یکی از کارشناسان حوزه مسکن، اظهار داشت: این روز ها که نرخ دلار روندی نزولی در پیش گرفته می بایست برای سازندگان مسکن بسته های تشویقی در نظر گرفت. به گفته این کارشناسان مسکن چنانچه طرح های تشویقی در اختیار سازندگان قرار داده نشود این احتمال وجود دارد دارایی هایی که از بازار ارز خارج […]

یکی از کارشناسان حوزه مسکن، اظهار داشت: این روز ها که نرخ دلار روندی نزولی در پیش گرفته می بایست برای سازندگان مسکن بسته های تشویقی در نظر گرفت. به گفته این کارشناسان مسکن چنانچه طرح های تشویقی در اختیار سازندگان قرار داده نشود این احتمال وجود دارد دارایی هایی که از بازار ارز خارج می گردند در حوزه مسکن سرمایه گذاری شوند.

محمدمهدی مافی ادامه داد: اگر دولت شرایط را برای ساخت واحد های مسکونی هموار نسازد آن گاه دور از انتظار نیست دارایی هایی که از بخش ارز خارج می شوند در حوزه مسکن ورود پیدا کنند که این امر به گران شدن واحد های مسکونی دامن خواهد زد. وی کنترل این شرایط را ساده خواند و اذعان نمود: اگر قانون های دست و پاگیر از سر راه سازندگان واحد های مسکونی برداشته شوند آن گاه چرخ تولید به گردش در می آید و تولید رونق می گیرد.

وی این طور ادامه داد: همیشه قیمت دلار بر قیمت مسکن اثرگذار بوده است و تصریح کرد: چنانچه فرض را بر این بگذاریم که قیمت دلار ۱۲ هزار تومان باشد واضح است که با رشدی ۲۰۰ درصدی همراه بوده حال آن که در چنین شرایطی میزان رشد قیمت مسکن ۷۰ درصد می باشد. وی افزود در حال حاضر ۲٫۶ میلیون واحد های مسکونی خالی در کشور وجود دارد اما متقضیان واقعی نمی توانند به آن ها دسترسی داشته باشند و آن ها را خریداری نمایند. به گفته این کارشناس مسکن توجه دولت به بخش تولید می تواند در شرایط کنونی بسیار کمک کننده باشد. مافی گفت: چنانچه دولت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه نماید آن گاه می توان گفت بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.

وی با اشاره به این که در ایران شرایط ساخت و ساز برای سازندگان ساده نیست به طوری که بر اساس گزارشات منتشر شده جایگاه ایران از نظر تسهیل مجوز تولید مسکن در میان ۱۶۰ کشور جهان آخر است گفت: این بدان معنی نیست که ما در کشور تولید مسکن نداریم بلکه ساخت و ساز کم شده و اندک می باشد. وی در ادامه به نقش بخش های خصوصی در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: بخش های خصوصی خیلی راحت می توانند ساخت واحد های مسکونی را پیش ببرند و برای این کار از دولت بودجه نمی خواهند. به گفته مافی تنها خواسته بخش های خصوصی پایان دادن به برخی مقررات دست و پاگیر ساختمان سازی است.

وی با اشاره به این که افزایش تسهیلات خرید مسکن، گران شدن واحد های مسکونی را به دنبال خواهد داشت عنوان کرد: بهتر است این تسهیلات برای بخش عرضه در نظر گرفته شوند و به سازندگان واحد های مسکونی وام های بیشتری تعلق گیرد. به گفته مافی با پرداخت تسهیلات مناسب در بخش تولید مسکن، قیمت ها به تعادل خواهند رسید و بازار مسکن ثبات را تجربه خواهد کرد.

وی افزود: در تهران جهش قیمت مسکن کاملا مشهود است حال آن که تعداد معاملات با افت چشمگیر همراه بوده است. مافی ادامه داد: آمار های منتشر شده در شهریورماه واقعا شوکه کننده بوده و رکود مسکن را به خوبی نشان می دهد. وی افزود: بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی قیمت فروش هر متر واحد مسکونی تهران در شهریور ماه ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری و شهریور ماه سال گذشته به ترتیب کاهش ۹٫۴ درصدی و ۷۴٫۱ درصدی را نشان می دهد. به گفته مافی، همزمان با رشد قیمت ها، افت معاملات مسکن کاملا محسوس بوده است. وی افزود: حجم معاملات مسکن در شهریور ماه سال جاری ۱۰۳۰۰ واحد گزارش شده که در مقایسه با مرداد ماه سال جاری و شهریور ماه سال گذشته با کاهش ۱۳٫۹ درصدی و ۳۳٫۵ درصدی همراه بوده است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین