به دنبال ارزان شدن قیمت ارز، حال با حجم بالایی از نقدینگی مواجه هستیم که سرگردان هستند و امکان ورود آن ها به بازار مسکن وجود دارد. اسدالله خسروی، ضمن اشاره به این که با ارزان شدن نرخ دلار، نقدینگی های سرگردان به دنبال ورود به بازار دیگری هستند اظهار نمود: این احتمال وجود دارد […]

به دنبال ارزان شدن قیمت ارز، حال با حجم بالایی از نقدینگی مواجه هستیم که سرگردان هستند و امکان ورود آن ها به بازار مسکن وجود دارد.

اسدالله خسروی، ضمن اشاره به این که با ارزان شدن نرخ دلار، نقدینگی های سرگردان به دنبال ورود به بازار دیگری هستند اظهار نمود: این احتمال وجود دارد نقدینگی وارد بازار مسکن شود. به گفته برخی کارشناسان دور از انتظار نیست نقدینگی سرگردان حال حاضر بخش مسکن را برای ورود انتخاب کند. به رغم این که در حال حاضر تقاضا برای واحد های مسکونی بسیار بالاست، با کمبود عرضه در بخش مسکن مواجه هستیم و عملا خانه هایی که برای فروش وجود دارند هماهنگ با الگو های مصرفی و مناسب برای استفاده متقاضیان واقعی نیستند. برخی بر این باورند بازار مسکن، بازاری با سودآوری میان مدت است و می تواند توجه بسیاری از افراد را به سوی خود جلب کند. برخلاف این که بازار مسکن در برابر بازار هایی چون سکه و ارز آن چنان زودبازده نیست و در کوتاه مدت، سرمایه گذار را به سود نمی رساند، با این حال می توان ادعا کرد مسکن کالایی ماندگار است و حداقل می شود از آن به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن یاد کرد. دکتر مجتبی بیگدلی که در سِمَت دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور مشغول به فعالیت است، در خصوص این که مقصد بعدی نقدینگی سرگردان کشور کدام بازار است توضیحاتی ارائه نمود و تصریح کرد: بی تردید نقدینگی های سرگردان بعد از بازار سکه و ارز، وارد بازار مسکن خواهند شد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: دولت مدت هاست که بازار مسکن را به حال خود رها کرده و آن را نادیده گرفته است، بنابراین چنانچه در این شرایط نقدینگی به سمت بازار مسکن هدایت شود آن گاه رشد قیمت ها را شاهد خواهیم بود. وی از عملکرد های دولت در بخش مسکن طی ۵ ماه اخیر انتقاد نمود و تصریح کرد: ۵ سال است که دولت هیچ اقدام مؤثری در بخش مسکن انجام نداده این درحالی است که اگر ظرف این ۵ سال اقدامات سازنده ای در حوزه مسکن صورت می گرفت آن گاه با هدایت نقدینگی به سوی این بازار، اطمینان حاصل می شد که تولید مسکن رونق می گیرد و قیمت ها رسیدن به تعادل و ثبات را تجربه می کنند. وی بار دیگر تأکید کرد: در دولت روحانی شاهد نابود شدن بخش مسکن بوده ایم حال آن که این دولت می توانست با مدیریت های صحیح و سیاست های به موقع این بخش را رونق دهد و بر سودآوری اش بیفزاید. بیگدلی ضمن اشاره به این که این احتمال وجود دارد بازار مسکن میزبان نقدینگی باشد، تصریح کرد: دولت باید راهکار هایی بیندیشد که در صورت وقوع این اتفاق از رشد قیمت ها جلوگیری کند.

ممکن است مسکن گران شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به این که ممکن است قیمت مسکن به ویژه در کلانشهر ها روندی صعودی در پیش بگیرد افزود: با توجه به این که نرخ دلار ارزان شده و مردم سرمایه هایشان را از این بازار خارج کرده اند ممکن است سرمایه ها وارد بازار مسکن شوند که این امر کاهش مسکن را غیرممکن می سازد. نماینده مردم شریف جهرم در مجلس ضمن اشاره به این که در حال حاضر تقاضا برای مسکن بسیار بیشتر از عرضه است اذعان نمود: در چنین شرایطی ممکن است بازار مسکن میزبان بعدی حجم بالای نقدینگی باشد. وی ضمن اشاره به تلاش های مضاعف دولت برای کنترل نرخ ارز افزود: حالا که نرخ ارز به تعادل رسیده و در حال تجربه ثبات است، مدیریتی برای هدایت صحیح نقدینگی به بازار ها وجود ندارد به همین خاطر است که بک روز این نقدینگی راهی بازار سکه می شود و یک روز سر از بازار مسکن در می آورد. رضایی کوچی افزود: بهتر است دولت راهکار هایی بیندیشد که این نقدینگی وارد بازار مسکن شود، تنها در این صورت است که می توان کاهش قیمت ها را شاهد بود. رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که رشد قیمت مسکن در شهریور ماه سال جاری به نسبت سال گذشته ۷۴ درصد اعلام شده تصریح کرد: مهم ترین عامل گرانی های اخیر حضور سوداگران و سفته بازان در این بازار بوده است.

آیا نقدینگی به سمت بازار مسکن سوق پیدا می کند؟

علیم یارمحمدی به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اگر نقدینگی به سمت بازار مسکن هدایت شود آن گاه شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود. وی افزود: برای این که قیمت مسکن آرام بگیرد نخست باید این بازار ثبات و تعادل را تجربه کند. یارمحمدی تصریح کرد: چند سالی است که این بازار با نوسان همراه شده بنابراین سازماندهی این بخش نیازمند تصمیمات جدی و ویژه ای است. نماینده مردم شریف زاهدان ادامه داد: پیش بینی می کنم در روز های پیش رو باز هم شاهد رشد قیمت مسکن باشیم با این حال این رشد قیمت هرگز همچون گذشته نخواهد بود. وی افزود: امید است همزمان با تغییر قیمت دلار، نرخ قیمت مسکن نیز روندی نزولی را تجربه نماید و با افت چشمگیر همراه شود. وی از پرریسک بودن بازار ارز و سکه برای سرمایه گذاری خبر داد و افزود: بازار مسکن این طور نیست و از این رو ممکن است مردم توجهشان را به سرمایه گذاری در این بازار معطوف سازند. یارمحمدی گفت به تبع این اتفاق و اوج گرفتن عرضه و تقاضا، امکان گران شدن مسکن وجود دارد. وی ضمن اشاره به این که این روز ها بیشتر به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می شود اظهار داشت: این عامل سبب شده قیمت مسکن بیش از پیش رشد را تجربه کند.

دولت باید بازار مسکن را کنترل کند

محمد دامادی به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در همه جای دنیا زمانی که آشفتگی در بازار های اقتصادی نمود پیدا می کند این دولت است که به کنترل آن می پردازد. دامادی تصریح کرد: در چنین شرایطی می بایست نظارت و کنترل امور را دولت در دست بگیرد. وی افزود: دولت موظف است بازار های اقتصادی مختلف اعم از مسکن را کنترل نماید و ادامه داد: با مشاهده بازار مسکن و رشد قیمت در این حوزه به خوبی متوجه خواهیم شد، دولت موفق به اجرای سیاست های صحیح در بازار مسکن نبوده همانطور که در دیگر بخش ها همچون ارز و یا کالا هایی چون مرغ و گوشت نیز مدیریت های صحیحی به کار نگرفته است.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز