افزایش قیمت سیمان به پاکتی ۶۵ هزار تومان و میلگرد به کیلویی ۲۰ هزار تومان در روزهای اخیر، انتقاد نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران را در پی داشت و گفت: با این وضعیت سازندگان دیگر نای برخاستن ندارند و بخش خصوصی در حال ورشکستگی است. ایرج رهبر در گفت‌وگویی اظهار کرد: بازار مصالح […]

افزایش قیمت سیمان به پاکتی ۶۵ هزار تومان و میلگرد به کیلویی ۲۰ هزار تومان در روزهای اخیر، انتقاد نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران را در پی داشت و گفت: با این وضعیت سازندگان دیگر نای برخاستن ندارند و بخش خصوصی در حال ورشکستگی است.

ایرج رهبر در گفت‌وگویی اظهار کرد: بازار مصالح ساختمانی در روزهای پایانی دولت دوازدهم وضعیت نابسامانی پیدا کرده و قطعا رکود بخش ساخت و ساز را عمیق‌تر خواهد کرد. به نظر من علت اصلی به سوء مدیریت برمی‌گردد. نمی‌گویم تعمدی در کار است اما نمی شود همه چیز را رها کرد و مشکلات را به دوش دولت بعدی انداخت.

وی افزود: قیمت هر پاکت سیمان از حدود ۳۰ هزار تومان به بالای ۶۵ هزار تومان رسیده و میلگرد از کیلویی ۱۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که شش ماه قبل هم به بهانه افزایش هزینه‌ها و حمل و نقل قیمت سیمان از حدود ۱۲ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده بود. مگردر این شش ماه چه اتفاقی افتاده که اینقدر نرخها را بالا برده‌اند.

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان سیمان صرفا به صادرات توجه دارند و سیمان را به بازار داخلی عرضه نمی‌کنند گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز، نگاه تولیدکنندگان سیمان صرفا به خارج از کشور و درآمدهای ارزی است.

به گفته رهبر، حدود ۱۸۰ قلم کالا در یک ساختمان استفاده می‌شود که اگر همگی مثل سیمان و فولاد با رشد قیمت مواجه شوند هزینه‌های سازندگان کمرشکن خواهد شد. حتی اگر نرخ زمین را صفر در نظر بگیریم قیمت ساخت به بالای شش میلیون تومان در هر متر مربع رسیده و با رشدهای اخیر هیچ چشم‌اندازی برای بخش ساخت و ساز وجود ندارد.

وی تاکید کرد: با این وضعیت دولت آینده در بخش مسکن دچار چالشهای اساسی خواهد شد. تا بخواهد دولت رئیسی به اوضاع مسلط شود حدود یک سال زمان می‌برد که این دوره انتظار وضعیت بازار مسکن را معلق نگه می‌دارد. در حال حاضر باید دستگاههای نظارتی و مجلس به موضوع نهاده‌های ساختمانی ورود کنند و از وزرای مربوطه علت رشدها را بپرسند.

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به پروژه اقدام ملی مسکن گفت: در حال حاضر با قیمت متری ۳.۵ میلیون تومان با بسیاری از سازندگان برای این طرح قرارداد امضا شده و اگر این روال پیش برود قطعا نمی شود با این نرخها پروژه‌ها را جمع کرد. در طی یک سال اخیر درب ضد سرقت از ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۳ میلیون تومان و دربهای داخلی از ۷۰ هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده است. مسکن مهر در مرحله نصبیات قرار دارد که باید با نرخهای جدید خریداری شود.