تلاطم و نوسان، لحظه ای بازار مسکن را رها نمی کند و گزارشات منتشر شده حاکی از گران شدن مداوم مسکن و کم شدن همزمان تعداد معاملات هستند. بر اساس آن چه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش نموده است، قیمت مسکن در مرداد ماه سال جاری به نسبت همین بازه زمانی در […]

تلاطم و نوسان، لحظه ای بازار مسکن را رها نمی کند و گزارشات منتشر شده حاکی از گران شدن مداوم مسکن و کم شدن همزمان تعداد معاملات هستند. بر اساس آن چه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش نموده است، قیمت مسکن در مرداد ماه سال جاری به نسبت همین بازه زمانی در سال ۹۶ افزایش ۶۲ درصدی را تجربه کرده این درحالی است که به تبع آن، خرید و فروش مسکن نیز با رکود همراه بوده و با کاهش ۲۸ درصد گزارش شده است.

در ادامه این گزارش که از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شده میانگین قیمت فروش هر متر مربع واحد مسکونی تهران در مرداد ماه ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان اعلام شده و تعداد معاملات صورت گرفته در حوزه مسکن نیز ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره گزارش شده است. با توجه به این آمار، قیمت مسکن در مرداد به نسبت تیرماه افزایشی ۶٫۳ درصدی را تجربه کرده است و به نسبت مرداد ماه سال ۹۶، با ۶۲ درصد افزایش همراه بوده است.

افزایش ۶۲ درصدی قیمت مسکن یک اتفاق بی سابقه تلقی می شود و به گفته کارشناسان در سال های اخیر رکورد دار بوده است. به ازای افزایش قیمت مسکن در مرداد ماه سال جاری، کاهش شدید معاملات اتفاق افتاده به طوری که تعداد معاملات نسبت به تیر سال جاری ۴٫۹ درصد و به نسبت مرداد سال گذشته ۲۸٫۱ درصد کاهش را تجربه کرده است.

این روند سبب شده کارشناسان، بازار مسکن را در یک رکود تورمی بدانند و تعداد خرید و فروش واحد های مسکونی را بسیار کم اعلام کنند.

به گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیشترین قیمت فروش واحد مسکونی مربوط به منطقه یک تهران بوده که ۱۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان گزارش شده است. این درحالی است که ارزانترین قیمت فروش مسکن به ازای هر متر مربع در منطقه ۱۸ تهران با قیمت ۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان اعلام شده است.

با توجه به مقایسه هایی که در خصوص قیمت فروش واحد های مسکونی در مرداد سال جاری و سال گذشته انجام شده منطقه ۵ تهران بیشترین رشد قیمت را شاهد بوده است که این رشد، ۸۳٫۱ درصد اعلام شده است حال آن که منطقه ۱۲ کمترین رشد را تجربه کرده و این رشد معادل ۲۴٫۳ درصد ثبت شده است.

قیمت فروش هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گزارش شده و قیمت فروش مسکن در مناطق ۱ تا ۶ از این رقم بیشتر اعلام شده است. طبق ارقام منتشر شده، گران ترین مسکن با عمر بنای زیر ۵ سال، ۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان بوده است و ارزانترین خانه در میان واحد هایی با سن بنای ۱۶ تا ۲۰ سال نیز با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع فروخته شده است.

از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه ۵ بیشترین معامله مسکن را به خود اختصاص داده است که تعداد واحد های مسکونی خرید و فروش شده در این منطقه هزار و ۶۱۹ واحد گزارش شده است. این مقدار ۱۴٫۵ درصد از کل خرید و فروش های مسکن را به نام خود زده است. منطقه ۱۹، با کمترین میزان فروش واحد های مسکونی همراه بوده به گونه ای که تعداد خانه های فروخته شده، ۸۱ فقره اعلام شده است که از کل معاملات انجام شده در پایتخت، ۰٫۷ درصد را شامل می شود. نتایج اعلام شده در خصوص معامله های مرداد امسال در مقایسه با سال پیش در منطقه ۱۳ تهران از یک کاهش ۴۹٫۹ درصدی خبر می دهند.

سهم فروش مسکن هایی با عمر بنای زیر ۱۰ سال از کل معاملات ۵۷ درصد بوده است درحالی که واحد های مسکونی با عمر بنای زیر ۵ سال، ۳۸٫۷ درصد از کل معاملات مسکن را تشکیل داده اند و رقم گزارش شده برای سهم خرید و فروش مساکنی با عمر بنای بالای ۲۰ سال نیز ۱۲٫۸ درصد گزارش شده است.

طی ماه های اخیر بیشترین سهم معاملات مسکن به خانه هایی با قیمت فروش ۳ تا ۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع گزارش شده بود این درحالی است که ارقام ماه مرداد حاکی از آن هستند که کمترین معامله مربوط به خانه هایی بوده است که هر متر مربع از آن ها بالغ بر ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. آن چه گزارش شده نشان می دهد واحد هایی با قیمت فروش متری ۳ تا ۴ میلیون تومان ۱۲٫۴ درصد از کل خرید و فروش های مسکن در مرداد ماه را به نام خود زده اند حال آن که سهم خانه هایی با قیمت ۴ تا ۵ میلیون به ازای هر متر مربع از واحد مسکونی، ۱۱٫۸ درصد از کل معاملات گزارش شده است. کمترین معاملات نیز به نام ساختمان هایی خورده که قیمت فروش اعلام شده برای هر متر مربع از آن ها کمتر از دو میلیون تومان بوده است.

خانه هایی با مساحت ۶۰ تا ۸۰ متر مربع زیربنا بیش از دیگر ساختمان ها مورد استقبال متقضیان قرار گرفته اند و با سهمی ۲۷٫۴ درصدی بیشترین فروش را از آن خود نموده اند. آن سوی سکه خانه های بزرگ متراژ با زیربنای ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر قرار دارند که سهمشان از معاملات تنها ۱ درصد گزارش شده است.

خانه هایی با متراژ زیر ۴۰ متر در مرداد امسال به نسبت همین برهه زمانی در سال پیش بیشترین رشد را داشته اند و ۵۴٫۷ درصد بیشتر فروخته شده اند، این درحالی است که فروش واحد های مسکونی با قیمت های زیر ۷۰ میلیون تومان روندی نزولی داشته و کاهش ۴۱٫۷ درصدی را تجربه کرده است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد