به گفته مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی، از روز های ابتدایی سال جاری تا پایان شهریور ماه، ۱۵۸۲ واحد مسکونی در مناطق روستایی استان با اختصاص هزینه ای معادل ۶۶۴ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال بازسازی شده اند و به عنوان واحد هایی کاملا مقاوم در اختیار روستاییان عزیز قرار گرفته اند. وی از تصویب […]

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی، از روز های ابتدایی سال جاری تا پایان شهریور ماه، ۱۵۸۲ واحد مسکونی در مناطق روستایی استان با اختصاص هزینه ای معادل ۶۶۴ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال بازسازی شده اند و به عنوان واحد هایی کاملا مقاوم در اختیار روستاییان عزیز قرار گرفته اند.

وی از تصویب طرح هایی در خصوص بهسازی واحد های مسکونی روستایی خبر داد و این طور گفت: بر اساس تلاش های بنیاد مسکن طرح ارائه تسهیلات جهت بازسازی خانه های فرسوده و آسیب دیده به تصویب رسیده است. به گفته وی این طرح در راستای بهبود زندگی و کاهش خسارت ها به مرحله اجرا رسیده که شرایط لازم برای مقاوم سازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را در هر سال فراهم می سازد.

ایشان این طور ادامه دادند: تسهیلات ارائه شده در میان تمام استان های کشور تقسیم می شود و پس از تعیین سهم هر استان، افراد می توانند در راستای دریافت وام های ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومانی اقدام کنند. وی عنوان کرد: کارمزد تسهیلات پرداختی جهت بهسازی خانه های روستایی ۴ درصد به ثبت رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تعداد خانه های روستای مقاوم سازی شده تا انتهای سال ۹۶ در این استان۱۱۲۲۸۴ واحد بوده است.

ایشان افزودند: با استناد به آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۲ بالغ بر ۷۶ درصد از واحد های مسکونی استان خراسان رضوی نیاز به بازسازی داشته اند. وی اذعان نمود: پس از سرشماری سال ۹۲، تعداد واحد های روستایی در همان سال ۴۴۳۲۲۹ گزارش شده اند.

موسوی نیا در ادامه تعداد روستا های این استان که بالغ بر ۲۰ خانوار جمعیت دارند را ۲۵۹۶ روستا اعلام کرد و افزود: همه این روستا ها بهره مند از طرح هادی روستایی می باشند. به گفته وی تا اواخر سال گذشته از این تعداد تنها ۸۰۰ روستا مشمول طرح هادی بوده اند.

موسوی نیا اظهار داشت: تعداد خانه های روستایی که طی ۶ ماه نخست سال جاری از طرح هادی بهره مند شده اند به ۲۷۸ روستا می رسد که هزینه اجرای این طرح معادل ۳۴۸ میلیارد و ۶۵۳ میلیون تومان اعلام شده است.

ایشان در ادامه از مشارکت های سازمان ثبت اسناد و املاک سخن گفتند و تصریح کردند: در راستای عمل به برنامه دوم و سوم توسعه با همکاری سازمان ثبت برای واحد های روستایی سند صادر کرده ایم که تعداد سند های ارائه شده طی نیمه نخست سال ۹۷ ۱۹۸۲ مورد بوده است. این اسناد برای خانه های واقع در روستا هایی با جمعیت بالای ۲۰۰ خانوار صادر گردیده اند.

آخرین سرشماری نفوس و مسکن مربوط به سال ۹۵ می باشد که بر اساس این سرشماری کل جمعیت استان خراسان رضوی ۶٫۴۳۴٫۵۰۱ نفر برآورد شده است که از این تعداد ۱٫۷۳۳٫۱۲۱ نفر در روستای های استان ساکن هستند. با استناد به این سرشماری تعداد روستا های استان خراسان رضوی سه هزار و ۲۸۱ عدد اعلام شده که بر ۵۱۶ هزار و ۴۱۹ خانوار دلالت دارد. به گفته موسوی نیا از کل جمعیتی که در این روستا ها زندگی می کنند ۸۵۰ هزار و ۳۰۶ نفر زن و ۸۸۲۷۱۵ نفر مرد هستند.

  • منبع خبر : برنا نیوز