برخی از کارشناسان بر این باورند هم زمان با ارزان شدن دلار، سرمایه گذاران دارایی هایشان را از این بازار خارج می کنند و پولشان را وارد بازار مسکن می نمایند. به دنبال اتفاقات اخیر و ارزان شدن ناگهانی قیمت ارز، برخی از کارشناسان ادعا می کنند به زودی مردم سرمایه ها را از بازار […]

برخی از کارشناسان بر این باورند هم زمان با ارزان شدن دلار، سرمایه گذاران دارایی هایشان را از این بازار خارج می کنند و پولشان را وارد بازار مسکن می نمایند.

به دنبال اتفاقات اخیر و ارزان شدن ناگهانی قیمت ارز، برخی از کارشناسان ادعا می کنند به زودی مردم سرمایه ها را از بازار ارز خارج خواهند کرد و به سرمایه گذاری در بازار پرسود دیگری همچون مسکن روی خواهند آورد. این کارشناسان عقیده دارند به دلیل کمبود واحد های مسکونی، زیاد شدن تقاضا می تواند گرانی در بازار مسکن را به همراه داشته باشد.

به رغم این که گرانی های اخیر قدرت خرید متقاضیان مسکن را به شدت تحت تأثیر قرار داده و سبب شده بسیاری از افراد از تأمین مسکن عاجز باشند با این حال انتظار می رود سرمایه گذاران که به دنبال بازاری امن برای سرمایه گذاری هستند با ارزان شدن دلار، به بازار مسکن هجوم آورند تا بلکه دارایی شان را حفظ کنند و سرمایه شان را نگه دارند.

علی یارمحمدی که به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت است اظهار داشت: در ماه های اخیر نوسان و رشد قیمت مسکن در کشور به ویژه کلانشهر ها غافلگیرکننده بوده است با این حال قیمت مسکن تنها زمانی به تعادل خواهد رسید که این بازار ثبات را تجربه کند. وی تصریح کرد: با توجه به التهاب این بازار در سال های اخیر، تعادل قیمت مسکن کمی دشوار به نظر می رسد.

وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: با توجه به اتفاقات اخیر این احتمال وجود دارد بازار مسکن باز هم افزایش قیمت را تجربه کند با این حال اگر رشد قیمتی هم وجود داشته باشد هرگز به میزان گذشته نخواهد بود.

نماینده مردم شریف زاهدان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که رشد قیمت مسکن اتفاق تازه ای نیست و چند سالی می شود نمودار قیمت مسکن، رشد را نشان می دهد تصریح کرد: مهم ترین دلیلی که سبب گران شدن بی سابقه مسکن شده، رشد نرخ ارز و گران شدن مصالح ساختمانی می باشد. وی افزود: با ارزان شدن دلار امید است بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه کند و شاهد کاهش قیمت ها باشد.

وی این طور ادامه داد: با توجه به این که سرمایه گذاری در بازار هایی چون ارز، ریسک بالایی دارد و با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز، عده ای به این باور رسیده اند که تنها بازار مطمئن برای سرمایه گذاری مسکن است. این نماینده مجلس اذعان نمود: چنانچه نقدینگی به سمت بازار مسکن هدایت شود، تقاضا به اوج خواهد رسید و می توان پیش بینی کرد قیمت مسکن روندی صعودی را تجربه خواهد کرد.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: در حال حاضر بسیاری از افراد به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای می نگرند و همین امر سبب می شود شاهد قیمت های نجومی در این بازار باشیم.

محمد دامادی از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این که تصور کنیم تنها بخش خصوصی است که می تواند بازار های اقتصادی اعم از بازار مسکن را کنترل کند کاملا اشتباه است. وی تصریح کرد: در تمام کشور های جهان، کنترل اصلی بازار مسکن به دولت واگذار می شود و نمی توان تصور کرد بخش های خصوصی در این زمینه موفق تر و قادرترند.

وی این طور ادامه داد: اگر تمام کار ها را به بخش خصوصی بسپاریم و بازار را صرفا به این بخش تقدیم کنیم نشان از عدم توانایی کنترل صحیح بازار مسکن است.

وی تلاش کرد این مسئله را شفاف تر توضیح دهد و برای نیل به این هدف از مثال کمک گرفت. دامادی این طور گفت: آیا آن که قیمت آهن آلات را تعیین می کند استخراج کننده آهن از معدن یا تولید کننده آهن است؟ یا مثلا آیا این کشاورز است که تعیین می کند قیمت هر کیلو گوجه چقدر باشد؟ دامادی گفت: بدیهی است که این چنین نیست و این دولت است که می بایست بازار ها را کنترل کند و در عین حال شرایط لازم برای فعالیت بهتر و راحت تر بخش های خصوصی را فراهم سازد.

ایشان در خصوص سیاست گذاری های دولت نیز صحبت کردند و این طور گفتند: نگاهی به رشد قیمت مسکن، ارز و حتی کالا های اساسی همچون مرغ و گوشت به خوبی سیاست های اشتباه دولت را نشان می دهد و حاکی از آن است که دولت در این زمینه ها نتوانسته آن طور که باید عمل کند.

رضایی کوچی از دیگر نمایندگان مجلس است که ادعا می کند قیمت مسکن امکان دارد در ادامه گران تر شود و دلیلش را خروج مردم از بازار ارز و هجومشان به بازار مسکن را معرفی می کند.

به گفته رضایی کوچی، در شرایطی که تولید مسکن به حداقل رسیده، چنانچه مردم سرمایه هایشان را وارد بازار مسکن کنند دور از انتظار نیست که با اوج گرفتن تقاضا، قیمت ها روندی صعودی را در پیش بگیرند.

این نماینده مسکن ضمن اشاره به این که دولت راه های زیادی را تجربه نموده تا بتواند از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند اظهار داشت: اما کنترل دقیقی بر هدایت نقدینگی وجود ندارد از این رو ممکن است سرمایه ها از بازار ارز وارد سکه و در نهایت وارد بازار مسکن شوند. این طور که به نظر می رسد، دولت از بازار مسکن طی سال های اخیر غافل بوده به طوری که آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی پروژه مسکن مهر که البته به دولت قبل بر می گردد را مرتبا نقد می کند و آن را بی ارزش می خواند. آخوندی سال هاست از طرح واحد های مسکن اجتماعی می گوید حال آن که هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده و در حد حرف باقی مانده است.

باید منتظر شد تا مشخص شود پس از هدایت نقدینگی به بازار مسکن، راهکار های دولت برای کنترل این بازار چه خواهد بود.

  • منبع خبر : افلاک نیوز