از اردیبهشت که قیمت‌های بازار اجاره برای سال ۱۴۰۰ بروز پیدا کرد به دلیل فشار تقاضا و کمبود عرضه تا شهریورماه نرخ‌ها روند افزایشی داشت تا اینکه تورم سالیانه بازار اجاره در پایتخت به ۴۳ درصد رسید. اما با ورود به مهرماه و پایان فصل جابه‌جایی، بازار اجاره مقداری افت کرده است. مشاوران املاک انتظار […]

از اردیبهشت که قیمت‌های بازار اجاره برای سال ۱۴۰۰ بروز پیدا کرد به دلیل فشار تقاضا و کمبود عرضه تا شهریورماه نرخ‌ها روند افزایشی داشت تا اینکه تورم سالیانه بازار اجاره در پایتخت به ۴۳ درصد رسید. اما با ورود به مهرماه و پایان فصل جابه‌جایی، بازار اجاره مقداری افت کرده است. مشاوران املاک انتظار دارند قیمتها نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین بیاید.

در شهریورماه ۱۴۰۰ وقوع دو اتفاق همزمان قرار گرفتن در پیک جابه‌جایی و کاهش توان خرید مسکن، به رونق بازار اجاره منجر شد. آخرین ماه از نیمه اول سال ۱۴۰۰ به عنوان پایان مهلت جابه‌جایی، جنب و جوش مستاجران افزایش قابل توجهی پیدا کرد. در شهریورماه ۶۹ هزار قرارداد اجاره در تهران به امضا رسید که از رشد ۵۹۰ درصدی نسبت به مردادماه حکایت دارد.

هرچند مشاهدات میدانی نشان می‌دهد عمده اجاره‌نامه‌ها از نوع تمدید بوده است اما عدم توفیق در اجرای مصوبه ستاد کرونا در خصوص تعیین سقف مجاز اضافه اجاره‌بها به میزان ۲۵ درصد منجر شد تا عمده مستاجران، قراردادهای خود را با نرخهای بالاتر تمدید کنند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شهریور ۱۴۰۰  نرخ رشد سالیانه اجاره بها در تهران ۴۲.۸ درصد و در کل کشور ۴۵.۷ درصد بوده است؛ در حالی که ستاد کرونا امسال نیز مانند سال گذشته سقف مجاز افزایش در تهران را ۲۵ درصد، در دیگر کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین کرده بود.

رکود خرید و فروش به شکل جهش نرخهای اجاره در تابستان امسال بروز پیدا کرد. با توجه به کاهش ساخت‌وساز، واحدهای نوساز چندانی وارد بازار اجاره نشد و البته مالکان نیز تمایلی به اجاره دادن آپارتمانهای خود نداشتند. مالکانی هم که از قبل واحدهای خود را اجاره داده بودند اجاره‌ها را بعضا تا دو برابر سال قبل تعیین کردند.

متغیرهایی همچون تورم، رشد قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تاثیر می گذارد. هر سه این شاخص‌ها در یک سال اخیر اثرات تورمی بر بازار اجاره داشته است. تورم به ۴۵ درصد رسیده و سود بانکی نیز به شکل رسمی از ۱۸ درصد فراتر نرفته است. البته سرعت رشد سالیانه قیمت مسکن از ۹۴ درصد در پایان سال گذشته به ۳۰ درصد در شهریورماه امسال رسیده و معاملات ۸ درصد کاهش یافته است. این اتفاق به شکل طبیعی با فشار به بازار اجاره و افزایش قیمتها همراه شد. در این شرایط صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند به جای ودیعه‌ی بیشتر، اجاره ماهیانه‌ی بیشتری دریافت کنند.

با این حال معمولا در فصل پاییز بازار اجاره به لحاظ حجم تقاضا و نرخهای پیشنهادی افت می‌کند که بر این اساس انتظار می‌رود بازار در ماههای پیش رو به آرامش برسد. این در حالی است که عمده فایلهای مرغوب در تابستان اجاره رفته و واحدهای موجود اغلب از امکانات کافی مثل آسانسور و پارکینگ برخوردار نیستند.