پروژه مسکن مهر با هدف ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی کلید خورد که تاکنون ۲ میلیون از این تعداد در اختیار متقاضیان قرار داده شده و از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی که باقی می ماند ۱۵۰ هزار واحد فاقد متقاضی است. همزمان با بسته شدن پرونده واحد های مسکونی مهر، زمزمه هایی […]

پروژه مسکن مهر با هدف ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی کلید خورد که تاکنون ۲ میلیون از این تعداد در اختیار متقاضیان قرار داده شده و از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی که باقی می ماند ۱۵۰ هزار واحد فاقد متقاضی است. همزمان با بسته شدن پرونده واحد های مسکونی مهر، زمزمه هایی از سوی دولت در خصوص اجرای طرحی جایگزین به گوش می رسد.

مسکن مهر که فاصله چندانی تا خط پایان ندارد توانسته بسیاری از خانوار ها را صاحب خانه کند با این حال این تمام ماجرا نیست و در این میان حجم بالایی از سایت های واحد های مسکونی مهر با مشکلات زیربنایی و روبنایی دست به گریبانند که علت آن کسری بودجه گزارش شده است.

پیش از آن که بازار ارز این چنین اوج بگیرد و گرانی بر تمام بازار ها سایه افکند، مقدار بودجه مورد نیاز برای حل مشکلات مساکن مهر ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده بود. با این حال وعده هایی از طرف شرکت عمران شهر های جدید مبنی بر حل مشکلات سایت های مسکن مهر با مشارکت بخش های خصوصی داده شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر های جدید پس از حضور در شهر جدید صدرا جهت به بهره برداری رساندن ۲۵ پروژه عمرانی با اعتباری معادل ۱۵۰ میلیارد تومان، جزئیاتی را در خصوص واحد های مسکونی مهر تشریح کرد. وی اذعان نمود از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهری که قول داده بودیم در اختیار متقاضیان قرار دهیم، ۲ میلیون واگذار شده است و ۱۵۰ هزار واحد دیگر نیز طبق پیش بینی های انجام شده نهایتا تا انتهای دولت ۱۲ به دست خانواده ها خواهد رسید. در این میان تکلیف ۱۵۰ هزار مسکن مهری که بدون متقاضی مانده اند کماکان مشخص نیست.

حبیب الله طاهرخانی در ادامه صحبت هایش به مشکلات بسیاری از سایت های مسکن مهر اشاره کرد و افزود: دولت در راستای تأمین خدمات رفاهی چنین مساکنی تمام تلاشش را به کار خواهد گرفت و بودجه مورد نیاز را تأمین خواهد نمود.

وی از بسته شدن پرونده تحویل واحد های مسکونی مهر به متقاضیان خبر داد و تصریح کرد: کار دولت در این جا تمام نمی شود و تأمین خدمات رفاهی مناسب برای مساکن مهر توسط دولت کماکان پابرجاست.

 

طرح جایگزین مسکن مهر روی میز دولت

در دولت یازدهم و دوازدهم از گسترش پروژه مسکن مهر خبری نبود و دولت به دلیل مشکلاتی که بر سر راه ادامه این پروژه قرار داشت به تکمیل واحد هایی که از دولت قبلی باقی مانده بود اکتفا نمود. در روی دیگر سکه کلان شهر ها قرار دارند با نیاز روز افزون به مسکن، از این رو دولت تصمیم دارد زمینه را برای ساخت مسکن در کلان شهر ها و به خصوص احیای بافت های فرسوده فراهم سازد که این کار نیز به نوبه خود با مشکلاتی روبروست.

از طرفی زمزمه هایی مبنی بر رونمایی از طرحی جدید به جای مسکن مهر به گوش می رسد با این تفاوت که مجری چنین طرحی دولت نخواهد بود. به عقیده کارشناسان، دولت مجری خوبی برای طرح های این چنینی نیست و بهتر است اجرای این طرح ها به دست بخش های خصوصی سپرده شود. به گفته مسئولین اگر پیاده سازی طرح مسکن مهر هم به بخش های خصوصی واگذار شده بود نتیجه ای متفاوت رقم می خورد. طبق گزارشات منتشر شده از سوی شرکت عمران شهر های جدید، تا پایان سال جاری ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی کلید خواهد خورد. به گفته مسئولین این طرح برای اقشار متوسط جامعه استارت خواهد خورد، چرا که جامعه هدف مساکن مهر اقشار کم درآمد کشور بودند و حال وقت آن رسیده دولت برای دیگر اقشار جامعه نیز خدماتی ارائه دهد.

 

اعطای واحد های مسکونی به خانه اولی ها

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: طبق مذاکراتی که با بانک مسکن صورت گرفته در نظر داریم احداث این ۵۰ هزار واحد مسکونی را مطابق با تقاضا و نیاز جامعه انجام دهیم. به عنوان نمونه پس از أخذ لیست افرادی که برای مسکن یکم نام نویسی کرده اند، با چنین افرادی جهت اعطای این واحد ها وارد مذاکره خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان نمود: ساخت شهر های جدید مطابق با الگوی مشارکت مدنی و پیش از مساکن مهر صورت گرفت اما در احداث این ۵۰ هزار واحد مسکونی بی تردید نگاهمان معطوف به تقاضا خواهد بود و بر این اساس فرآیند ساخت را پیش خواهیم برد. وی تأکید کرد سازندگان این ۵۰ هزار واحد در صورتی ساخت را آغاز خواهند کرد که مطمئن باشند جامعه به این واحد ها نیاز دارد و به محض اتمام به فروش خواهد رفت. وی افزود در خصوص قیمت گذاری بر سهم سازندگان، محدودیتی اعمال نخواهد شد ضمن این که خانه اولی ها نیز می توانند واحد های احداثی ما را تهیه نکنند و در این زمینه نیز محدودیتی وجود ندارد. وی عنوان کرد: با انبوه سازان برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی مذاکره کرده ایم و بر سر سود ۱۸ درصد به توافق رسیده ایم که این سود قطعا مقرون به صرفه خواهد بود.

 

بخشی از واحد ها به صورت مساکن اجتماعی واگذار خواهند شد

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر های جدید، واحد هایی که در اختیار این شرکت قرار دارند توأمان با پیش فروش دیگر سازندگان، به فروش گذاشته خواهد شد. وی افزود: تصمیم داریم سهممان را به نوعی در راستای برنامه های وزارتخانه به کار بگیریم. وی موضوع را با مثالی شفاف سازی کرد و اذعان نمود: ممکن است سهممان را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهیم تا آن را به عنوان مساکن استیجاری به کار بگیرد. مدیرعامل شرکت عمران شهر های جدید، این مسئله را وابسته به توزیع مالی اقتصادی خواند اما در ادامه تأکید کرد به حتم شماری از واحد ها به عنوان مساکن اجتماعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • منبع خبر : ایسنا