افت ۱۴ درصدی ارزش اوراق بهادار مبادله شده

خبر ها از کاهش 14 درصدی ارزش اوراق تسهیلات مسکن مبادله شده در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته حکایت دارند.

تعداد اوراق مبادله شده تسهیلات مسکن در یک بازه بیست روزه از یکم تا بیستم شهریور ماه سال جاری، 18884 میلیون ورقه اعلام شده که ارزش ثبت شده برای این تعداد اوراق 105530 میلیارد ریال می باشد. با استناد به این ارقام، افزایش ارزش و حجم اوراق مبادله شده در شهریور ماه امسال به نسبت شهریور ماه سال گذشته به ترتیب 176 درصد و 281 درصد اعلام شده است.

میزان رشد حجم و ارزش اوراق تسهیلات مسکن مبادله شده در شهریور ماه امسال به نسبت شهریور ماه سال گذشته در دو بازار اول و دوم از بازار های نه گانه فرابورس ایران بالغ بر 200 درصد گزارش شده است. در بازار دوم ارزش اوراق معامله شده 25687 میلیارد ریال بوده که حجم اوراق با استناد به آخرین گزارشات منتشر شده، 6861 میلیون ورقه برآورد شده است. در بازار اول فرابورس ایران نیز تعداد اوراق بهادار مبادله شده معادل 1817 ورقه بوده که ارزش آن ها 4650 میلیارد ریال اعلام گردیده است.

در بازار پایه، 9860 میلیون اوراق تسهیلات مسکن دست به دست شده اند که ارزشی معادل 19735 میلیارد ریال برای آن ها به ثبت رسیده است. در این بازار بیشترین اوراق مبادله شده مربوط به تابلو “پایه ب” بوده که ارزشی بالغ بر 16400 میلیارد ریال و حجمی بیش از 7200 میلیون ورقه را دارا بوده است.

بررسی های دقیق در خصوص ابزار های نوین مالی مبادله شده طی یک ماه گذشته حاکی از آن است که نتیجه تلاش های معامله گران، مبادله 325 میلیون ورقه بوده است که ارزش ثبت شده برای آن ها 55345 میلیارد ریال می باشد. این ارقام از رشد 100 درصدی ارزش مبادلات و کاهش 18 درصدی حجم مبادلات در شهریور امسال به نسبت شهریور ماه سال گذشته حکایت دارند. ارقام ارائه شده نتیجه معاملات صورت گرفته در تابلو های اوراق بدهی، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و همچنین وام مسکن می باشند.

جابه جایی اوراق بدهی در شهریور ماه امسال معادل 60 میلیون ورقه بوده که ارزش ثبت شده به ازای این تعداد اوراق تسهیلات مسکن، 50 هزار میلیارد ریال می باشد که از رشد 100 درصدی خبر می دهد. ارزش معاملات اوراق بهادار اما روندی نزولی را در شهریور 97، تجربه کرده که میزان کاهش ارزش اوراق مربوطه 14 درصد گزارش شده است. به ازای دست به دست کردن 1 میلیون و 650 هزار فقره اوراق، جابه جایی اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

حجم اوراق مبادله شده در قسمت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، افت 29 درصدی را تجربه کرده و ارزش این مبادلات با رشد 113 درصدی همراه بوده است.

با نگاهی به جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در گروه های مختلف صنعت متوجه می شویم، از میان کل صنایع موجود فرابورسی، ارزش 8939 میلیارد ریال برای گروه فلزات اساسی به ثبت رسیده است که معادل 18 درصد از ارزش کل می باشد و با این حساب در مقام نخست قرار دارد. گروه محصولات شیمیایی در سکوی دوم ایستاده است، گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای در جایگاه سوم و گروه پیمانکاری صنعتی و انبوه سازی و همچنین گروه املاک و مستغلات موفق به اخذ رتبه های 4 و 5 شده اند.

ارزش 48426 میلیارد ریال میزان ارزش اعلام شده برای معاملات خرد بازار سهام می باشد که مربوط به 20 روز نخست شهریور ماه سال جاری است. این رقم، معامله های انجام شده در بازار پایه، بازار اول، دوم و همچنین اختیار معامله خرید و فروش و SME را در بر می گیرد.

ارتفاع یک هزار و 553 واحدی برای شاخص کل فرابورس ایران در روز پایانی ماه مرداد به ثبت رسیده و این شاخص در انتهای شهریور به ارتفاع یک هزار و 879 واحدی رسیده و بر رشدی 21 درصدی دلالت دارد. میزان بازدهی ثبت شده برای آن 71 درصد می باشد.