وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی صندوق توسعه مسکن برای تامین مالی ساخت یک میلیون مسکن خبر و به ابهامات در زمینه چگونگی تحقق این وعده بزرگ پاسخ داد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که بر اساس قانون، بانک‌ها مکلف به تامین ۲۰ درصد تسهیلات خود به بخش مسکن هستند، از دریافت  […]

وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی صندوق توسعه مسکن برای تامین مالی ساخت یک میلیون مسکن خبر و به ابهامات در زمینه چگونگی تحقق این وعده بزرگ پاسخ داد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که بر اساس قانون، بانک‌ها مکلف به تامین ۲۰ درصد تسهیلات خود به بخش مسکن هستند، از دریافت  مصوبه راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن خبر داد.

قاسمی با اشاره به نوسازی ناوگان هوایی و جاده ای و توسعه ظرفیت ریلی در آینده نزدیک گفت: دولت به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع پروژه های ریلی، جاده‌ای و دریایی است.به گزارش فارس، رستم قاسمی در برنامه ای تلویزیونی به تشریح برنامه های این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت. وی در حوزه راه، رشد ۳۰ درصدی حمل و نقل ریلی، نوسازی حدود ۳۵۶ هزار کامیون موجود در کشور که متوسط سن آن‌ها بسیار بالاست و جوان سازی ناوگان هواپیمایی را به عنوان مهم ترین برنامه های خود اعلام کرد. به گفته  قاسمی، دولت به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع پروژه های ریلی، جاده‌ای و دریایی است.

وی با اشاره به سیاست های این وزارتخانه برای بخش مسکن و ساخت سالیانه یک میلیون مسکن گفت: توانمندی و ظرفیت‌های لازم برای تولید چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال وجود دارد. اظهارات قاسمی حاکی از آن است که قرار است زمین های قابل ساخت دولتی در کشور تجمیع شود. بر این اساس، بانک زمین در کشور به زودی تشکیل خواهد شد. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، زمین های شهری که بیش از یک میلیون هکتار برآورد می شود، به وزارت راه و شهرسازی منتقل می شود. وی در ادامه از دریافت مصوبه راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن خبر داد. قرار است در این صندوق، اقساط مسکن مهر، خط اعتباری مسکن مهر، بخشی از بودجه‌های اعتباری مسکن، تجمیع و از این محل بخشی از منابع تامین شود. وزیر راه همچنین به برنامه تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات بانک ها به بخش مسکن اشاره کرد و گفت: سود تسهیلات با توجه به تورم مناسب خواهد بود. برای افرادی که بازگشت سود برای آن ها با مشکل مواجه است تلاش می‌کنیم تا زمان آن را طولانی‌تر و کمک‌هایی را از محل درآمدهای صندوق مسکن تامین کنیم. همچنین پلکانی کردن نرخ سود تسهیلات در دستور کار قرار دارد.

مصالح ساختمانی سازندگان بدون واسطه تامین خواهد شد

قاسمی گفت: در توافق با وزارت صمت، مقرر شده است تا مواد و مصالح ساختمانی به منظور کاهش قیمت تمام شده بدون واسطه به مردم واگذار شود. همچنین تصمیم گرفته شد برای بخشی از افرادی که امکان صاحب خانه شدن را ندارند برخی از خدمات دولتی (برای ساخت مسکن) رایگان و بخشی از هزینه ساختمان همچون هزینه خدمات نظام مهندسی و انشعابات و دیگر موارد با تخفیف‌های قابل‌توجه تامین شود. وی در خصوص مصالح مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی گفت: بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان کشور است و برای احداث یک میلیون مسکن در سال به ۳۲ میلیون تن سیمان نیاز داریم. همچنین درخصوص فولاد نیز حدود ۱۲ میلیون تن در سال به فولاد نیاز داریم که ظرفیت تولید بیش از دو برابر است