نرخ خرید اوراق مسکن در ماه های گذشته نوسانات زیادی را تجربه نکرده به طوری که یک زوج تهرانی برای دریافت وام مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی از محل اوراق بهادار نیاز است همچون گذشته اعتباری حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کنار بگذارد. بر اساس گزارشات ارائه شده قیمت معامله هر برگ اوراق تسهیلات […]

نرخ خرید اوراق مسکن در ماه های گذشته نوسانات زیادی را تجربه نکرده به طوری که یک زوج تهرانی برای دریافت وام مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی از محل اوراق بهادار نیاز است همچون گذشته اعتباری حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کنار بگذارد.

بر اساس گزارشات ارائه شده قیمت معامله هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس ایران حداقل ۶۰ هزار تومان و حداکثر ۶۳ هزار تومان می باشد. در این میان ارزان ترین قیمت ها مربوط به اوراقی است که چیزی تا پایان اعتبارشان نمانده، این اوراق با قیمت ۶۰ هزار و ۵۰۰ داد و ستد می شوند.

قیمت اعلام شده برای هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن در فروردین ماه سال جاری، تیر، مرداد و همچنین شهریور سال ۹۷ بیش از ۶۳ هزار تومان گزارش شده به گونه ای که آخرین گزارشات حاکی از آن است که قیمت هر برگ اوراق در شهریور سال جاری ۶۳ هزار ۴۰۰ تومان بوده است. قیمت ثبت شده برای هر برگ اوراق در دو ماه خرداد و اردیبهشت سال جاری کمتر از ۶۳ هزار تومان و در محدوده ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان گزارش شده است.

همزمان با اوج گرفتن قیمت سکه و ارز، مسکن هم از این رقابت عقب نماند و سیر صعودی قیمت ها را در پیش گرفت. جهش نامتعارف قیمت مسکن طی ماه های اخیر به گونه ای بوده که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اذعان نمود: مسکن حداکثر رشد قیمت را تجربه کرده و بیش از این گران نخواهد شد. به گفته این مقام مسئول، ایجاد ارزش افزوده در بخش مسکن، نگاه ها را به سمت تولید واحد های مسکونی معطوف ساخته است.

بر اساس برآورد های صورت گرفته چنانچه یک زوج تهرانی بخواهند تسهیلاتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند می بایست چیزی حدود ۲۰۰ برگ اوراق تهیه نمایند که با توجه به این که قیمت های اعلام شده به ازای هر برگ از این اوراق حدودا ۶۳ هزار تومان اعلام شده، هزینه پرداختی در قبال تهیه ۲۰۰ برگ اوراق بهادار، ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می باشد. در مقابل برای اخذ ۲۰ میلیون تومان وام جعاله نیز نیاز است ۴۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن تهیه گردد که مبلغی معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول نیاز دارد. در مجموع می توان ادعا کرد به ازای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن به مبلغی حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه نیاز است.

مبلغ پرداختی جهت دریافت تسهیلات وام مسکن از محل اوراق، برای زوج هایی که ساکن شهر هایی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر هستند کمتر می باشد. از آن جا که مبلغ وام مسکن برای این زوج ها ۸۰ میلیون تومان اعلام شده است، تعداد اوراق مورد نیاز ۱۶۰ برگه می باشد که نیازمند پرداخت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه است. با احتساب وام جعاله که به اعتباری معادل ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان نیاز دارد می توان ادعا کرد این زوج غیر تهرانی می بایست در قبال دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۱۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان هزینه پرداخت نمایند.

چنانچه یک زوج جوان در شهری با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر زندگی کنند آن گاه قادر به دریافت ۶۰ میلیون تومان وام مسکن از محل اوراق مسکن خواهند بود که به ازای دریافت این مقدار وام بایستی ۱۲۰ برگ اوراق بهادار تهیه کنند. میزان هزینه مورد نیاز برای تهیه این تعداد اوراق مسکن، ۷ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان می باشد که با در نظر گرفتن هزینه مورد نیاز جهت دریافت ۲۰ میلیون تومان وام جعاله، می توان گفت این زوج غیر تهرانی برای اخذ ۸۰ میلیون تومان وام مسکن از محل اوراق بهادار لازم است هزینه ای معادل ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان کنار بگذارند.

امکان دریافت اوراق تسهیلات مسکن برای افراد مجرد هم وجود دارد. مجرد های ساکن تهران، شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر به ترتیب می توانند تسهیلاتی به ارزش ۶۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان و ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند. تعداد اوراقی که نیاز است این افراد برای تأمین وام های مذکور خریداری نمایند به ترتیب ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ تسه است. یک فرد مجرد تهرانی برای دریافت ۱۲۰ برگ اوراق تسهیلات نیاز است ۷ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان اعتبار کنار بگذارد حال آن که این مبلغ برای افراد ساکن در شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تقلیل می یابد و در شهر هایی که جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر برای آن ها به ثبت رسیده، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می باشد. چنانچه دریافت کننده این نوع وام درصدد اخذ وام جعاله نیز باشد باید علاوه بر مبالغ مذکور مبلغی به ارزش ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان نیز پرداخت نماید.

ارزش اسمی تعیین شده برای هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن ۵۰۰ هزار تومان گزارش شده است. این اوراق که از سوی بانک مسکن ارائه می شوند قابل معامله در بازار های فرابورس ایران هستند که اعتبار آن ها را نهایتا دو دوره شش ماهه می توان تمدید کرد. قیمت فروش هر برگ تسه بر اساس این که چقدر تا پایان اعتبارشان زمان باقی مانده است متفاوت خواهد بود. چنانچه صاحب اوراق تسهیلات مسکن باشید و از آن ها استفاده نکنید تا منقضی شوند و از تاریخ اعتبارشان بگذرد، مبلغ های پرداخت شده به ازای تهیه این اوراق سوخته خواهد شد و به حساب شما واریز نخواهد شد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز