مسکن در بهمن ۲۵ درصد ارزان می شود

حسام عقبائی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، ضمن اشاره به این که حجم معاملات مسکن در شهریور ماه سال جاری، روندی نزولی را تجربه کرده اذعان نمود: چنانچه قیمت دلار ثبات را تجربه کند و به تعادل برسد پیش بینی می کنیم قیمت مسکن در بهمن ماه با کاهش 25 درصدی همراه گردد.

وی در ادامه در خصوص شرایط بازار مسکن توضیحاتی ارائه نمود و اظهار داشت: بر اساس آمار های رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، قیمت مسکن در شهریور ماه سال جاری به نسبت همین برهه زمانی در سال گذشته، رشد 74 درصدی را تجربه کرده است.

نتیجه این رشد قیمت ها، رکود در بازار مسکن و به تبع آن کاهش چشمگیر تعداد معاملات مسکن بوده است. وی اذعان نمود: کاهش معاملات در تابستان کاملا مشهود بوده به گونه ای که کاهش حجم معاملات مسکن در تیر، مرداد و شهریور، به ترتیب 25 درصد، 36 درصد و همچنین 45 درصد گزارش شده است.

وی اذعان نمود: مسکن کاهش قیمتی را شاهد نبوده و در حال حاضر در رکودی عمیق به سر می برد.

عقبائی عوامل اثرگذار بر کاهش حجم معاملات مسکن در سال جاری را برشمرد و این طور گفت: عرضه و تقاضای مسکن در تعادل نیست ضمن این که قدرت خرید متقاضیان کاهش یافته و عرضه و تولید مسکن نیز با روندی نزولی همراه شده که همه این عوامل منجر به کاهش تعداد معاملات مسکن شده اند. وی افزود: مناسب نبودن شرایط تسهیلات و همچنین تغییرات نرخ ارز نیز سبب شده اند در ماه های اخیر شاهد افت معاملات مسکن باشیم. وی اظهار داشت: بسیاری از افراد در خصوص اثر نوسانات قیمت ارز بر بازار مسکن می سؤال می پرسند و مایلند بدانند کاهش نرخ ارز چه موقع در بازار مسکن نمود پیدا می کند. عقبائی این طور پاسخ داد: اثرات نرخ ارز بر بازار مسکن، در بازه طولانی خود را نشان می دهد از این رو نمی توان ادعا کرد همزمان با افت قیمت دلار، قیمت مسکن هم بلافاصله روندی نزولی در پیش می گیرد و به سرعت با افت قیمت همراه می گردد.

وی ادامه داد: بازار مسکن به بازه ای 4 یا 5 ساله برای تأثیر پذیری و تجربه رکود و یا رونق نیاز دارد. وی افزود چنانچه نرخ ارز تا دی ماه سال جاری با کاهش قیمت همراه گردد آن وقت می توان انتظار داشت، در بهمن ماه، قیمت مسکن افت 25 درصدی را شاهد باشد. وی افزود: با این حال اگر نوسان قیمت ارز ادامه داشته باشد و کماکان شاهد گران شدن ارز و نوسان آن باشیم بازار مسکن چندان تغییری نخواهد کرد.

عقبائی در پایان این طور گفت: چنانچه التهاب در بازار ارز ادامه داشته باشد، بازار مسکن در نیمه دوم سال رکود تورمی را تجربه خواهد کرد که در نتیجه آن، حجم معاملات باز هم کمتر خواهد شد و مسکن شرایط بدتری را تجربه خواهد کرد.