حسام عقبایی، نائب رییس اتحادیه مشاورین املاک، تصریح کرد بازار مسکن در مرداد ماه سال جاری افول چشمگیری داشته و کاملا راکد بوده است. وی علتش را نوسانات اخیر نرخ مسکن، کاهش توان مالی خریداران، نفود سفته بازان و خارج شدن آن ها از بازار مسکن قلمداد کرد. نائب رییس اتحادیه مشاورین املاک، این طور […]

حسام عقبایی، نائب رییس اتحادیه مشاورین املاک، تصریح کرد بازار مسکن در مرداد ماه سال جاری افول چشمگیری داشته و کاملا راکد بوده است. وی علتش را نوسانات اخیر نرخ مسکن، کاهش توان مالی خریداران، نفود سفته بازان و خارج شدن آن ها از بازار مسکن قلمداد کرد.

نائب رییس اتحادیه مشاورین املاک، این طور گفت: قیمت مسکن در تهران رشد ۵۵ درصدی داشته است و این عامل سبب شده حجم خرید و فروش مسکن از ابتدای تیر ماه با سیر قهقرایی مواجه گردد. ایشان خاطر نشان کردند با این که ادامه این روند دور از انتظار نبود و می دانستیم این سیر نزولی کماکان ادامه دارد اما باز هم بازار مسکن قبل از موعد پیش بینی شده درگیر چنین رکود چشم گیری شد. در مرداد ماه حجم معاملات در بازار مسکن به شدت کاهش یافت و وارد رکودی عمیق گردید که مشاورین املاک صحت این ادعا را تصدیق می کنند.

به گفته حسام عقبایی آن چه سبب شده شاهد چنین رکودی در بازار مسکن باشیم، علاوه بر کاهش توانایی مالی خریداران، وارد شدن سفته بازان به بازار مسکن و جهش قیمت مسکن بوده است. افت خرید و فروش مسکن در مرداد ماه به گونه ای بوده که مشاورین املاک بازار مسکن را در این ماه قفل شده خواندند.

ایشان بیان کردند با توجه به اتفاقات اخیر، کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی معاملات مسکن در مرداد ماه به نسبت تیر پیش بینی می شد که واقعیت از رکودی جدی تر پرده برداشت. نمی گوییم وضعیت مسکن طی ماه های اخیر کاملا ایده آل و مطلوب بوده است اما می توان ادعا کرد روند رو به بهبودی را در پیش گرفته بود که اتفاقات مرداد ورق را کاملا برگرداند. عقبایی اظهار کرد بعید می دانم بازار مسکن در شهریور بهتر از تیر و یا خرداد باشد.

حسام عقبایی این سؤال که با توجه به تفاوت ۱۵۰ درصدی رشد مسکن و سکه آینده را چطور می بیند؟ این طور پاسخ داد که بازار مسکن را نمی توان با بازار ارز و سکه مقایسه نمود. ایشان تشریح کردند با توجه به این که بازار سکه و ارز با رشد ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی همراه بوده و این رقم نیز سنگین محسوب می شود اما باز هم حضور خریداران را حتی محدود می توان در بازار ارز احساس کرد. این درحالی است که جهش ۵۵ درصدی قیمت مسکن اتفاقی سخت و نفسگیر برای خریداران قلمداد می شود و علتش را این طور توضیح داد که قیمت مسکن از قیمت یک دلار و یا یک سکه چندین برابر بیشتر است. عقبایی افزود صعود ۵۵ درصدی رشد قیمت مسکن آن هم ظرف ۶ ماه واقعا بی سابقه بوده است و این طور گفت که مسکن برای بیشتر اقشار جامعه یک نیاز است حال آن که بسیاری از افراد سکه و ارز را به دید یک سرمایه نگاه می کنند.

ایشان در قسمت پایانی صحبت هایشان تصریح کردند از سال ۱۳۹۲ بازار مسکن وارد فاز رکود شده است و از این تاریخ شاهد کاهش قدرت خرید متقاضیان و در دست گرفتن این بازار توسط سرمایه گذاران بوده ایم، به طوری که در مرداد ماه سال جاری، ۸۰ درصد بازار مسکن در اختیار سفته بازان قرار گرفته است. از سال ۹۲ آن که واقعا قصد خرید مسکن داشته قدرت مالی اش را از دست داده و این روز ها که قیمت مسکن با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده این مشکل برجسته تر نمود می یابد. عقبایی در ادامه اذعان کرد ۵۵ درصد رشد قیمت مسکن را شاید بتوان معادل رشد ۳۰۰ درصدی در بازار ارز دانست. ایشان در پایان بیان کردند بسیاری از افرادی که با کمک تسهیلات بانک مسکن قصد داشتند خانه بخرند این روز ها با قیمتی بالا روبرو شده اند و خرید مسکن را امری نشدنی می دانند. به همین خاطر است که رشد ۵۵ درصدی قیمت مسکن را رقمی بالا و بسیار سنگین برای متقاضیان واقعی می دانیم.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین