اداره کل آمار و اطلاعات بانک مسکن از پرداخت ۲۰۴۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان تسهیلات مسکن در مرداد ماه سال جاری خبر داد. میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در این بازه یک ماهه بالغ بر ۵۶ هزار فقره اعلام شده که در حوزه های مختلف در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. دریافت کنندگان این […]

اداره کل آمار و اطلاعات بانک مسکن از پرداخت ۲۰۴۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان تسهیلات مسکن در مرداد ماه سال جاری خبر داد.

میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در این بازه یک ماهه بالغ بر ۵۶ هزار فقره اعلام شده که در حوزه های مختلف در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. دریافت کنندگان این نوع تسهیلات قادر به استفاده از آن در راستای خرید، احداث و همچنین تعمیر واحد های مسکونی بوده اند. میزان فقره پرداخت شده در سال جاری با اختلاف ۵۰ فقره از آن چه در مرداد ماه سال ۹۶ گزارش شده، بیشتر بوده با این حال اعتبار اختصاص داده شده برای پرداخت این تعداد فقره توسط بانک مسکن بسیار فراتر از سال گذشته اعلام شده است.

میزان تسهیلات اعطا شده توسط بانک مسکن در حوزه های مختلف به ارزش ۲۰۴۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان طی مرداد ماه سال جاری به ثبت رسیده که از افزایش ۱۹ درصدی به نسبت مبلغ وام پرداختی در سال گذشته حکایت دارد.

بیشترین درصد تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن در مرداد سال جاری مربوط به حوزه مسکن بوده که با هدف حمایت از خانه اولی ها و زوج های متقاضی مسکن در اختیار دریافت کنندگان قرار گرفته است. میزان وام مسکن پرداخت شده برای خرید مسکن به ارزش ۱۲۸۷ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان گزارش شده که تعداد افراد استفاده کننده از این میزان تسهیلات ۲۶۴۵ نفر اعلام شده است.

با استناد به گزارشات ارائه شده، از کل تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن در مرداد ماه سال جاری، بیش از نصف آن در حوزه خرید مسکن بوده است.

محوریت سیاست اعتباری بانک مسکن در سال ۹۷ به گفته مدیران ارشد این بانک، تقویت عرضه و تقاضای واحد های مسکونی بوده است با این هدف که بخش مسکن با رونق بیشتری همراه گردد. به منظور بهبود شرایط برای متقاضیان واحد مسکونی از تسهیلات اوراق بهادار و تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم استفاده شده ضمن این که برای عرضه کنندگان مسکن هم وام های بدون سپرده در نظر گرفته شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده در ماه های گذشته، استقبال از تسهیلات ساخت مسکن کمتر از وام های خرید مسکن بوده است.

میزان اعتبار اختصاص داده شده به سازندگان جهت احداث و ساخت ۲۶۴۵ واحد مسکونی، ۲۷۳ میلیارد و ۶۸۲ میلیون تومان به ثبت رسیده که از سوی بانک مسکن پرداخت شده است. بانک مسکن مبلغی را نیز به پرداخت تسهیلات جعاله در مرداد ماه اختصاص داده که مقدار آن ۲۳۰ میلیارد تومان گزارش شده است. این نوع تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می گیرد تا در کنار تسهیلات خرید مسکن قابل استفاده باشد. در مرداد ماه که شرایط بازار مسکن مطلوب نبود این بانک اختصاص مبالغ بیشتر به تسهیلات مسکن را در پیش گرفت و بر آن به عنوان سیاست اعتباری بانک مسکن تکیه کرد.

به گفته کارشناسان این اقدام در مرداد ماه سال جاری که با افت شدید معاملات مسکن و کاهش ساخت و ساز در این حوزه همراه بوده، گامی ارزشمند و عملکردی به موقع خطاب می گردد.

چنانچه متقاضیان از چنین تسهیلاتی استقبال نمی کردند و از دریافت آن ها امتناع می ورزیدند بی تردید بیش از این شاهد کاهش معاملات در حوزه مسکن بودیم. با استناد به گزارشات ارائه شده میزان کاهش معاملات آپارتمان در تهران، ۱۰ تا ۱۵ درصد به نسبت مرداد سال گذشته گزارش شده است. با این حال افزایش تسهیلات خرید مسکن در ۶ ماه نخست سال جاری نشان از وضعیت مطلوب این تسهیلات در شهر های کوچک و متوسط دارد. در این شهر ها رشد قیمت مسکن در مقایسه با کلان شهر ها کمتر بوده از این رو متقاضیان کماکان با استفاده از تسهیلات پرداختی بانک مسکن می توانند خانه دار شوند به گونه ای که در شهر های کوچک تر مبالغ پرداختی از سوی بانک در قالب تسهیلات، نیمی از قیمت مسکن را در بر می گیرد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز