مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که منازل خالی موجود در سطح کشور مربوط به بانک ها می شوند اظهار داشت: در ۶ ماه ابتدایی سال جاری شاهد کاهش حجم معاملات مسکن به اندازه ۳ درصد بوده ایم. به گفته قلی خسروری تعداد قرارداد های اجاره در این برهه […]

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که منازل خالی موجود در سطح کشور مربوط به بانک ها می شوند اظهار داشت: در ۶ ماه ابتدایی سال جاری شاهد کاهش حجم معاملات مسکن به اندازه ۳ درصد بوده ایم. به گفته قلی خسروری تعداد قرارداد های اجاره در این برهه از زمان نیز با کاهش ۲۴ درصدی همراه بوده است.

ایشان در ادامه صحبت هایش نام قطعنامه ۵۹۸ را به میان کشیدند و تصریح کردند: بعد از این قطعنامه هجوم مردم به سمت بازار های سکه و ارز کاملا مشهود بود و به وضوح به چشم خورد حال آن که پس از این که قطعنامه مذکور پذیرش شد، قیمت ها افت چشمگیری را تجربه کردند و آن چه در نهایت حاصل شد، ضرر مردم بود.

قلی خسروی ضمن اشاره به قیمت ارز در روز های اخیر گفت: چند روزی است قیمت دلار نرخ نزولی در پیش گرفته که به موجبات این امر شاهد هجوم مجدد مردم به بازار ها برای فروش دلار هایشان بوده ایم. به گفته قلی خسروی انتظار می رود همزمان با ارزان شدن دلار، قیمت مسکن نیز روندی کاهشی را تجربه کند و به ثبات برسد.

ایشان پای نهاده های ساختمانی را به میان کشیدند و اظهار داشتند: سهم تولیدات داخلی در تأمین نهاده های ساختمانی به بیش از ۸۵ درصد می رسد بنابراین نمی توان ادعا کرد همزمان با رشد قیمت دلار، مصالح می بایست با قیمت های نامتعارف و گران به دست خریداران برسند. وی تصریح نمود: در ۶ ماه ابتدایی سال جاری شاهد کاهش تعداد معاملات مسکن بوده ایم که رقم گزارش شده برای حجم معاملات واحد های مسکونی در این برهه از زمان در مقایسه با سال گذشته ۳ درصد کمتر بوده است.

ایشان در ادامه در خصوص تعداد قرارداد های اجاره نیز توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: تعداد قرارداد های اجاره نیز در این برهه زمانی کاهش ۲۴ درصدی را تجربه کرده است. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، آن چه سبب شده تعداد قرارداد ها روندی نزولی داشته باشد، خرید مسکن توسط برخی مستأجران و تمدید قرارداد اجاره از سوی دیگر مستأجران می باشد.

وی در ادامه صحبت هایش اشاره ای هم به سرمایه های سرگردان در بازار های اقتصادی کشور نمود و اظهار داشت: چنانچه روند کاهشی دلار ادامه داشته باشد می توان انتظار داشت مردم سرمایه هایشان را به سمت بازار مسکن هدایت کنند.

قلی خسروی اذعان نمود: تعداد خانه های خالی در حال حاضر به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد. وی تصریح کرد از این تعداد، بیشترشان متعلق به بانک های کشور می باشند که بانک ها نیز با بازگشت رونق به بازار مسکن برای تسویه بدهی هایشان ناگزیر می شوند در راستای فروش این واحد های مسکونی اقدام کنند.

رئیس اتحادیه املاک تهران اذعان نمود: بسیاری از کسب و کار های راه اندازی شده در حوزه مسکن در حال حاضر اینترنتی و به صورت آنلاین هستند با این حال، سایت های آنلاین به سوداگری ها خاتمه نمی دهند و به کوتاه شدن دست دلالان از بازار مسکن منجر نمی شوند. وی ادامه داد: بدیهی است اتحادیه مشاوران املاک ضرورت تکنولوژی های نوین را رد نمی کند و اهمیتشان را ناچیز نمی شمارد چرا که ما نیز طرفدار این چنین پیشرفت هایی هستیم. وی افزود: کسب و کار های اینترنتی و استفاده از روش های نوین شرایط را برای مصرف کنندگان بهبود می بخشد و به نفع آن ها تمام می شود.

رضا اربابیان به عنوان مدیر کسب و کار اینترنتی شیپور، اذعان نمود: در همه جای دنیا از کسب و کار های آنلاین در حوزه مسکن حمایت می شود و مصرف کنندگان و مردم جامعه نیز چنین چیزی را بیشتر می پسندند و از آن استقبال می کنند. وی اظهار داشت: زمانی که پای معامله های اینترنتی به میان می آید نمی توان نقش مشاوران املاک را خط زد و آن ها را به راحتی حذف نمود.

به گفته اربابیان، با وجود سایت های اینترنتی، قیمت ها کاملا شفاف و در لحظه اطلاع رسانی می شوند که این کار آگاهی جامعه را بالا می برد و شرایط را برای آحاد جامعه ساده تر می کند. وی افزود: اجرای معاملات مسکن با وجود سایت های آنلاین، به شیوه بهتری انجام خواهند شد.

  • منبع خبر : افلاک نیوز