بهادری: طرح دو ساله کردن قرارداد اجاره مسکن عملیاتی نیست

سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن انتقاد از طرح دو ساله کردن قرارداد اجاره مسکن، تصریح کرد اجرای این طرح نه تنها شدنی نیست بلکه به صلاح هم نخواهد بود.

بهادری پیرامون جزئیات این طرح شفاف تر صحبت کرد و افزود: این طرح که با هدف رفاه بیشتر مستأجرین مطرح شده است محور های متفاوتی را شامل می شود. وی تصریح کرد: این طرح خواهان افزایش مدت زمان قرارداد منعقد شده میان مستأجر و موجر از یک به دو سال است. به گفته بهادری با اجرای این طرح افزایش اجاره بها با محدودیت هایی همراه خواهد شد و صاحب خانه تنها می تواند مبلغ اجاره بها را سالانه تا سقف ده درصد افزایش دهد.

بهتر است دستوری با مسکن برخورد نشود

عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن تأکید بر این که با حوزه ای چون مسکن برخورد دستوری کاملا اشتباه است اظهار داشت: اجرای این طرح می تواند نوسانات بیشتر بازار ارز را به همراه داشته باشد. بهادری تأکید کرد مطرح نمودن طرح به تنهایی کافی نیست و نیاز است تمام جوانب سنجیده شود و تصمیمات صحیحی اتخاذ گردد.

بهادری در ادامه صحبت هایش از مهم ترین دلایل جهش نرخ اجاره بها توضیحاتی سخت گفت و اذعان نمود: آن چه سبب می شود با افزایش اجاره بها در تهران و دیگر شهر های بزرگ روبرو باشیم عدم اعمال نظارت های کافی و دقیق است. به گفته بهادری با نظارت های دقیق می توان عملکرد موجر و مشاورین املاک را زیر نظر گرفت و قیمت ها را ساده تر کنترل نمود.

افزایش سالانه نرخ اجاره بها چقدر است؟

نماینده مردم شریف ارومیه عنوان کرد: تعیین سقفی برای نرخ اجاره بها کاملا ضروری است و نیاز است این نرخ بر اساس فاکتور های مشخصی تعیین گردد. وی با تأکید بر این که تعیین سقف 10 درصدی برای افزایش سالانه اجاره بها، صاحب خانه ها را به کلی از اجاره دادن واحد های مسکونی دلسرد می کند افزود: با این حال من نیز موافقم که در نظر گرفتن سقفی برای اجاره بها با توجه به شهر و محل قرارگیری خانه مسکونی کاملا الزامی است.

تعیین سقف افزایش اجاره بها نیازمند مکانیزمی دقیق

بهادری ضمن اشاره به این که استفاده از مکانیزمی دقیق برای تعیین سقف افزایش اجاره بهای مسکن ضروری است گفت: استفاده از میانگین تورم در یک بازه 5 یا 10 ساله می تواند به عنوان مکانیزم مذکور مورد استفاده قرار بگیرد. وی افزود متوسط شاخص قیمت مسکن از دیگر مواردی است که می تواند به عنوان استانداری صحیح جهت برآورد سقف مجاز افزایش نرخ اجاره بها در یکسال به کار گرفته شود.

شیوه های سنتی باید جایشان را به سامانه های آنلاین بدهند

بهادری در ادامه پای سامانه های آنلاین را به میان کشید و ضرورت کنار گذاشتن روش های سنتی را برای خرید و اجاره مسکن یادآور شد. وی خاطرنشان کرد یکی از راهکار هایی که می تواند بر بازار اجاره اثر مثبت بگذارد استفاده از روش های مدرن و آنلاین است. به عقیده بهادری استفاده از سامانه هایی که تمام عملیات در حوزه مسکن از جمله فروش، اجاره و خرید را اینترنتی و برخط می کند می تواند مشکلات موجود را کمرنگ نماید.

زمان انعقاد قرارداد میان موجر و مستاجر نمی تواند دوساله شود

نماینده مردم شریف ارومیه اظهار داشت: اجرای طرح دو ساله کردن مدت زمان قرارداد اجاره مسکن به عقیده من ممکن نیست چرا که ممکن است مستأجر مایل باشد واحد مسکونی را تنها برای 6 ماه اجاره نماید. بهادری اذعان نمود: به باور من بهترین کار این است که به هنگام عقد قرارداد حتما قید گردد که در صورت تمایل و رضایت مستأجر، مدت زمان انعقاد قرارداد اجاره به دو سال افزایش می یابد.