مسکن همواره به عنوان موتور محرکه اقتصاد ایران مطرح است و بخش عمده ای از رونق صنعت و معدن متکی به این بخش بوده است. عنوان می شود در حال حاضر ۸ درصد تولید ناخالص ملی به صنعت ساختمان و در صورت اضافه شدن حمل و نقل، ۱۶ درصد تولید ناخالص ملی به این حوزه وابسته بوده و حدود ۳۰ درصد اشتغال کشور هم مستقیم و غیر مستقیم  وام دار بازار مسکن است.

امسال بازار مسکن همانند دیگر عرصه های اقتصادی کشور دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شد و این مهم در حالی روی داد که به اذعان بسیاری از فعالان این حوزه، چند سالی بود که سایه رکود بر سر این صنعت سنگینی می کرد. تحلیل و ارزیابی ها از رشد چندین برابری قیمت ها تا حباب ناشی از هجوم نقدینگی و سوداگری های ناشی از سودهای بادآورده در این حوزه و ناهمخوانی عرضه و تقاضا حکایت دارد. 

در حال حاضر برخی کارشناسان پیش ‌بینی می ‌کنند که سال‌های آینده با کاهش عرضه و افزایش تقاضای مسکن مواجه می شویم و این در حالی است که مسئولان دولتی همچنان بر نیاز کشور به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تاکید دارند، در حالی که با توجه به رکود حاکم بر ساخت ‌و ساز مسکن و عدم بازگشت سرمایه، سازندگان دیگر تمایلی برای تولید ندارند، با این حال برخی دیگر از ارشناسان خلاف این عقیده را دارند و اذعان می کنند به سبب تورم بالای ناشی از اقتصاد بلاتکلیف، در سال آینده بیش از امسال با افزایش نرخ بیکاری مواجه خواهیم شد و همین امر موجب می شود با وجود نیاز به مسکن با کاهش تقاضای آن مواجه شویم. این گروه هم مانند گروه اول، خبر از کاهش در عرضه به سبب گرانی مصالح می دهند. در خصوص قیمت های سال آینده در حوزه مسکن پیش بینی ها بسیار است و اما و اگرها  گاه همسو و گاه متناقض!

از پیش بینی رکود تا ثبات قیمتی اما به راستی مسکن در سال آینده به کدام سو می رود؟ 

سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس با ارزیابی وضعیت مسکن در سال آینده گفته است:« به نظر من پیش بینی و تحلیل بازار مسکن به عنوان بازاری که همواره تحت تأثیر بخش ها و بازارهای دیگر بوده، راحت و سهل نیست و نمی توان درباره وضعیت آینده تحلیل کرد.» وی افزوده است:« این مسئله در ادوار مختلف رخ داده که بازار مسکن دچار افزایش چشمگیر قیمت شده و پس از آن یک دوره رکود را سپری کرده است، از این رو طبق این روال، می‌توان پیش بینی کرد که با توجه به افزایش 90 درصدی قیمت ها، ما در سال‌های آینده شاهد ایجاد فضای رکودی در بازار مسکن خواهیم بود اما نمی توان مدت زمان آن را حدس زد.»