به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی در صورت مشاهده افراد محتکری که از اجاره و یا فروش واحد مسکونی خود اجتناب می کنند با آن ها برخورد جدی خواهد شد و مبلغی به عنوان مالیات از آن ها اخذ خواهد گردید. سید حسن هاشمی تختی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با تأکید […]

به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی در صورت مشاهده افراد محتکری که از اجاره و یا فروش واحد مسکونی خود اجتناب می کنند با آن ها برخورد جدی خواهد شد و مبلغی به عنوان مالیات از آن ها اخذ خواهد گردید.

سید حسن هاشمی تختی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر این که طرح اخذ مالیات از واحد های خالی چند روزی است که به تأیید و امضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده اظهار داشت: شمار زیادی از سازندگان آن چه می سازند را احتکار می کنند و از فروش یا اجاره این واحد های مسکونی اجتناب می ورزند. وی در ادامه اذعان نمود: هدف از اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی بهبود بازار مسکن و کاهش قیمت هاست.

هاشمی تختی ضمن اشاره به این که تعداد خانوار هایی که سقفی ندارند و سال هاست سودای صاحب خانه شدن را در سر می پرورانند بسیار زیاد است اذعان نمود: این درحالی است که دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی گزارش شده بنابراین با اجرایی کردن این طرح می توانیم مالکان را ترغیب به فروش و یا اجاره سازیم.

هاشمی تختی تأکید کرد: طرح اخذ مالیات از خانه های خالی در مراحل ابتدایی قرار دارد و کماکان در حد یک طرح و پیشنهاد است با این حال تلاشمان را خواهیم کرد تا از طرح مذکور در مجلس دفاع کنیم و آن را به تصویب برسانیم.

این عضو از کمیسیون عمران مجلس با اشاره این که طی یکسال اخیر همزمان با اوج گرفتن تقاضا برای مسکن، عرضه بسیار کم شده است افزود: در شرایط عدم تعادل عرضه و تقاضا بی تردید آن چه شاهدش خواهیم بود گران شدن مسکن است با این حال مجلس تمام تلاشش را خواهد کرد تا خانه های خالی را شناسایی کرده و با اخذ مالیات قیمت مسکن را کاهش دهد. به گفته هاشمی تختی اجرای این طرح نیازمند مشارکت های همه جانبه شهرداری و وزارت راه و شهرسازی است.

ایشان در ادامه از مخالفت وزرات راه و شهرسازی با اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی سخن گفتند و تصریح کردند: این وزرات می تواند در هنگام مطرح شدن پیشنهاد مزبور در صحن علنی مجلس دلایل مخالفت خود را اعلام نماید تا تصمیم نهایی همان جا اتخاذ گردد، با این حال آن چه ما بر آن تأکید داریم اندیشیدن تدابیری اساسی برای شرایط فعلی و بازار مسکن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: اجرای طرح دریافت مالیات از خانه هایی که خالی هستند نیازمند در نظر گرفتن یک برهه زمانی مشخص است و این طور ادامه داد: تعدادی از مالکان، خانه هایشان را برای فرزندانشان کنار گذاشته اند و به همین خاطر است که از فروش آن ها اجتناب می کنند. هاشمی تختی گفت: این خانه ها مشمول مالیات نمی شوند و مدنظر ما نیستند، در واقع مخاطب ما کسانی هستند که ۱۰۰ تا ۲۰۰ ملک را احتکار کرده اند و بدون این که تصمیمی برای فروش و یا اجاره آن ها داشته باشند، خانه ها را خالی گذاشته اند با این امید که بعد ها بتوانند با فروش گران به سودی کلان برسند. هاشمی تختی در پایان از در نظر گرفتن مدت زمان مشخص برای این طرح خبر داد و گفت این مدت زمان را با مشورت گرفتن از تیم خبره و کارشناسانی که در این حوزه دستی بر آتش دارند مقرر کرده ایم.

  • منبع خبر : افکار نیوز