به گفته مدیرعامل بانک مسکن، تا تاریخ ۶ شهریور، ۴۹۶ هزار فقره حساب در صندوق مسکن یکم  افتتاح شده که از این تعداد ۸۶ هزار فقره موفق به دریافت وام گردیده و ۵۲ هزار نفر از أخذ وام انصراف داده اند. ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن، با تأکید بر این که مسکن چند سالی […]

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، تا تاریخ ۶ شهریور، ۴۹۶ هزار فقره حساب در صندوق مسکن یکم  افتتاح شده که از این تعداد ۸۶ هزار فقره موفق به دریافت وام گردیده و ۵۲ هزار نفر از أخذ وام انصراف داده اند.

ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن، با تأکید بر این که مسکن چند سالی است از رکود شدید رنج می برد، اظهار داشت: طی این سال ها بانک ها تلاش های زیادی در جهت خروج بازار مسکن از این رکود انجام داده اند.

وی  یکی از اقدامات بانک ها را در راستای رونق بازار مسکن افزایش سقف تسهیلات بانکی اعلام کرد و تصریح نمود: در دولت های نهم و دهم شاهد افزایش میزان تسهیلات نبودیم حال آن که در این دولت سقف تسهیلات بانکی برای زوجین در اوراق به ۱۲۰ میلیون تومان و در صندوق مسکن یکم به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است.

انارکی در ادامه صحبت هایش افزایش نسبت تسهیلات به ارزش مسکن را با رشد ۴۰ درصدی همراه دانست و این رقم را در شماری از شهر ها تا ۷۰ درصد اعلام کرد. ایشان مروری بر دیگر اقدامات انجام شده توسط بانک مسکن در راستای خروج این بازار از رکود داشتند و تصریح کردند: ایجاد صندوق مسکن یکم، کاهش میزان سود وام صندوق مسکن یکم در بافت های فرسوده به ۶ درصد و در دیگر بافت ها به ۸ درصد، افزایش سقف وام جعاله به ۲۰ میلیون تومان، راه اندازی شرکت تأمین سرمایه تخصصی مسکن و اعطای دیگر تسهیلات در اشکال مختلف ترکیبی و تجمیعی از تلاش های بانک مسکن برای بهبود اوضاع بوده است.

انارکی پیرامون انتشار اوراق مشارکت رهنی نیز توضیحاتی ارائه نمود و اذعان کرد: به رغم این که انتشار ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق از برنامه ها و اهداف اصلی بانک مسکن بوده است با این حال تغییراتی که در میزان سود های بانکی صورت گرفته، انتشار این اوراق به زمان دیگری موکول خواهد شد.

مدیرعامل بانک مسکن، با تأکید بر این که چنین اقداماتی در سال های ۹۵ و ۹۶ خروج غیرتورمی از رکود را به همراه داشت افزود: در سال ۹۵ در اعطای تسهیلات سیاست های انبساطی را به کار گرفتیم و در سال ۹۶ نگاهمان را معطوف به بخش تقاضا ساختیم حال آن که در سال جاری توجه توأمان به عرضه و تقاضا را مدنظر قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: برنامه راهبردی که بانک مسکن برای سال ۱۴۰۰ تدوین نموده هم راستا با برنامه توسعه ششم در سال پیش می باشد و از تدوین سیاست های اعتباری در سال جاری در بخش بانکداری سرمایه گذاری در حوزه مسکن، در بخش بانکداری شرکتی، بانکداری خرد و بانکداری توسعه ای برای نخستین بار خبر داد و اذعان نمود این سیاست ها در دست اجرا قرار دارند.

وی در ادامه سخنانش از اهداف بانک مسکن پرده برداشت و آن ها را چنین برشمرد: اعمال محدودیت هایی در حوزه ساخت و ساز های سنتی، تمرکز بر بافت های فرسوده و توجه اساسی به حاشیه نشینی، جلوگیری از واحد هایی با مقیاس های بزرگ و لوکس و همچنین تأمین مسکن برای اقشار ضعیف جامعه.

وی تشریح کرد: در بازار مسکن نیز همچون دیگر بازار ها شاهد جهش قیمت ها بوده ایم به طوری که آمار ها حاکی از افت شدید معاملات صورت گرفته هستند با این حال فعالیت های بانک مسکن کاهش نیافته و پیشرفت های خوبی در این راستا به دست آمده است.

وی اشاره ای به عملکرد بانک مسکن در ۵ ماه گذشته داشتند و در مقایسه با فعالیت های بانک در همین برهه زمانی از سال ۹۶ این طور گفتند: از ۱۱۱ هزار میلیارد ریال منابع تجهیز شده ای که در این مدت صورت گرفته، ۹۰ هزار میلیارد ریال مربوط به محل وصول مطالبات بوده و ۲۰ هزار میلیارد ریال مربوط به محل افزایش سپرده ها می باشد. وی با تأکید بر این که بانک مسکن به رقابت نرخ سود ورود پیدا نکرده افزود: بانک مسکن ضمن کاهش قیمت تمام شده منابع، نرخ هایی که توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده را رعایت نموده است.

انارکی تعداد تسهیلات پرداخت شده از طریق بانک مسکن را معادل ۸۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و از افزایش ۳۰ درصدی نسبت به همین دوره در سال پیش خبر داد. ایشان تعداد قرارداد های تنظیم شده طی ۵ ماه اخیر را معادل ۲۰۶ هزار قرارداد دانستند که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته که ۱۴۳ هزار قرارداد بوده است با افزایش ۴۳ در صدی همراه بوده است.

به گفته رحیمی انارکی تسهیلات پرداخت شده در حوزه خرید مسکن در این مدت ۹۰ هزار واحد مسکونی بوده که باز هم حکایت از افزایش ۷۰ درصدی دارد. میزان تسهیلات پرداخت شده در حوزه تقسیم سهم الشرکه ۵۰ هزار فقره و در بخش مشارکت مدنی ۲۳۵۰۰ فقره واحد مسکونی گزارش شده است.

انارکی پس از این که تعداد تسهیلات جعاله پرداخت شده طی همین ۵ ماه از سوی بانک مسکن را با افزایش ۸۶ درصدی معادل ۵۴ هزار فقره خواند اظهار داشت: در مجموع تعداد کل تسهیلات بانک مسکن در سال جاری با افزایش ۴۱ درصدی به ۲۱۸ هزار واحد رسیده که در سال پیش طی ۵ ماه نخست ۱۵۴ هزار واحد بوده است.

انارکی در ادامه صحبت هایش به صندوق وام مسکن یکم اشاره نمود و تصریح کرد: تعداد حساب های جدیدی که در ۵ ماه نخست سال جاری در این صندوق افتتاح شده ۱۰۳ هزار فقره می باشد. وی اظهار داشت: مقدار تسهیلاتی که در راستای ساخت و خرید ۲۱۴۴۰ مسکن پرداخت شده ۱۶۵۵۴ میلیارد ریال بوده که از این مقدار ۱۰ درصد به بافت های فرسوده اختصاص داده شده است.

وی اشاره ای هم به تعداد حساب های افتتاح شده در صندوق مسکن یکم تا ۶ شهریور سال جاری داشت و آن را معادل ۴۹۶ هزار فقره خواند و عنوان کرد: از این تعداد ۸۵ هزار فقره موفق شدند تسهیلات را دریافت کنند، ۵۲ هزار نفره از اخذ وام انصراف دادند و با این حساب ۳۵۸ هزار در صف پرداخت قرار دارند که با توجه به آن چه ثبت شده موجودی هر حساب حدود ۲۱ میلیون تومان می باشد.

انارکی عنوان کرد ۶۷ هزار واحد از تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مسکن بهره برده اند و اذعان نمود از این تعداد یک سوم متعلق به زوجین بوده است. وی پس از این که تعداد حساب های افتتاح شده در صندوق وام مسکن یکم را معادل ۴ هزار فقره اعلام کرد عنوان نمود: ۱۲۲۲ واحد از اعتباری معادل ۹۳۰ میلیارد ریال بهره مند شده اند که از این تعداد ۵۰۸ واحد با اختصاص ۵۰۳ میلیارد ریال مربوط به زوجین بوده است.

ایشان در پایان، دیگر موفقیت های بانک مسکن را برشمردند و این طور گفتند: بانک مسکن موفق شده بدهی های درهمی به دو بانک ملی و صادرات دبی را پرداخت کند، قیمت تمام شده پول را از ۱۸٫۲ درصد به ۱۷٫۹ درصد کاهش دهد و ۹ هزار فقره از وام ازدواج را نیز پرداخت نماید.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز