در ماه‌های اخیر قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و میلگرد، کاهش‌هایی را تجربه کرده که منجر به امیدواری فعالان حوزه ساختمان مبنی بر کاهش هزینه‌های ساخت و در نهایت کاهش قیمت مسکن شده است. بر اساس گزارشاتی که از طرف کانون انبوه سازان منتشر شده در یک ماه اخیر میلگرد با قیمت ۱۴ هزار […]

در ماه‌های اخیر قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و میلگرد، کاهش‌هایی را تجربه کرده که منجر به امیدواری فعالان حوزه ساختمان مبنی بر کاهش هزینه‌های ساخت و در نهایت کاهش قیمت مسکن شده است.

بر اساس گزارشاتی که از طرف کانون انبوه سازان منتشر شده در یک ماه اخیر میلگرد با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود که نسبت به چند ماه گذشته سه هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافته است. مسکن یکی از مهمترین بخش‌های هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد که دولت‌ها نیز باید تأمین آن اهتمام جدی داشته باشند.

در سال‌های اخیر هزینه‌های خرید مسکن افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده به طوری که اکنون مسکن در ایران به عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب شده که سرمایه‌های سرگردان مردم را به خود جلب می‌کند، کالایی که امنیت سرمایه‌گذاری قابل توجهی داشته و تعیین قیمت آن نیز معیار مشخصی ندارد!

اکنون مهمترین برنامه دولت و همچنین انتظار فعالان بخش خصوصی ثبات قیمت‌ها است. بنابراین مسکن دیگر ارزان نمی‌شود و ممکن است با سیاست‌های در نظر گرفته شده روند رشد آن متوقف شود، بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۸.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

قیمت دلار بر بازار مسکن اثرگذار است، بنابراین اگر روند افزایش قیمت دلار و مصالح ساختمانی ادامه داشت، باید منتظر افزایش قیمت مسکن هم بودیم. اما خوشبختانه فعلاً روند صعودی قیمت‌ها متوقف شده و اگر این ثبات قیمتی ادامه داشته باشد، مسکن در ادامه سال گران نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد مردم نباید منتظر کاهش قیمت مسکن باشند.

قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته کاهش نیافته استدر همین رابطه میثم مهرپور، کارشناس اقتصاد مسکن، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قیمت مصالح ساختمانی اکنون نسبت به چند ماه گذشته که رشد شدیدی را تجربه کرد، مقدار کاهش یافته اما در مقایسه با سال گذشته که قیمت مسکن جهش یافت، قیمت مصالح ساختمانی کاهش نیافته است.

وی اضافه می‌کند: در چند ماه گذشته با رشد قیمت فولاد و سیمان مواجه بودیم که اکنون فقط بخشی از آن جبران شده و نمی‌توان گفت قیمت مصالح ساختمانی کاهش مؤثری داشته است.

نقش مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن آن قدرها زیاد نیست

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه نقش مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن، آن قدرها زیاد نیست، می‌گوید: می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد قیمت تمام شده مسکن نهاده اصلی و یا همان زمین بوده و فعالیت‌های سفته‌بازانه و دلالی نقش ویژه‌ای در تعیین قیمت مسکن دارد.

مهرپور اضافه می‌کند: برخی افراد به دلیل نبود مالیات بر عایدی مسکن، منابع ریالی خود را در ساخت و خرید آن هزینه می‌کنندو به دنبال افزایش قیمت مسکن هستند تا از این راه کسب سود کنند، بخش‌های دولتی همچون بانک‌ها و یا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی در این بین حضور پر رنگ دارند.

منافع بانک‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های دولتی افزایش قیمت مسکن را توجیه‌پذیر می‌کند

وی تصریح می‌کند: در شرکت‌های بورسی نیز دیده می‌شود برخی از بنگاه‌های اقتصادی همچون بانک‌ها زمانی که می‌خواهند صورت‌های مالی خود را ارزیابی کنند اقدام به تجدید ارزیابی داریی‌های خود که بخشی از آن مسکن و املاک آن بنگاه است، می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: بنابراین منافعی که برای بانک‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های دولتی و خصولتی وجود دارد و همچنین وجود افرادی که از طریق مسکن کسب درآمد می‌کنند در کنار قیمت بالای زمین منجر به افزایش قیمت مسکن شده است.

مهرپور اضافه می‌کند: نقش مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن کمتر از ۲۰ درصد است که نشان می‌دهد قیمت این کالاها نقش برجسته‌ای در قیمت مسکن ندارد، علاوه بر این قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته کاهش تجربه نکرده است.

قیمت مسکن تا پایان سال جاری کاهش نخواهد یافت

وی تصریح می‌کند: با توجه به سیاست‌هایی که دولت در حوزه مسکن به کار می‌گیرد، تا پایان سال جاری قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت اما هزمان شرایط برای جهش قیمتی نیز فراهم نیست. بنابراین قیمت مسکن نیز روند آرامی همراه با تورم را طی می‌کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید می‌کند: بنابراین نوسان ۱۵ درصدی برای قیمت مسکن تا پایان سال می‌توان متصور شد.

کاهش قیمت میلگرد تأثیر چندانی بر قیمت مسکن نخواهد داشت

بهروز سرابندی، رئیس انجمن توسعه صنعتی ساختمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: کاهش قیمت میلگرد و سیمان اگرچه اهمیت داشته اما تأثیر چندانی بر کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت، زیرا در آنالیز قیمتی مسکن، این دو فرآورده درصد بسیار ناچیزی از هزینه نهایی ساختمان را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: کاهش قیمت سیمان و میلگرد در واقع بیشتر تأثیر روانی بر بازار گذاشته و تأثیر قابل لمسی بر قیمت نهایی مسکن نخواهد داشت.

رئیس انجمن توسعه صنعتی ساختمان می‌گوید: در شرایط کنونی پیش‌بینی قیمت مسکن ممکن نیست، زیرا قیمت مسکن بیشتر از تورم و ارزش پول ملی تأثیر می‌گیرد، اگر تورم کاهش یابد قطعاً در کاهش قیمت مسکن تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش عرضه مسکن فعلاً تأثیری بر قیمت آن ندارد

سرابندی اضافه می‌کند: همچنین اگر تورم بر همین رقم ۴۶ درصد اعلامی دولت ثابت بماند، قیمت‌ها تغییری نمی‌کند و اگر درک عمومی مردم مبنی بر افزایش تورم باشد، قیمت مسکن نیز به عنوان تابعی از این فرایند، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی درباره تأثیر افزایش عرضه بر قیمت مسکن تصریح می‌کند: طرح‌هایی که ارائه شد بیشتر جنبه آمایشی داشته و تا زمانی که به مرحله عملکرد نرسد تأثیرگذار نخواهد بود.