بر اساس آمار های منتشر شده آن چه از روز نهم مهرماه به وضوح شاهدش هستیم کاهش نرخ ارز در کشور می باشد که بسیاری از افراد را ترغیب به فروش دلار نموده است. سرمایه گذاران که این روز ها به شدت از متحمل شدن ضرر های هنگفت واهمه دارند مایلند هرچه زودتر دلار هایشان […]

بر اساس آمار های منتشر شده آن چه از روز نهم مهرماه به وضوح شاهدش هستیم کاهش نرخ ارز در کشور می باشد که بسیاری از افراد را ترغیب به فروش دلار نموده است. سرمایه گذاران که این روز ها به شدت از متحمل شدن ضرر های هنگفت واهمه دارند مایلند هرچه زودتر دلار هایشان را به فروش برسانند و خیالشان را آسوده سازند.

برخی کارشناسان بر این باورند ارزان شدن دلار و هجوم مردم به بازار های اقتصادی در راستای فروش دلار سبب می شود سرمایه های سرگردان به سمت بازار مسکن هدایت شوند و این بازار بار دیگر رونق را تجربه کند. با این حال آن چه آینده را در هاله ای از ابهام قرار داده و شرایط را کمی چالش برانگیز نموده اخبار منتشر شده در خصوص ریزش بورس و سقوط مسکن است.

برخی افراد از ریزش بازار مسکن می گویند، همان بازاری که مدت هاست از آرامش فاصله گرفته و در حال دست و پنجه نرم کردن با قیمت های نامتعارف و سرسام آور است. این درحالی است که برخی دیگر بر این باورند به دنبال ارزان شدن نرخ دلار، به زودی شاهد ارزان شدن مسکن و برگشتن رونق به این بازار خواهیم بود. با این حال در مجموع می توان ادعا کرد بازار مسکن برای تجربه ثبات به زمان بیشتری نیاز دارد و آن ها که در طلب سود های یک شبه و پولدار شدن های زود هنگام هستند ظاهرا بهتر است قید مسکن را بزنند.

یکی از کارشناسان حوزه مسکن این طور می گوید: فرآیند هایی که در بازار مسکن اتفاق می افتد با آن چه در بازار ارز رخ می دهد کاملا متفاوت است از این رو نمی توان به سادگی اثر ارزان شدن دلار را بر بازار مسکن پیش بینی کرد و از ارزان شدن یا گران شدن مسکن سخن گفت. مهدی سلطان محمدی صحبت هایش را این طور ادامه داد: سوداگران از فعالان حاضر بازار ارز هستند، همان افرادی که یک شبه نرخ دلار را به ۲۰ تومان رساندند و کماکان تمام تلاششان را برای رسیدن به سود های کلان به کار می گیرند. وی افزود: بر هیچکس پوشیده نبود قیمت ۲۰ تومانی دلار هرگز واقعی نیست و تنها حبابی است که به زودی تخلیه می شود.

سلطان محمدی ادامه داد: در مقابل فروشندگان ارز، خریدارانی قرار دارند که رسیدن به سود های یک شبه خواسته قلبی شان است و بر سونامی گرانی شدن قیمت ها به خوبی موج سواری می کنند. به گفته این کارشناس حوزه مسکن، چنین افرادی از بازار های بورس و ارز بیشتر استقبال می کنند و عموما از سرمایه گذاری در بازار هایی چون مسکن امتناع می ورزند.

وی اظهار داشت: بازار مسکن تحت تأثیر نوسانات لحظه ای و روزانه قرار نمی گیرد و عموما در طولانی مدت خودش را نشان می دهد. به گفته سلطان محمدی، به دنبال گران شدن بی سابقه ارز، عده ای به بازار مسکن هجوم آورند و بر اساس انتظار تورمی که در میان فروشندگان وجود داشت مبنی بر این که تورم به شدت اوج خواهد گرفت، فروشندگان درصدد بر آمدند قیمت مسکن را نجومی اعلام کنند و بر قیمت های پیشنهادی شان بیفزایند.

وی ضمن اشاره به این که انتظارات تورمی در کشور وجود دارد، در خصوص عوامل تعدیل کننده این انتظارات سخن گفت و اظهار داشت: با وجود این که انتظار می رود بخش اندکی از سرمایه وارد بازار مسکن شود با این حال همین مقدار هم می تواند به عنوان فاکتوری تعدیل کننده، اوضاع را بهبود ببخشد و از انتظارات تورمی بکاهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم از ایجاد بحران های شدید واهمه دارند و بر این باورند با تورم های شدید روبرو خواهند شد که همین انتظارات تورمی شرایط را بدتر می کند. به گفته سلطان محمدی، در حال حاضر می بایست سیاست گذاران از روش هایی برای تعدیل این انتظارات تورمی استفاده نمایند و مردم را به این باور برسانند که با چنین بحرانی هرگز روبرو نخواهند شد. سلطان محمدی اظهار داشت: چنانچه اعتماد مردم بیشتر جلب شود و به آن ها اطمینان داده شود که چنین شرایط بحرانی صورت نخواهد گرفت، آن گاه مردم سرمایه هایشان را به سمت بازار های دیگری همچون مسکن روانه می کنند و یا در بخش های تولیدی به سرمایه گذاری دست می زنند. به گفته سلطان محمدی با در پیش گرفتن سیاست های صحیح، سرمایه های سرگردان حال حاضر، در بورس، مسکن و سپرده های بلند مدت به کار گرفته خواهند شد و به نوبه خود به بهبود شرایط کمک شایانی خواهند نمود.

  • منبع خبر : شهرخبر