آن چه سبب شد بازار مسکن در شهریور ماه سال جاری به نسبت همین برهه از زمان در سال ۹۶، رشد ۷۴ درصدی قیمت را تجربه کند، تغییرات حاصله در اقتصاد کلان بوده است. به دنبال تغییرات اساسی در بازار های اقتصادی کشور و رشد نامتعارف قیمت ارز، و خبر هایی مبنی بر خروج امریکا […]

آن چه سبب شد بازار مسکن در شهریور ماه سال جاری به نسبت همین برهه از زمان در سال ۹۶، رشد ۷۴ درصدی قیمت را تجربه کند، تغییرات حاصله در اقتصاد کلان بوده است. به دنبال تغییرات اساسی در بازار های اقتصادی کشور و رشد نامتعارف قیمت ارز، و خبر هایی مبنی بر خروج امریکا از برجام، بازار مسکن نیز نوسانات زیادی را تجربه نمود و با افزایش قیمت ها همراه گردید.

همزمان با رشد قیمت ارز، آن چه کاملا محسوس به چشم خورد، گران شدن قیمت نهاده های ساختمانی و مصالح بوده که بر قیمت تمام شده ساختمان اثر بسیار مهمی داشته اند. با رشد سرسام آور قیمت ها، متقاضیان قدرتشان را برای خرید مسکن از دست داده اند و از این رو نمی توان آینده مسکن را به خوبی پیش بینی کرد و نتیجه ای کلی ارائه نمود.

آن چه این روز ها کاملا مشهود است و بر هیچکس پوشیده نیست، کاهش حجم معاملات به دنبال تغییراتی است که در بالا به آن ها اشاره کردیم. به رغم این که تعداد ساختمان های تکمیل شده و آماده بهره وری راضی کننده به نظر می رسد با این حال، تعداد ساختمان های در حال ساخت، بسیار اندک گزارش شده و این طور که مشخص است تولید واحد های مسکونی از اوایل سال جاری، با افت شدیدی همراه بوده است.

  • منبع خبر : اس ان ان نیوز