جزئیات طرح بخشودگی کل سود و جرایم وام در بانک مسکن

مدیر شعب بانک مسکن آذربایجان شرقی جزئیات طرح بخشودگی کل سود و جرایم وام در بانک مسکن را تشریح کرد.
امیر رنجبریان در نشست خبری : بر اساس ماده ۲ تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۹۵، تمامی افرادی که در سال ۹۵ و قبل از آن از وام مسکن بانک مسکن استفاده کرده‌ و دارای بدهی معوقه هستند، در صورت واریز باقی مانده اصل وام دریافتی به صورت یکجا، از بخشودگی کل سود و جرایم دیرکرد بهره‌مند خواهند شد.
وی ادامه داد: همچنین افرادی که مشمول این طرح نیستند و یا توانایی پرداخت یکجای باقیمانده اصل وام دریافتی را ندارند هم در صورت واریز اقساط معوقه خود، می‌توانند از بخشودگی کل جرایم دیرکرد برخوردار شوند.
وی ادامه داد: 96 هزار و 132 هزار پرونده که شامل حدود چهار هزار میلیارد ریال از معوقات است، شامل این طرح بخشودگی می‌شود.
رنحبریان با بیان اینکه بانک مسکن ۲۷.۲۸ درصد تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌های استان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: کل تسهیلات پرداختی بانک‌های استان ۲۹۱ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال بوده که ۷۹ میلیارد و ۵۹۹ میلیون ریال آن توسط بانک مسکن پرداخت شده است.
مدیر شعب بانک مسکن آذربایجان شرقی از افتتاح ۲۰ هزار و ۲۸۲ فقره حساب صندوق پس انداز مسکن طی سال جاری خبر داد و افزود: مجموع مبلغ این حساب‌ها، رقمی بالغ بر 3094میلیارد ریال است.
وی در رابطه با تسهیلات اعطایی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم (زوجین) در سال جاری، گفت: ۱۸۴۹ فقره تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن -که رقمی بالغ بر ۱۷۲۸ میلیارد ریال است- اعطا شده است.
وی اضافه کرد: همچنین از محل صندوق پس انداز مسکن جوانان در سال جاری به تعداد ۱۵۴۰ فقره با مبلغی بالغ بر ۳۷۱ میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده است.
رنجبریان خاطرنشان کرد: تسهیلات اعطایی از محل مسکن مهر به تعداد ۹۱ هزار و ۲۴۰ فقره با مبلغ ۲۱ هزار و ۷۹ میلیارد ریال است و تسهیلات اعطایی قرص الحسنه ازدواج ۱۸ هزار و ۲۵۹ فقره با مبلغی بالغ بر ۹۹۷ میلیارد ریال است.
مدیر شعب بانک مسکن آذربایجان شرقی در رابطه با تسهیلات اعطایی مشاغل خانگی نیز بیان کرد: تسهیلات اعطایی مشاغل خانگی در سال ۹۶ و ۹۷ به تعداد ۱۱۰۱ فقره با مبلغی بالغ بر ۱۱۷ میلیارد ریال بوده و تسهیلات حوادث غیرمترقبه با مبلغی بالغ بر ۴۰۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی در رابطه با اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده، گفت: امسال بانک مسکن در سطح کشور برای نوسازی 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تسهیلات اعطا خواهد کرد.
وی در رابطه با میزان معوقات بانک مسکن، بیان کرد: میزان معوقات ما امسال 20 درصد افزایش یافته است.
رنجبریان از اعطای تسهیلات به 60 هزار واحد در زلزله ارسباران خبر داد و گفت:  حدود 4050 میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی خانه‌های آسیب دیده از زلزله ارسباران پرداخت شده که 95 درصد این پرونده‌ها معوقات بانکی دارند.
وی در رابطه با پرداخت تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده، اظهار کرد: پیش از این تسهیلات بازسازی بافت فرسوده با سود 18 درصد پرداخت می‌شد که بر اساس تصمیم جدید دولت، این تسهیلات با سود 9 درصد پرداخت خواهد شد.