سوداگران که گویی قصد ترک بازار های اقتصادی کشور را ندارند، مدت هاست در بازار مسکن جولان می دهند و این بازار را برای کسب سود های کلان انتخاب کرده اند. محمدرضا ملکشاهی راد ضمن اشاره به این که در حال حاضر رقم نقدینگی در کشور بسیار بالاست اذعان نمود: چنانچه این نقدینگی وارد هر […]

سوداگران که گویی قصد ترک بازار های اقتصادی کشور را ندارند، مدت هاست در بازار مسکن جولان می دهند و این بازار را برای کسب سود های کلان انتخاب کرده اند.

محمدرضا ملکشاهی راد ضمن اشاره به این که در حال حاضر رقم نقدینگی در کشور بسیار بالاست اذعان نمود: چنانچه این نقدینگی وارد هر کدام از بازار های اقتصادی شود اثرات سوئی بر آن بازار خواهد گذاشت.

ملکشاهی راد با تأکید به این که بحث تولیدکنندگان واحد های مسکونی با سوداگران این بازار کاملا متفاوت است اظهار داشت: این سوداگران هستند که با وارد کردن حجم بالای نقدینگی به بازار مسکن، قیمت ها را دچار نوسان می کنند و شرایط این بازار را بغرنجی می سازند.

وی در ادامه صحبت هایش پای طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را به میان کشید و اجرای آن را برای پایان دادن به فعالیت سوداگران و دلالان ضروری خواند.

ملکشاهی راد تأکید کرد گروهی از نمایندگان بر سر اجرای این طرح هم نظرند و این طرح را به دست کمیسیون های مختلف مجلس رسانده اند.

وی اشاره کرد: آن چه می تواند شرایط را بهبود ببخشد و شرایط بازار مسکن را از این حالت خارج کند، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

ایشان این طور صحبت هایشان را ادامه دادند: با این حال دولت لازم است نظارت های دقیقی بر قیمت مسکن داشته باشد و روند قیمت ها را با مدیریت بهتری دنبال کند.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دولت می بایست قیمت تمام شده مسکن را رصد کند و میزانی سود برای این حوزه در نظر بگیرد، که متأسفانه کماکان چنین کاری نکرده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که نظارت دولت بر بخش مسکن بسیار اندک است تصریح کرد: در شرایطی که کنترلی بر قیمت ها وجود ندارد واحد های مسکونی را با قیمت های کاذب به دست مصرف کنندگان واقعی می رسانند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس بار دیگر تأکید کرد آن چه ما را ناراحت می کند مسئله عدم نظارت دولت است به گونه ای که حتی دولت بر قیمت نهاده های ساختمانی و روند تولید مسکن نیز کنترلی ندارد و مدیریتی در این حوزه اعمال نمی کند. وی تأکید نمود: نظارت دقیق و اتخاذ سیاست های صحیح برای بخش مسکن از الزامات است که متأسفانه دولتمردان در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده اند.

وی تأکید کرد: بهتر است برای تجمیع نقدینگی و استفاده از آن در بخش های مناسب، راهکار هایی اندیشیده شود و راهکار هایی ارائه گردد با این امید که از افت ارزش پول مردم جلوگیری به عمل آید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به این که خاطره ای که در ذهن مردم از مؤسسات اعتباری ثبت شده، خاطره خوبی نیست اظهار داشت: دولت حامی سپرده گذاران نبوده حال آن که می بایست در این راه پشتیبان و همراه مردم می بود.

وی تصریح کرد: در صورتی مردم سرمایه گذاری را در پیش خواهند گرفت که دولت اعتماد مردم را جلب کند، تنها در این صورت است که مردم بخش های مختلف را برای سرمایه گذاری انتخاب خواهند کرد.

  • منبع خبر : اس ان ان نیوز