حسام عقبائی، نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک، در خصوص دلایل گرفتار شدن بازار مسکن در گرداب رکود توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: آن چه سبب شده شاهد رکود در بازار مسکن باشیم خروج سفته بازان است. به عقیده عقبائی کاهش توان مالی متقاضیان از دیگر عوامل اثرگذار بر شرایط کنونی است. وی با […]

حسام عقبائی، نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک، در خصوص دلایل گرفتار شدن بازار مسکن در گرداب رکود توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: آن چه سبب شده شاهد رکود در بازار مسکن باشیم خروج سفته بازان است. به عقیده عقبائی کاهش توان مالی متقاضیان از دیگر عوامل اثرگذار بر شرایط کنونی است. وی با تأکید بر این که در یک بازه ۶ ماهه، جهش قیمت مسکن ۵۰ تا ۶۰ درصد گزارش شده این رقم را به نوبه خود حیرت برانگیز و بی سابقه خواند.

عقبائی در ادامه صحبت هایش ضمن اشاره به ایام محرم و صفر تصریح نمود: بسیاری از مشاورین املاک بر این باورند رکود بازار مسکن در این ایام بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد. به گفته عقبائی بر اساس گزارشات منتشر شده، تعداد معاملات مسکن در شهریور ماه سال جاری به نسبت همین ماه در سال ۹۶ کاهش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.

وی تأکید کرد بازار مسکن در دو ماه پایانی تابستان شاهد دوره جدیدی از رکود بوده است که علتش را می توان خروج سفته بازان، جهش بی سابقه قیمت ها و کاهش توان مالی متقاضیان اعلام نمود.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک با اشاره به این که این احتمال وجود دارد شرایط مسکن در نیمه دوم سال جاری بدتر شود اذعان نمود: رشد قیمت در یک دوره ۶ ماهه، ۵۰ تا ۶۰ درصد گزارش شده که جای تأمل دارد و تاکنون بی سابقه بوده است. به گفته عقبائی جهش قیمت ها به گونه ای بوده که افت شدید معاملات مسکن از اواخر مرداد ماه کاملا ملموس نمود پیدا کرده و در شهریور تشدید یافته است.

حسام عقبائی در ادامه این طور گفت: کارشناسان معتقدند افت معاملات مسکن کاملا واضح و مشخص است از این رو پیش بینی می کنم با توجه به شرایطی که بازار مسکن در شهریور ماه شاهدش بوده، روند نزولی اوضاع مسکن کماکان ادامه داشته باشد و در نیمه دوم سال، شرایط بدتری را تجربه کند.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک درخصوص تأثیر افت معاملات مسکن بر قیمت واحد های مسکونی این طور گفت: بازار های موازی بر قیمت مسکن اثرگذارند و چنانچه قیمت سکه و ارز به ثبات برسد می توان انتظار داشت مسکن نیز آرام بگیرد با این حال نمی توان ادعا کرد کاهش معاملات نیز چنین نتیجه ای به همراه خواهد داشت و با کم شدن معاملات، شاهد کاهش قیمت مسکن به طور ملموس خواهیم بود.

  • منبع خبر : تی نیوز