز بیش از چهار میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم که همین موضوع موجب کاهش نرخ ازدواج شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش نرخ مسکن طی سالهای اخیر، اظهار داشت: بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضای بازار مسکن عامل اصلی افزایش قیمت هاست. یکی ازاولویت های اصلی کشور حل مشکل مسکن است. بیش از چهار میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم.

رضایی کوچی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر موضوع شهرسازی عملاً رها شده است، تأکید کرد: علت اصلی این مشکلات این است که دو حوزه مهم و استراتژیک به عنوان مسکن و شهرسازی در وزارت راه ادغام شده است.

وی افزود: بنابراین هر وزیری با هر توانمندی در مدیریت حوزه بسیار سنگین راه و شهرسازی که شامل مسکن و شهرسازی، بنادر و دریانوردی، شبکه‌های ریلی، صنعت حمل و نقل هوایی، راه‌های زمینی، راه‌های روستایی است، دچار مشکل خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه توجه به حوزه مسکن و شهرسازی زیر سایه، حمل و نقل عملاً محو شده است، تصریح کرد: وزرای راه و شهرسازی با توجه به وسعت فعالیت‌های مربوط به این وزارتخانه وقت کافی برای ساماندهی مسکن و شهرسازی اختصاص دهند.

رضایی کوچی با اشاره به وعده رئیسی مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن در کشور، گفت: برای اجرای طرح طرح جهش تولید مسکن و تحقق وعده‌های رئیس جمهور منتخب در زمینه ساخت مسکن باید وزارتخانه مستقل مسکن و شهرسازی تشکیل شود تا حوزه مسکن را سر و سامان دهد.

وی افزود: بیش از ۲۰ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و کیفیت ساخت و سازها به شدت کاهش یافته است. همه این امور بیانگر عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن است. اگر این رویه مدیریتی ادامه پیدا کند باید همچنان شاهد رشد بافت‌های فرسوده، افزایش حاشیه نشینی، افزایش قیمت مسکن و مشکلات شهرسازی باشیم.

نماینده مردم جهرم در مجلس تأکید کرد: امیدوارم هرچه سریع‌تر این طرح از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شود تا در کمیسیون به تصویب برسد. البته کمیسیون تلاش داشت قبل از معرفی کابینه این طرح را به تصویب برساند تا رئیس جمهور منتخب دو وزیر راه و مسکن و شهرسازی را به مجلس معرفی کند.

رضایی کوچی با بیان اینکه با رئیس مجلس در مورد لزوم تسریع در بررسی و تصویب طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی پیش از معرفی کابینه رایزنی‌هایی انجام داده‌ام، اظهار داشت: امیدوارم ظرف دو ماه آینده این طرح به تصویب برسد تا حوزه مسکن و شهرسازی شرایط بهتری پیدا کند.