دبیر کانون انبوه سازان، فرشید پورحاجت، با تأکید بر این که اگر این روند ادامه پیدا کند آینده بدی در انتظار مسکن خواهد بود و این بازار دچار ورشکستگی خواهد شد اذعان نمود: تنها راه پایان دادن به این وضعیت، ورود جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و کنترل قیمت مصالح است. فرشید پور حاجت […]

دبیر کانون انبوه سازان، فرشید پورحاجت، با تأکید بر این که اگر این روند ادامه پیدا کند آینده بدی در انتظار مسکن خواهد بود و این بازار دچار ورشکستگی خواهد شد اذعان نمود: تنها راه پایان دادن به این وضعیت، ورود جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و کنترل قیمت مصالح است.

فرشید پور حاجت بازار مسکن را طی ۶ ماه گذشته با مشکلات عدیدی دست به گریبان خواند و این طور گفت: با توجه به نوساناتی که از ابتدای سال جاری در بازار ارز، خودرو، سکه و مسکن شاهدش بودیم عده زیادی برای حفظ سرمایه در راستای خرید سکه و ارز گام برداشتند و به عنوان اولویت آخر، به خرید مسکن هم دست زدند.

وی در ادامه تصریح کرد: به عقیده بسیاری از افراد آن چه به این گرانی دامن می زند، اجتناب صاحبان املاک از فروش است. ایشان اذعان نمودند با توجه به بلبشویی که در بازار مسکن به چشم می خورد به طوری که درباره قیمت یک ساعت آینده مسکن هم نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد، مالکان، فروش را ریسک می دانند و در این جهت اقدام نمی کنند.

فرشید پور حاجت این طور ادامه داد: انتظار می رود در نیمه دوم سال جاری هم شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم مگر این که وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اساسی در خصوص قیمت مصالح بیندیشد.

ایشان عنوان کردند: صنایع مادر کشور گویی چشمشان را بر منافع ملی بسته اند و بی توجه به شرایط فعلی و جو اقتصادی کشور، بی مهابا قیمت ها را بالا می برند. وی صحبت هایش را در این خصوص شفاف سازی کرد و تصریح نمود: همزمان با افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت سکه، شاهد گران شدن فولاد تا ۴ برابر بوده ایم ضمن این که نظارتی دقیق وجود ندارد و پیگیری در این زمینه صورت نمی گیرد.

دبیر کانون انبوه سازان، از بابت قوانینی که به مثابه غل و زنجیر بخش تولید را محدود کرده اند اظهار ناراحتی نمود و تشریح کرد: ۵ سالی است که بخش تولید با وجود برخی قوانین، کُند و محدود شده است حال آن که اعتراض های ما به کمیسیون عمران مجلس سودی نداشته و هیچکس پاسخگو صحبت های ما نبوده است.

وی نام شماری از این قوانین را به زبان آورد که به گفته پور حاجت قانون پیش فروش ساختمان، قانون بیمه تأمین اجتماعی و همچنین قانون دریافت مالیات مستقیم را در بر می گیرد. پور حاجت پس از ذکر این قوانین از این که کمیسیون عمران مجلس ۸ سال است زمانش را به اصلاح قانون نظام مهندسی اختصاص داده اظهار تعجب کرد.

ایشان یادی از ماده ۶۴ قانون مالیات مستقیم کردند و خاطر نشان نمودند این قانون دریافت عوارض های سرسام آور را به همراه داشته است به طوری که در اهواز با توجه به هزینه هایی که به ناگهان هزار برابر شده، چهل روز است شاهد هیچ تولیدی نبوده ایم و هیچکس در راستای دریافت پروانه ساخت اقدامی نکرده است.

دبیر کانون انبوه سازان، با تأکید بر این که اعمال چنین قوانین مالیاتی راه به جایی نمی برد و تنها تولید را روز به روز کمتر می سازد توجه دولت و مجلس به اقدام های تسهیل گرانه را ضروری خواند و اظهار نمود تاکنون چنین فعالیت هایی آن طور که باید محقق نشده اند.

ایشان در پایان صحبت هایشان از هولناک بودن آینده مسکن خبر دادند و این طور گفتند: با ادامه این روند بخش مسکن دچار ورشکستگی خواهد شد، از ابتدای سال جاری تا کنون تولید کنندگان چیزی حدود دو سوم از سرمایه خود را از دست داده اند که این رقم از رکود تورمی خبر می دهد. پور حاجت افزود: همانگونه که دولت برای بازار سکه و ارز بسته ای در نظر گرفته، امید است در خصوص مسکن هم تدابیری بیندیشد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین