آخرین گزارشات ارائه شده از بازار مسکن نشان می دهد خرید و فروش آپارتمان های نوساز روندی نزولی داشته و تعداد کمی از متقاضیان چنین واحد هایی را برای خرید انتخاب می کنند. قیمت بالای این آپارتمان ها را می توان مهم ترین دلیل کاهش استقبال مشتریان از این نوع واحد های مسکونی دانست هر […]

آخرین گزارشات ارائه شده از بازار مسکن نشان می دهد خرید و فروش آپارتمان های نوساز روندی نزولی داشته و تعداد کمی از متقاضیان چنین واحد هایی را برای خرید انتخاب می کنند. قیمت بالای این آپارتمان ها را می توان مهم ترین دلیل کاهش استقبال مشتریان از این نوع واحد های مسکونی دانست هر چند عرضه واحد های نوساز هم تعریفی ندارد. به عبارت بهتر خانه های کلید نخورده هم در بخش تقاضا و هم در بخش عرضه وضعیت مناسبی ندارند.

با استناد به گزارشات میدانی که حجم معاملات مسکن در قسمت های متفاوت از تهران را روایت می کنند حجم معامله آپارتمان های نوساز هم در قسمت عرضه و هم در بخش تقاضا با روندی نزولی همراه بوده و حجم کاهش معاملات بسیار واضح و محسوس گزارش شده است. به عقیده کارشناسان این حوزه، دلیل این اتفاق دو فاکتور مهم است.

نخستین دلیل، نوسان غیرقابل پیش بینی قیمت مصالح است. به عبارت بهتر آن چه سبب شده عرضه واحد های مسکونی نوساز روندی نزولی داشته باشد مشخص نبودن قیمت مصالح ساختمان است. طی روز ها و ماه های اخیر جهش قیمت مصالح به گونه ای بوده که بسیاری از سازندگان در خصوص ادامه ساخت واحد های مسکونی مردد مانده و ترجیح می دهند تا به ثبات رسیدن قیمت مصالح دست نگه دارند. دلیل دوم شکاف قیمت میان واحد های نوساز و نمونه های چند سال ساخت است. در شرایط کنونی که رشد قیمت ها به اندازه کافی عرصه را بر متقاضیان مسکن تنگ نموده و قدرت خرید آن ها را کاهش داده است متقاضیان ترجیح می دهند خانه های چند سال ساخت که بسیار ارزان تر از آپارتمان های نوساز هستند را برای خرید انتخاب کنند. همین امر سبب شده واحد های کلیدنخورده در بخش تقاضا هم کم رونق باشند.

این دو عامل به عنوان مهم ترین عوامل دخیل در افت معاملات واحد های نوساز شناخته می شوند. از میان تعداد واحد های کلید نخورده ای که طی هفته گذشته وارد بازار مصرفی شده اند تنها تعداد اندکی از آن ها به فروش رفته اند که می توان دلیلش را گران بودن قیمت این مسکن ها دانست. به عبارتی واحد های نوساز بسیار گرانند و همین امر سبب می شود مشتری نسبت به خرید آن ها دلسرد گردد و از تهیه چنین آپارتمان هایی صرف نظر کند. هر چند تعداد خانه های عرضه شده در هفته مذکور نیز اندک گزارش شده است.

  • منبع خبر : فرا رو نیوز