همزمان با تغییرات اخیر در بازار های اقتصادی کشور، افت قیمت در بازار مسکن نمود پیدا کرده به طوری که آمار ها کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن را نشان می دهند. بر اساس گزارشات منتشر شده، قیمت مسکن به واسطه ارزان شدن ارز، روندی نزولی در پیش گرفته و همین امر به ارزان شدن مسکن […]

همزمان با تغییرات اخیر در بازار های اقتصادی کشور، افت قیمت در بازار مسکن نمود پیدا کرده به طوری که آمار ها کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن را نشان می دهند. بر اساس گزارشات منتشر شده، قیمت مسکن به واسطه ارزان شدن ارز، روندی نزولی در پیش گرفته و همین امر به ارزان شدن مسکن و رونق گرفتن معاملات در این بازار ختم شده است.

آن چه سبب شده قیمت مسکن در شهر های مختلف کشور با روندی کاهشی همراه گردد، ثبات در بازار های موازی همچون ارز و سکه و همچنین کوتاه شدن دست دلالان و مفسدان از این بازار هاست.

به گفته برخی کارشناسان حوزه مسکن از دیگر عوامل دخیل در افت قیمت مسکن، کاهش قیمت نهاده های ساختمانی است که سبب شده ساخت و ساز ها رونق بگیرند و قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد. مهاجرت معکوس از تهران از دیگر فاکتور های مؤثر بر ارزان شدن قیمت مسکن بوده است.

حمید عزیزی به عنوان عضو کمیسیون صنعت مجلس اظهار داشت: افزایش قیمت ارز کاملا کاذب بود و همه می دانستیم بالاخره این حباب تخلیه خواهد شد، به رغم این که کاهش قیمت ها می بایست زودتر اتفاق می افتاد با این حال با ارزان شدن ارز، شاهد کاهش قیمت در دیگر بازار ها نیز خواهیم بود.

ایشان تصریح کردند: امید است کاهش نرخ ارز به همین جا ختم نشود و در روز های آتی نیز شاهد ادامه این روند باشیم و ارزش پول ملی به گذشته برگردد. وی تأکید کرد: کنترل های دولت برای جلوگیری از بی ارزش شدن پول ملی و اوج گرفتن نرخ ارز کاملا ضروری است. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: نوسان قیمت ارز بر قیمت خودرو، قیمت واحد مسکونی و همچنین قیمت کالا های اساسی و مورد نیاز جامعه اثرگذار خواهد بود با این حال انتظار داریم با ادامه دار شدن شرایط فعلی، تعادل به تمام بازار ها برگردد و شاهد شرایط بهتری باشیم.

وی از خطیر بودن نقش بانک مرکزی سخن گفت و افزود: در شرایطی که بانک مرکزی تعیین کننده بسیاری از شرایط است می بایست نقدینگی از سوی این بانک تجمیع گردد و در مهم ترین بخش های کشور سرمایه گذاری شود. عزیزی ادامه داد: ارزان شدن ارز بی تردید کاهش قیمت خودرو را به همراه خواهد داشت.

مصالح ساختمانی ارزان می شود

از سوی دیگر دبیر انجمن انبوه سازان کشور بر این باور است قیمت مسکن آن چنان به قیمت دلار مربوط نمی شود. فرشید پورحاجت تصریح کرد: در ۸ ماه اخیر همزمان با تغییراتی که در بازار های اقتصادی رخ داد، جهش قیمت مسکن را شاهد بوده ایم با این حال، به دنبال ارائه راهکار های مناسب همچون در نظر گرفتن بسته های حمایتی برای این بازار، در نهایت ثبات در بازار مسکن نمود پیدا کرده است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در مقایسه با دلار، بازار مسکن رشد زیادی را تجربه نکرده چرا که این دو بازار متفاوت از یکدیگرند و مسکن نمی تواند با چنین افزایش قیمتی همراه شود. ایشان اظهار داشتند: تفاوت قیمت در بازار مسکن و ارز کاملا مشهود بوده و معادل یک پنجم اعلام شده است.

پورحاجت اذعان نمود: بازار مسکن حداکثر رشد را تجربه کرده است و دیگر توان افزایش قیمت ها را ندارد. وی افزود: با به تعادل رسیدن قیمت در بازار های اقتصادی، آن چه نمود پیدا کرده، ارزان شدن مصالح ساختمانی است که این امر بازار مسکن را با تغییرات اساسی همراه ساخته است.

ایشان در خصوص آینده پیش بینی هایی انجام دادند و این طور گفتند: انتظار می رود با کاهش نرخ ارز، مردم سرمایه هایشان را به سوی بازار مسکن هدایت کنند. وی افزود: قیمت های موجود در بازار مسکن حباب گونه نیستند و به همین دلیل به دنبال اتفاقات اخیر، تغییرات اساسی در قیمت مسکن را شاهد نبوده ایم. دبیر انجمن انبوه سازان کشور اظهار داشت: با این حال چنانچه بر قسمت تولید مسکن سرمایه گذاری کنیم و تعادل را به بازار برگردانیم، کاهش قیمت ها به ویژه در بخش مصالح ساختمانی کاملا مشهود به چشم خواهد خورد.

بهتر است نرخ تسهیلات مسکن افزایش یابد

احمد سرحدی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن تصریح کرد: مهم ترین عاملی که می تواند بازار مسکن را دستخوش تغییر سازد، کوتاه کردن دست مفسدان و به ثبات رساندن بازار های اقتصادی کشور است. به گفته سرحدی اگر این روند ادامه داشته باشد و کاهش نرخ ارز به همین جا ختم نشود، امید است سرمایه ها به بازار مسکن که کم ریسک است و سرمایه ای ماندگار قلمداد می شود، سوق پیدا کند.

وی اظهار داشت: نظارت های دقیق دولت می تواند دست دلالان و سوداگران را از بازار مسکن کوتاه سازد. سرحدی افزود: این سوداگران هستند که تعادل را از بازار مسکن می ربایند و شرایط را بسیار دشوار می سازند.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: آن چه این روز ها به عنوان قیمت مسکن اعلام می شود، قیمت واقعی نیست و می توان با افزایش ساخت و ساز و ایجاد رونق در قسمت تولید مسکن، قیمت ها را به تعادل رساند و ثبات را به بازار مسکن برگرداند.

به گفته سرحدی آن چه می تواند استقبال از خرید مسکن را افزایش دهد و قیمت مسکن را کاهش دهد، افزیش قدرت خرید متقاضیان است که تنها از طریق ارائه تسهیلات مناسب محقق می شود. وی بار دیگر تأکید کرد: در حال حاضر بازار مسکن در حال تجربه کاهش قیمت هاست با این حال نیاز است دولت تدابیری اساسی برای ادامه این روند بیندیشد و با ارائه تسهیلات به موقع، قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد. سرحدی ادامه داد: اقساط این تسهیلات بسیار مهم است و با کاهش این اقساط می توان گام مثبتی در بهبود شرایط بازار مسکن برداشت.

مسکن ۳۰ درصد ارزان تر شده است

بر اساس آخرین گزارشات ارائه شده قیمت مسکن با روندی نزولی همراه بوده است به طوری که آپارتمان های ۴۰ تا ۸۵ متری، افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت ها را شاهد بوده اند. بر اساس آمار منتشر شده بیشترین افت قیمت در شمال تهران و در میان آپارتمان های بزرگ متراژ مشاهده شده است.

به گفته یکی از مشاوران املاک در غرب تهران، بسیاری از فروشندگان حاضر به فروش ملک خود زیر قیمت هستند که دلیلش به قانون اخذ مالیات از خانه های خالی بر می گردد. این مشاور املاک می گوید مالکان برای فروش ملکشان قیمت های ۳۰ یا ۴۰ درصد ارزان تر از گذشته پیشنهاد می دهند.

برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت ها در نیمه دوم سال ثبات را تجربه خواهند کرد و بازار مسکن نیز این کاهش قیمت ها را شاهد خواهد کرد و تعادل قیمت ها در بازار مسکن نیز نمود پیدا خواهد کرد.

عباس آخوندی چندی پیش پس از حضور در همایش سیاست های توسعه مسکن، از بهبود بازار مسکن خبر داده بود و این طور گفته بود: چنانچه بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار دهیم آن گاه به زودی شاهد بهبود شرایط در بازار مسکن خواهیم بود. وی از دخالت های دولت انتقاد کرده بود و تصریح نموده بود: تجربه ثابت کرده دخالت های دولت با نتایج عکس همراه می گردد و تورم را افزایش می دهد.

با پشت گوش انداختن راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور، تعداد منازل خالی کشور به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسیده حال آن که عرضه این واحد ها به بازار مصرفی بی تردید می توانست اثرات مثبتی بر تعادل بازار مسکن بگذارد.

طرح اخذ مالیات از منازل خالی می بایست عملی شود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح اخذ مالیات از خانه های خالی، توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: با اجرایی شدن این طرح دست سوداگران از بازار مسکن کوتاه خواهد شد، ضمن این که زمینه تولید مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه فراهم می شود و تولید مسکن رونق می گیرد. وی افزود: چنانچه طرح اخذ مالیات از واحد های خالی اجرا شود، نوسانات بازار مسکن آرام می گیرد و این بازار ثبات را تجربه می کند.

صدیف بدری، جزئیات این طرح را شفاف تر تشریح نمود و افزود: برای منازل خالی در سال نخست ۵ درصد مالیات در نظر گرفته می شود حال آن که مبلغ مالیات در سال دوم، سوم و چهارم به بعد به ۱۰ درصد، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. به گفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، از درآمد حاصل از چنین مالیات هایی می توان زیرساخت های مسکن را تأمین نمود و تسهیلاتی مناسب برای افراد کم درآمد جامعه جهت تهیه مسکن در نظر گرفت.

بدری اظهار داشت: اجرای این طرح، دست دلالان را کوتاه می کند و قیمت مسکن را مناسب می سازد.

به گفته بدری زمانی که مالیات از خانه های خالی اخذ گردد و این مبلغ در راستای ارائه تسهیلات مسکن به کار گرفته شود، قدرت خرید متقاضیان افزایش خواهد یافت بنابراین با عملی شدن این طرح شاهد تغییرات محسوس و ارزشمندی خواهیم بود.

چند روزی است قیمت مسکن روند نزولی را در پیش گرفته است چنانچه در این شرایط بتوانند بر قدرت خرید متقاضیان بیفزایند و به ارائه تسهیلات مسکن بپردازند آن گاه می توان شاهد ادامه روند ارزان شدن قیمت مسکن بود. کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن بی تردید برای بسیاری از افراد اعم از خریداران و مستأجران خبری خوب و خوشایندی بوده است ضمن این که بسیاری از افراد منتظرند بازار به آرامش برسد و قیمت ها ثبات را تجربه کنند و پس از آن ملکشان را بفروشند و یا این که در راستای خرید یک واحد مسکونی با خیال راحت اقدام کنند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد