آن چه در ادامه آمده است اظهارات مقامان مسئول در برنامه گفتگوی ویژه خبری می باشد که شنبه شب از شبکه یک سیما بر روی آنتن رفت. رحیم زارع به عنوان عضو کمیسیون اقتصاد مجلس ضمن اشاره به این که طرح اخذ مالیات از خانه های خالی با مزایای زیادی همراه خواهد بود اظهار داشت: […]

آن چه در ادامه آمده است اظهارات مقامان مسئول در برنامه گفتگوی ویژه خبری می باشد که شنبه شب از شبکه یک سیما بر روی آنتن رفت.

رحیم زارع به عنوان عضو کمیسیون اقتصاد مجلس ضمن اشاره به این که طرح اخذ مالیات از خانه های خالی با مزایای زیادی همراه خواهد بود اظهار داشت: با اجرای این طرح، تولید مسکن تقویت می شود و عرضه واحد های مسکونی افزایش می یابد.

وی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را جزئی تر تشریح نمود و این طور گفت: زمانی که از این طرح صحبت می کنیم منظورمان مالیاتی که کل دارایی را در بر می گیرند نیست بلکه این مالیات مشمول ارزش افزوده ای می شود که در نتیجه معاملات عاید فرد می گردد. وی در ادامه از اجرای این طرح در بسیاری از کشور های توسعه یافته خبر داد و اظهار داشت: به عنوان نمونه در کشوری چون کانادا، قوانین بگونه ای است که ۸۰ درصد مالیات از جانب ۸ درصد سرمایه گذار پرداخت می شود این درحالی است که در کشور ما ثروتمندان تنها چیزی حدود ۳ درصد از مالیات را پرداخت می کنند. وی افزود: دلیل چنین امری عدم توجه و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر شاهد حضور سوداگران در بازار مسکن و خودرو هستیم به گونه ای که بازار را به کلی در دست گرفته اند و سبب شده اند بخش های تولیدی کساد شوند و اشتغال به حداقل برسد.

زارع از برنامه های در دست انجام خبر داد و اذعان نمود: برآنیم سیاست های جدید برای مدیریت منابع اتخاذ نماییم. وی این طور ادامه داد: اجرای طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه سبب می شود قیمت مسکن به ثبات برسد و بازار ملک شرایط بهتری را تجربه کند ضمن این که درآمد ها در این بخش از نابرابری خلاص خواهند شد.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس، ضمن اشاره به این که در حال حاضر ۳۵ تا ۸۰ درصد درآمد خانواده ها در بخش مسکن هزینه می شود افزود: این رقم بسیار بالاست به طوری که در بیشتر کشور های دنیا چنین رقمی تنها ۷ تا ۱۷ درصد را شامل می شود. زارع تأکید کرد چنانچه مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود این رقم در ایران نیز کاهش خواهد یافت.

ایشاه در ادامه اشاره ای به تعداد خانه های خالی موجود در کشور نمودند و تصریح کردند: در حال حاضر تعداد منازل خالی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد گزارش شده که ارزش آن ها ۲۵۰ میلیارد دلار می باشد. وی در ادامه از اعداد و ارقام کمک گرفت و اذعان نمود: رشد قیمت در سال های اخیر در تمام حوزه ها اعم از خرید زمین، مسکن و اجاره واحد های مسکونی نمود پیدا کرده به طوری که آمار های ثبت شده از سال ۷۱ تا ۹۶ نشان می دهند در این بازه زمانی بازار خرید مسکن، خرید زمین و اجاره بها به ترتیب رشد ۸۸ درصد، ۱۲۸ درصد و ۱۰۶ درصدی را شاهد بوده است.

زارع بار دیگر از ضرورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه سخن گفت و اذعان نمود: این طرح در بیش از ۵۰ کشور جهان در حال پیاده سازی است.

این عضو کمیسیون اقتصاد مجلس، بار دیگر با استفاده از ارقام تلاش کرد شرایط کنونی بازار مسکن را شفاف تر تشریح کند و عنوان کرد: درحالی که در سال های ۵۵ تا ۶۵ سوداگران سهم بسیار کمی در بازار مسکن داشتند به طوری که تنها ۲۰ درصد از این بازار به دست سوداگران بود، در سال های اخیر شرایط کاملا برعکس شده به طوری که بر اساس گزارشات ارائه شده در خصوص بازار املاک در سال ۸۵ تا ۹۵، سوداگری در این بازار به ۶۶ درصد رسیده و سهم متقاضیان مصرفی از این بازار تنها ۳۳ درصد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: قیمت مسکن در سال ۶۱ به گونه ای بوده که یک فرد با کنار گذاشتن حقوق ۶ ساله خود می توانسته ملکی را به نام خود بزند حال آن که این رقم در سال ۹۴ و سال ۹۷ به ترتیب با حقوق ۱۰٫۳ سال و یک سوم حقوق ۳۱ سال امکان پذیر است.

به گفته زارع، آن چه از اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به دست می آید در بخش تولید مسکن به کار گرفته خواهد شد و صرف ساخت واحد های مسکونی خواهد گردید.

به گفته زارع همزمان با اوج گرفتن تعداد واحد های تولیدی، عرضه به بیشترین مقدار می رسد و در چنین شرایطی جایی برای سوداگران و دلالان بازار مسکن نخواهد داشت.

وی بار دیگر تأکید کرد آن زمان که عرضه واحد های مسکونی رونق می گیرد، سوداگران ناچار به ترک بازار مسکن می شوند و این بازار شرایط بهتری را تجربه می کند.

سید کمال الدین شهریاری به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به این که ارائه این طرح می تواند با اثرات مثبتی بر بازار مسکن همراه باشد اظهار داشت: آنچه مهم است اتخاذ سیاست های درست برای اجرایی نمودن این لایحه می باشد.

وی ضمن اشاره به این که در روز ها و ماه های اخیر رشد قیمت ارز به خوبی مشهود بوده اظهار داشت: همین امر سبب می شود رشد قیمت ها در بازار های مختلف نمود پیدا کند که بی تردید بازار مسکن یکی از این بازار هاست و رشد قیمت را به وضوح شاهد خواهد بود.

وی تأکید کرد: تنها نمی توان برای یک بازار طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفت و اظهار داشت: اگر تنها در خصوص یک بازار این کار را انجام دهیم آن گاه خواهیم دید که مردم سرمایه هایشان را از آن بازار خارج می کنند و این بی انصافی در حق آن حوزه است.

شهریاری ضمن اشاره به این که در حال حاضر مقدار نقدینگی سرگردان کشور یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گزارش شده عنوان کرد: زمانی که این سرمایه های سرگردان وارد یکی از بازار های کشور می شوند، بی تردید آن چه مشاهده خواهد شد رشد قیمت ها و روند صعودی قیمت در آن بازار خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس ضمن اشاره به این که بازار مسکن بر بسیاری از بازار های دیگر اثر می گذارد تصریح کرد: اگر بازار مسکن دچار رکود شود این رکود در بخش های مختلف جامعه نمود پیدا خواهد کرد. وی بار دیگر اظهار داشت: سرمایه هایی که در بخش مسکن به کار گرفته می شوند می بایس صرف تولید واحد های مسکونی گردند.

ایشان ضمن اشاره به این که کاهش تولید مسکن راه را برای سوداگران باز می کند تصریح کردند: چنانچه این بخش نادیده گرفته شود محتکران بازار مسکن را به دست می گیرند.

مدیرکل پژوهش سازمان امور مالیاتی کشور، اذعان نمود: چنانچه اخذ مالیات بتواند کمک کننده باشد،  فعالیت های اقتصادی را رونق ببخشد و اثرات مثبت بر بازار های اقتصادی بگذارد ما از اجرای آن حمایت خواهیم کرد.

سعید توتونچی ضمن اشاره به این که شرایط اقتصادی در حال حاضر به گونه ای است که تغییرات مالیاتی را اجتناب ناپذیر می کند اظهار داشت: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد و تغییرات اساسی ایجاد کند.

وی ضمن اشاره به این که طرح های مالیاتی در بلند مدت اثر خود را نشان می دهند افزود: اجرای این چنین طرح ها در طولانی مدت با فواید زیادی همراه خواهد بود و سود زیادی خواهد داشت.

سعید توتونچی اظهار داشت: بهتر است برای یکبار هم که شده سیاست های دقیق و جدی در خصوص اخذ مالیات اتخاذ نماییم با این امید که بتوانیم سرمایه های کشور را به سوی بازار های مولد و تولیدی هدایت سازیم.

توتونچی اظهار داشت: چنین عملیاتی سال هاست که در کشور های مدرن در حال پیاده سازی است و در برخی کشور ها بیش از ۱۰۰ سال است که این گونه قوانین اعمال می شوند.

وی ضمن اشاره به این که اطلاعات دقیق مسکن می بایست در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد افزود: در بسیاری از کشور های پیشرفته تلاش شده با وضع قوانین و سیاست های صحیح، دست سوداگران از بازار مسکن کوتاه گردد و این بازار با رونق همراه گردد.

مالیات تنها از معاملات سوداگرانه اخذ خواهد شد

وحید عزیزی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، خاطرنشان کرد: مالیات تنها آن دست از معاملاتی را در بر می گیرد که با فعالیت های سوداگرانه همراهند. وی افزود: در بازار مسکن مواردی مشاهده می شود که طرف ملک را خریداری می کند و هنوز به دو ماه نرسیده آن را می فروشد و تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دو بخش مسکن و خودرو اجرا خواهد گردید.

با فعالیت سوداگران، تولید افزایش می یابد!

غلامرضا سلامی به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به این که مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از مالیات رایج در بسیاری از کشور ها شناخته می شود اظهار داشت: آن چه در شرایط کنونی ضروری به نظر می رسد اتخاذ سیاست ها بر اساس وضع حاکم است. وی تأکید کرد در سال ۶۶ قرار شد این طرح را اجرایی کنند اما شرایط را بدتر کرد تا جایی که در نهایت ناگزیر به تعیین قیمت های منطقه ای شدند.

سلامی تأکید کرد: سیستم اطلاعاتی اقتصادی کشور با مشکلاتی همراه است با این حال در شرایط کنونی که بازار مسکن در حال تجربه رکود می باشد می توان ادعا کرد فعالیت سوداگران تولید مسکن را رونق خواهد داد و به این بخش کمک خواهد کرد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز