نادر محمدزاده به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، ضمن اشاره به این که بر اساس آخرین سرشماری هایی که در سال ۹۵ انجام شده، تعداد منازل خالی تهران ۴۵۰ هزار واحد گزارش شده اند اظهار داشت: زمانی می توان انتظار داشت تعادل در بازار مسکن نمود پیدا کند که تعداد واحد های مسکونی […]

نادر محمدزاده به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، ضمن اشاره به این که بر اساس آخرین سرشماری هایی که در سال ۹۵ انجام شده، تعداد منازل خالی تهران ۴۵۰ هزار واحد گزارش شده اند اظهار داشت: زمانی می توان انتظار داشت تعادل در بازار مسکن نمود پیدا کند که تعداد واحد های مسکونی از تعداد خانوار ها ۴ تا ۵ درصد بیشتر باشد.

ایشان در ادامه این طور گفتند: رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشته وزارت راه و شهرسازی تعداد واحد های خالی در کل کشور را بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اعلام کرده و این عدد دقیق نیست. محمدزاده تصریح کرد: این رقم بر اساس سرشماری های سال ۹۵ بوده و باید به آن اعتماد کرد.

وی ضمن اشاره به این که دلیلی ندارد وزارت راه و شهرسازی چنین عددی را اشتباه اعلام کند تصریح کرد: وزارت راه از زیاد بودن این رقم سودی عایدش نمی شود بنابراین بهتر است این ارقام را جدی بگیریم و راهکار هایی را برای بهبود شرایط ارائه دهیم.

ممکن است در بازه ای دو ساله، تعداد منازل خالی تغییر کرده باشد

مدیرکل راه و شهرسازی تهران اظهار داشت: این مرکز آمار است که می بایست صحت ارقام اعلام شده را تضمین نماید و در این خصوص از گزارشاتی که ارائه نموده دفاع کند. وی افزود: با این حال این احتمال وجود دارد که پس از ۲ سال، تعداد واحد های خالی دستخوش تغییر شده باشند و بر تعداد آن ها افزوده یا از آن ها کاسته شده باشد.

محمدزاده افزود: برخی افراد عنوان می کنند تعداد واحد مسکونی موجود در کشور ۳۰ میلیون واحد است بنابراین این که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی در کشور وجود دارد خیلی هم دور از انتظار و عجیب نیست. محمدزاده گفت: در هیچ کجای دنیا نمی توانید کشوری را پیدا کنید که تمام خانه های ساخته شده در آن دارای سکنه باشد با این حال نمی توان این طور گفت و بر چنین درصد هایی استناد کرد.

در چه صورتی بازار مسکن تعادل را تجربه خواهد کرد؟

در صورتی بازار مسکن تعادل را تجربه خواهد کرد که تعداد واحد های مسکونی از تعداد خانوار ها ۴ تا ۵ درصد بیشتر باشد، با این حال ارقام گزارش شده حاکی از آن هستند که در تهران چیزی حدود به ۵۰۰ هزار واحد خالی وجود دارد که بیشتر این خانه ها لوکس و گرانند و این نشان می دهد هدف گذاری های ما مشکل داشته است.

وی تصریح کرد در یک برهه زمانی تعداد خانه ها حتی از خانوار ها هم کمتر بوده که این نیز وجود مشکلات را به خوبی ثابت می کند با این حال، این تعداد خانه خالی قابل قبول و توجیه پذیر نیست.

  • منبع خبر : تی نیوز