به گفته علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، طرح اخذ مالیات از خانه های خالی راه به جایی نمی برد. وی در خصوص این طرح که به موجبات آن، دولت از صاحبان منازل خالی، مالیات اخذ خواهد نمود با این هدف که واحد های مسکونی خالی به بازار […]

به گفته علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، طرح اخذ مالیات از خانه های خالی راه به جایی نمی برد.

وی در خصوص این طرح که به موجبات آن، دولت از صاحبان منازل خالی، مالیات اخذ خواهد نمود با این هدف که واحد های مسکونی خالی به بازار های مصرفی عرضه گردند توضیحاتی ارائه داد و این طور گفت: وزارتخانه موافق با اعمال چنین طرحی نیست و اجرای طرح مذکور مشکلی را حل نخواهد کرد. ایشان دلیل مخالفت وزارت راه و شهرسازی را این طور تشریح کردند: در نظر گرفتن فرصت یک ماهه برای مالکان خانه های خالی جهت فروش و یا اجاره ملکشان هرگز درست نیست ضمن این که اعمال چنین طرحی بی تردید مفهوم مالکیت خصوصی را زیر سؤال خواهد بود. وی این طور ادامه داد: ممکن است صاحب خانه خالی درصدد باشد پس از گذشت دو ماه ملکش را به فروش برساند و یا به مستأجر بدهد از این رو وزارت راه و شهرسازی چنین طرحی را صحیح و کارشناسی نمی داند و با آن موافق نیست. علی چگینی از برگزاری نشستی در هفتم و هشتم مهرماه خبر داد و افزود: این همایش به عنوان هجدهمین همایش در راستای اتخاذ سیاست های صحیح مسکن برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: این همایش مسائل روز بازار مسکن را واکاوی خواهد نمود ضمن این که وزیر راه و شهرسازی در این همایش حضور خواهد داشت.

ایشان سعی کردند جزئیات بیشتری در خصوص همایش مزبور ارائه دهند و این طور گفتند: همایش مد نظر دارای یک کمیته علمی است که به بررسی دقیق آخرین مقالات می پردازد. وی افزود: این همایش در وهله اول ارائه راهکار هایی اساسی  در خصوص سهولت خرید و تهیه مسکن را دنبال می کند هرچند مقصودمان تنها خرید مسکن نیست و تلاشمان بر این است در این همایش تمام راه هایی که منجر به تهیه مسکن می شوند را بررسی نماییم.

چگینی در ادامه پیرامون محور های هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن این طور گفت: در این همایش به بازآفرینی بافت های ناکارآمد اشاره خواهیم کرد، ساخت مساکن روستایی را به بحث خواهیم گذاشت، شهرک سازی و روش های توسعه شهری را بررسی خواهیم کرد، در خصوص شهر های زیست پذیر صحبت خواهیم نمود و البته روش های تأمین مالی واحد های مسکونی را هم واکاوی خواهیم کرد.

ایشان این طور ادامه دادند: مسکن به عنوان یکی از بخش هایی است که از اقتصاد خرد و کلان تأثیر می پذیرد و به رغم این که در سال های اخیر وضعیت مسکن مساعد بوده و حتی کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن بوده ایم با این حال تغییرات اخیر ورق را کاملا برگرداند و از نیمه دوم سال ۹۶ آنچه مشاهده شده رشد نامتعارف قیمت ها بوده است.

چگینی ضمن اشاره به این که رشد قیمت در سال جاری ۶۰ درصد گزارش شده است این طور گفت: جهش قیمت در بازار های موازی سکه و ارز، مسئله برجام و تغییراتی که گریبانگیر اقتصاد کلان گردید از جمله عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت مسکن بوده اند. وی پس از این که رشد قیمت در بازار مسکن را تحت تأثیر وضعیت قیمت در دیگر بازار ها خواند افزود: با راکد شدن مسکن بی تردید هزاران شغل وابسته به مسکن نیز از رونق خواهند افتاد.

وی تغییرات حاصله در بخش مسکن را برون بخشی خواند و این طور گفت: رشد ارزش افزوده مسکن مثبت گزارش شده است که بر اساس این امر می توان ادعا کرد رفته رفته در حال خروج از رکود هستیم.

چگینی افزود: رشد قیمت در بازار مسکن به حداکثر رسیده و این بازار دیگر جایی برای افزایش قیمت نخواهد داشت مگر آن که اقتصاد کلان ناباورانه تغییر کند. ایشان تصریح کردند رشد قیمت مسکن در کشور ۳۰ درصد اعلام شده و این طور ادامه دادند: حداکثر مقدار رکود معاملات اعلام شده طی سی روز در تهران ۲۲ هزار فقره گزارش شده و در حال حاضر تعداد معاملات مسکن ۱۴ تا ۱۵ هزار می باشد که خروج از رکود را نوید می دهد.

وی در ادامه صحبت هایش پیرامون طرح راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور سخن گفت و راه اندازی آن را وظیفه وزارت راه و شهرسازی کشور خواند. چگینی تصریح کرد: اجرای این سامانه در گرو مشارکت دستگاه های مختلف است و وزارت راه به تنهایی قادر نخواهد بود سامانه مذکور را راه اندازی کند. وی افزود: با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد با این حال تلاش کرده ایم با برگزاری بالغ بر ۷۰ جلسه، کار را پیش ببریم و در راستای حصول نتیجه کوشش کنیم.

ایشان تصریح کردند استفاده از این سامانه زمانی ممکن خواهد بود که تمام اطلاعات لازم وارد سامانه گردد از این رو کماکان امکان بهره برداری از آن وجود ندارد. به گفته علی چگینی، یک کمیته راهبردی برای پیگیری های لازم راه اندازی شده ضمن این که امور مربوط به این سامانه در سازمان ملی زمین و مسکن در دست انجام است.

ایشان در ادامه این طور گفتند: قرار است راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور به دست شهرداری سپرده شود و این وظیفه به شهرداری محول گردد. چگینی توضیحاتی هم در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی ارائه نمودند و گفتند: اجرای این طرح تأثیر آن چنانی نخواهد گذاشت با این حال همراه با بهبود هایی در بخش مسکن همراه خواهد بود.

وی از نقش طرح هایی همچون احداث واحد های مسکونی اجتماعی خبر داد و این طور گفت: بخشی از این طرح همچون اختصاص زمین که در توان وزارت راه و شهرسازی است در دست انجام قرار گرفته، با این حال بخش های دیگر نیازمند دریافت بودجه از سوی دولت است که کماکان عملی نشده است. با این حال پیاده سازی طرح هایی چون مسکن مهر را باید در اولویت قرار داد و در راستای عملی نمودن آن گام برداشت.

چگینی درباره افزایش وام مسکن به ۳۰۰ میلیون هم اظهار داشت: از سوی بانک مسکن تاکنون در این رابطه گزارشی ارائه نشده، هرچند برای افزایش سقف وام خرید مسکن هم اقداماتی صورت گرفته و این پیشنهاد در دست بررسی قرار دارد. ایشان در ادامه اشاره ای هم به بازار اجاره داشتند و گفتند: طولانی کردن مدت زمان قرارداد های اجاره مسکن نیز به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده که کماکان به تصویب نرسیده است.

به گفته چگینی، ایشان هنوز بازنشسته نشده اند و مشغول به فعالیت در سمت مدیر هستند. معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران، ضمن اشاره به برنامه سوم توسعه شهرداری تهران گفت: طبق این برنامه هوشمندسازی شهری می بایست در دستور کار قرار بگیرد، و بر اساس این برنامه نیاز است بانک های اطلاعاتی تشکیل شوند و جهت ورود و مدیریت اطلاعات از دستگاه ها و سامانه های هوشمند استفاده گردد از این رو اجرای سامانه هایی چون املاک و اسکان کشور یک نیاز است.

به گفته میرزایی، ارتباط متقابل دولت و مدیریت شهرداری برای راه اندازی این سامانه ضروری است. وی افزود: برای دستیابی به این سامانه با وزارت راه و شهرسازی مشارکت خواهیم کرد و از سازمان مالیاتی نیز کمک خواهیم گرفت. میرزایی گفت: با این سامانه می توان اقدامات ارزشمندی انجام داد و با حصول اطلاعات و جزئیات واحد های مسکونی، در راستای تأمین مسکن برای آن ها که فاقد سقف هستند اقدام نمود.

ایشان در پایان این طور گفتند اجرای این طرح می تواند به بازار مسکن کمک کند و لایحه ای با این هدف در دست تهیه است.

  • منبع خبر : خبر فوری