گزارش مرداد ماه تحولات مسکن توسط بانک مرکزی منتشر شد، در ادامه بر اساس داده‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، تحلیل این گزارش ارائه شده است. به طور خلاصه این گزارش مطرح می‌کند که حجم معاملات نسبت به ماه گذشته رشد ۸.۴ درصدی داشته و به پنج هزار ۵۰۰ واحد مسکونی در […]

گزارش مرداد ماه تحولات مسکن توسط بانک مرکزی منتشر شد، در ادامه بر اساس داده‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، تحلیل این گزارش ارائه شده است.

به طور خلاصه این گزارش مطرح می‌کند که حجم معاملات نسبت به ماه گذشته رشد ۸.۴ درصدی داشته و به پنج هزار ۵۰۰ واحد مسکونی در ماه رسیده است اما نسبت به سال گذشته کاهش ۳۹.۴ درصد داشته است و از منظر قیمتی نسبت به ماه گذشته رشد ۳.۱ درصدی داشته و به ۳۰۹ میلیون ریال برای هر مترمربع رسیده است.

توزیع تعداد آپارتمان‌های مسکونی

خرید آپارتمان‌های تا پنج سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۴۷ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان‌های شش تا ۱ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۲۶ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان‌های ۱۱ تا ۱۵ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۳۰ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان‌های ۱۶ تا ۲۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۳۶.۵ درصدی داشته است.

· خرید آپارتمان‌های بیش از ۲۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۴۶.۵ درصدی داشته است.

سهم آپارتمان‌ها

· سهم آپارتمان‌های تا پنج سال سن ساخت از ۳۸.۵ به ۳۳.۲ کاهش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ سال سن ساخت از ۱۸.۳ به ۲۲.۴ افزایش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های ۱۱ تا ۱۵ سال سن ساخت از ۱۳ به ۱۴.۶ افزایش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های ۱۶ تا ۲۰ سال سن ساخت از ۱۷ به ۱۷.۸ افزایش یافته است.

· سهم آپارتمان‌های بیش از ۲۰ سال سن ساخت از ۱۳ به ۱۱.۳ کاهش یافته است.

نتیجه: توزیع خرید آپارتمان‌ها به سمت خرید واحدهای با عمر بنای بالاتر رفته است. حجم معاملات به صورت کلی نسبت به سال گذشته کاهش ۳۹ درصدی داشته است.

قیمت واحد مسکونی

 

· حجم معاملات مرداد ۱۴۰۰ نسبت به تیر ۱۴۰۰، رشد ۸.۴ درصدی داشته است.

· در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به مرداد ۱۳۹۹، حجم معاملات کاهش ۳۹.۴ درصدی داشته است.

· تغییر قیمت مرداد ۱۴۰۰ نسبت به تیر ۱۴۰۰، رشد سه درصدی را نشان می‌دهد.

· قیمت مرداد ۱۴۰۰ به مرداد ۱۳۹۹، رشد ۳۴ درصدی تجربه کرده است.

نتیجه: قیمت مسکن بر اساس آمار بانک مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۴ درصدی داشته در حالی که حجم معاملات سالانه کاهش ۳۹ درصدی داشته است اما حجم معاملات و قیمت ماهانه در حال افزایش است و این می‌تواند در ماه‌های آتی نیز روند رشد قیمت مسکن را سریع‌تر کند.

میانگین قیمت مناطق تهران

 

در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۶۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۲۲.۲ درصدی در منطقه یک و ۴۷.۸ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در مردادماه امسال نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۷.۲ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با ۱۵.۹ و ۱۲.۷ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.

از سوی دیگر در مرداد امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۸.۳ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت

 

همچنان عمده معاملات مسکن در بازه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است و هرچه به سمت ستون‌های بعدی می‌رویم حجم معاملات کاسته می‌شود.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنا

 

عمده معاملات انجام شد بر روی مسکن‌های ۵۰ تا ۶۰ متری است و این سطح متراژ برای خانوارهای ایرانی مناسب نیست.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش بنا

 

در بین محدوده یک میلیارد تا یک میلیارد ۵۰۰ عمده ارزش معاملات قرار می‌گیرد که در محدوده واحدهای مسکونی ۵۰ تا ۶۰ متر است.

روند اجاره بها

 

سخن نهایی: رشد قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن هر ماهه در حال رخ دادن است، افرادی که تا کنون توانایی خرید مسکن نداشته‌اند از این پس باید رؤیای خرید خانه را در سر بپرورانند، دولت باید اقدامی فوری و سریع انجام دهد، سیاست وضع مالیات بر مسکن‌های خالی باید با جدیت دنبال شود که اگر قیمت مسکن هم کاهش پیدا نکرد منجر به افزایش بیشتر قیمتی آن بشود، بازار مسکن ایران سالهاست درگیر بیماری رکود تورمی شده است.