رکود در بازار مسکن تهران به توقف رشد قیمت واحد های مسکونی منتهی گردید به طوری که مشاورین املاک از ثبات بازار مسکن خبر می دهند و می گویند متقاضیان می توانند بدون نگرانی در راستای خرید مسکن اقدام کنند. جهش قیمت واحد های مسکونی تنها محدود به یکی دوماه اخیر نبوده و از اواخر […]

رکود در بازار مسکن تهران به توقف رشد قیمت واحد های مسکونی منتهی گردید به طوری که مشاورین املاک از ثبات بازار مسکن خبر می دهند و می گویند متقاضیان می توانند بدون نگرانی در راستای خرید مسکن اقدام کنند.

جهش قیمت واحد های مسکونی تنها محدود به یکی دوماه اخیر نبوده و از اواخر سال پیش شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم. این روند افزایشی که با شیبی تندتر در ماه های تابستان خود را نشان داد، افت شدید معاملات و کاهش قدرت خرید متقاضیان در مرداد و شهریور ماه را به همراه داشت.

به رغم این که برخی مشاورین املاک گویا از گران شدن قیمت مسکن چندان هم بدشان نمی آید با این حال به گفته بیشتر مشاورین املاک گران شدن مسکن در نهایت به ضرر آن ها تمام خواهد شد چرا که قیمت گران، قدرت خرید را از متقاضی سلب می کند و آن زمان که معامله مسکن کاهش می یابد بی تردید مشاور املاک متضرر خواهد شد.

به گفته بانک مرکزی مهم ترین عاملی که بازار مسکن را وارد دوره جدیدی از رکود در مرداد و شهریور نموده رشد ۶۲ درصدی قیمت مسکن و عدم توانایی متقاضیان برای خرید مسکن بوده است.

شماری از مشاورین املاک بازار را در رکودی شدید اعلام می کنند و از بدتر شدن اوضاع در دو ماه اخیر خبر می دهند. به گفته این مشاورین، گران شدن بی سابقه مسکن و اجتناب متقاضیان از خرید، زمینه رکود مسکن را فراهم ساخته حال آن که برخی فروشندگان در مضیقه قرار دارند و به ناچار می بایست ملکشان را هر چه زودتر بفروشند از این رو مناسب ترین زمان برای خرید همین اکنون است.

مشاورین با تأکید بر این که در ایام محرم و صفر بهترین زمان برای انتخاب و خریداری واحد مسکونی است به متقاضیان واقعی پیشنهاد می کنند در همین مدت دست به کار شوند.

به گزارش مرکز آمار، قیمت فروش هر متر مربع از مسکن در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵، با افزایش ۹ درصدی همراه بوده است. طبق ارقام اعلام شده از سوی این مرکز، قیمت فروش مسکن در سال ۹۵ متری ۱ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بوده است حال آن که در سال ۹۶ به متری ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان تغییر یافته است.

قیمت اعلام شده برای فروش هر متر مربع واحد مسکونی در زمستان سال گذشته ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گزارش شده که از آن چه در پاییز ثبت گردیده ۱۲ درصد بیشتر است.

در سال ۹۵ زمین و املاک کلنگی نیز با قیمت متری ۱ میلیون و ۳۰ هزار تومان خرید و فروش شده اند که این قیمت در سال ۹۶ باز هم ۱۲ درصد افزایش داشته و ۱ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان گزارش شده است.

قیمت زمین و املاک کلنگی در زمستان سال ۹۶ نیز به نسبت پاییز همین سال با افزایش همراه بوده است به طوری که میزان افزایش قیمت برای فروش هر متر مربع از واحد مسکونی در زمستان ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گزارش شده که نسبت به پاییز با افزایشی ۱۰ درصدی همراه بوده است.

  • منبع خبر : افلاک نیوز