در آخرین روز های هفته گذشته سر و صدایی بلند شد مبنی بر این که قیمت ارز روندی کاهشی در پیش گرفته، اتفاقی که بر قیمت مسکن بی اثر نبود و به عقیده برخی ها منجر به افت ۳۰ درصدی قیمت مسکن گردید. عده ای بر این باورند به دنبال ارزان شدن ارز، مالکان حاضر […]

در آخرین روز های هفته گذشته سر و صدایی بلند شد مبنی بر این که قیمت ارز روندی کاهشی در پیش گرفته، اتفاقی که بر قیمت مسکن بی اثر نبود و به عقیده برخی ها منجر به افت ۳۰ درصدی قیمت مسکن گردید. عده ای بر این باورند به دنبال ارزان شدن ارز، مالکان حاضر شدند ملکشان را با قیمت کمتری بفروشند.

سؤالی که مطرح می شود این است روند نزول قیمت ها تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا این نزول قیمت بر بازار اجاره هم اثرگذار خواهد بود و مستأجران می توانند به کم شده اجاره بها دل خوش کنند؟ آیا سرمایه هایی موجود در دو بازار ارز و سکه به بازار مسکن روی خواهند آورد؟ این چنین سؤالات همزمان با ارزان شدن ارز بر سر زبان ها افتاده و ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته است.

آیا با ارزان شدن مسکن، اجاره بها هم ارزان خواهد شد؟

همزمان با ارزان شدن ملک، نرخ اجاره نیز روندی نزولی در پیش خواهد گرفت، با این حال افرادی که اوایل مهر ماه جابه جا شده اند و تازه قرارداد اجاره منعقد کرده اند کاهش قیمت ها را آن طور که باید تجربه نخواهند کرد. بنابراین تغییر قیمت و ارزان شدن نرخ اجاره بها برای آنان که به تازگی در مسکنی جدید به عنوان مستأجر مستقر شده اند محسوس نخواهد بود.

در این میان آن ها که به دلیل گرانی های اخیر و بالا بودن نرخ اجاره بها ناگزیر به ترک تهران شدند و به شهرک های اقماری و مناطق دیگر برای زندگی روی آوردند با خبرساز شدن ارزانی ارز و به تبع آن افت قیمت مسکن و اجاره بها امیدوارند با نزول قیمت ها، مجددا بتوانند در سال جدید به تهران برگردند.

متقاضیان مسکن خوشحال از نزول قیمت ها

ارزان شدن قیمت ها برای بسیاری از خریداران مسکن و سازندگانی که هدف ساخت واحد های مسکونی را دنبال می کنند خبر خوب و خوشحال کننده ای بوده است. در روز ها و ماه های اخیر، رشد قیمت مسکن به گونه ای بوده که بسیاری از متقاضیان مسکن قدرت خریدشان را از دست داده اند و نسبت به خرید ملک دلسرد شده اند.

این روز ها که خبر از ارزان شدن ارز به گوش می رسد بسیاری از کارشناسان ارزان شدن مسکن را نوید می دهند و امیدوارند در این شرایط بازار مسکن بتواند بار دیگر رونق را تجربه کند و از رکود خارج شود.

به دنبال گرانی های اخیر در بازار ارز، قیمت نهاده های ساختمانی به اوج رسید تا جایی که بسیاری از سازندگان، ساخت مسکن را به نفع خویش ندیدند و به کلی ساختمان سازی را رها کردند. امید است با ارزان شدن ارز، رونق به بخش تولید مسکن برگردد و تعداد واحد های مسکونی جدید نیز افزایش پیدا کند.

در سوی دیگر، جهش نامتعارف قیمت مسکن سبب شد بسیاری از متقاضیان واقعی مسکن از خرید منصرف شوند و در این میان فروشندگانی که ناچار به فروش ملکشان بودند شرایط بدی را تجربه کردند، بنابراین بدیهی است که ارزان شدن ارز نه تنها خریداران مسکن را خوشحال نمود بلکه حتی فروشندگان و سازندگان نیز از این اتفاق مسرور و خشنود گشتند.

مسکن گران تر نمی شود

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: بازار مسکن حداکثر رشد قیمت ها را در روز های اخیر تجربه کرده و از این گران تر نخواهد شد. وی افزود: به واسطه ارزان شدن ارز، بی تردید سوداگران هم بازار مسکن را رها خواهند کرد و شاهد ارزان شدن مسکن خواهیم بود.

قلی خسروی در ادامه ضمن اشاره به این که گران شدن ارز، رشد قیمت مصالح ساختمانی را به همراه داشته افزود: با ارزان شدن ارز، قیمت نهاده های ساختمانی نیز افت خواهد کرد و این عامل سبب می شود شاهد رونق در بخش ساخت و ساز واحد های مسکونی باشیم. وی بار دیگر تأکید کرد با گران شدن مصالح، بسیاری از سازندگان از تولید مسکن منصرف شدند و حتی برخی از آن ها تولید را به کلی کنار گذاشتند که ارزان شدن ارز می تواند شرایط را تغییر دهد.

بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، قیمت مسکن تهران در شهریور ماه، تورم را تجربه کرده و حجم معاملات در شهریور ماه سال جاری به نسبت همین برهه زمانی در سال گذشته با افت ۱۴ درصدی همراه بوده است.

بر اساس آمار و ارقامی که تعداد معاملات مسکن در ۲۵ روز ابتدایی شهریور ماه سال جاری را نشان می دهند، در این برهه زمانی، روزانه چیزی حدود ۳۰۱ قرارداد منعقد شده است که در ۲۵ روز به بیش از ۷ هزار و ۵۳۸ مورد می رسد، حال آن که در این رقم برای مدت مشابه در سال پیش روزانه ۴۰۱ مورد گزارش شده که به خوبی کاهش حجم معاملات را نشان می دهد.

متقاضیان مسکن بیشتر خواهان چه نوع واحد هایی هستند؟

گرانی های اخیر به گونه ای بوده که نگاه متقاضیان به سوی واحد هایی کوچک متراژ با عمر بنای بالا، معطوف شده است. به رغم این که آمار ها کاهش معاملات مسکن را در شهریور ماه سال جاری نشان می دهند، با این حال، می توان ادعا کرد واحد های کوچک متراژ با مساحت های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ متر، به شدت مورد استقبال متقاضیان بوده و بیش از دیگر واحد های مسکونی خرید و فروش شده اند. همزمان با گران شدن مسکن بسیاری از افراد به خانه های کوچک متراژ روی آورده اند که این عامل سبب شده قیمت واحد های کوچک متراژ روندی صعودی در پیش بگیرد و این واحد ها در تهران با نرخ های بالا قیمت گذاری شوند.

آخرین قیمت های اعلام شده برای واحد های مسکونی تهران

قیمت فروش اعلام شده برای واحدی ۴۵ متری که ۱۹ سال از ساختش می گذرد واقع در ولیعصر جنوبی، ۱۶۴ میلیون تومان بوده است و قیمت ۲۰۰ میلیون تومان برای واحدی با مساحت ۴۰ متر و عمر بنای ۷ سال در منطقه ۹ تهران و ناحیه فیروزآباد به ثبت رسیده است.

آپارتمانی با مساحت ۷۹ متر در کوثر تهران با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان به فروش رسیده و قیمت فروش آپارتمانی واقع در باشگاه نفت با مساحت ۸۷ متر، ۱۷۴ میلیون تومان گزارش شده است.

در این میان خانه های بزرگ متراژ (واحد هایی با مساحت بیش از ۱۰۰ متر)، به رغم این که با استقبال خانه اولی ها همراه نیستند با این حال برای آنان که به دنبال تعویض مسکن هستند گزینه مناسبی به نظر می رسد.

بر اساس قیمت های گزارش شده می توان ادعا کرد، قیمت فروش واحد های بزرگ مقیاس در مقایسه با کوچک متراژ و میان متراژ  به مراتب مناسب تر است. با این حال موج گرانی بر این خانه ها نیز اثرگذار بوده و افزایش قیمت در این نوع واحد های مسکونی نیز کاملا محسوس به چشم می خورد.

بر اساس قیمت های گزارش شده، یک واحد ۱۳۴ متری کلیدنخوره واقع در مینی سیتی به ازای هر متر مربع، ۱۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده و واحدی واقع در خواجه عبدالله، ابوذر جنوبی با ۱۵۰ متر مساحت، به ازای هر متر، ۱۵ میلیون تومان به فروش رسیده است.

یک واحد آپارتمانی در ۳۰ متری لاله از بلوار مرزداران، به ارزش متری ۱۷ میلیون تومان فروخته شده، مساحت و عمر بنای واحد مذکور به ترتیب ۱۴۴ و ۱۰ سال گزارش شده است.

در بلوار فرحزاد از سعادت آّباد نیز قیمت فروش هر متر مربع از یک واحد ۱۰ ساله و ۱۳۸ متری، ۱ میلیون تومان اعلام شده و قیمت ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع از یک واحد ۸ ساله با مساحت ۱۱۸ متر در شریعتی، طالقانی تهران به ثبت رسیده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان و مقام های مسئول در بخش مسکن، این بازار دیگر ظرفیت رشد قیمت ندارد. از سوی دیگر با کاهش قیمت ارز، انتظار می رود در هفته های پیش رو شاهد افت بیشتر قیمت مسکن و بازگشت مجدد رونق به این بازار در پاییز سال جاری باشیم.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد