حسام عقبائی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: چنانچه روند نزولی قیمت ارز ادامه داشته باشد و تا دی ماه مشاهده شود، آن گاه می توان انتظار داشت، قیمت مسکن نیز ثبات را تجربه کند و در بهمن ماه با کاهش ۲۵ درصدی همراه گردد. وی صحبت هایش را این طور ادامه […]

حسام عقبائی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: چنانچه روند نزولی قیمت ارز ادامه داشته باشد و تا دی ماه مشاهده شود، آن گاه می توان انتظار داشت، قیمت مسکن نیز ثبات را تجربه کند و در بهمن ماه با کاهش ۲۵ درصدی همراه گردد. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: چنانچه نرخ ارز با کاهش همراه نباشد در بازار مسکن نیز تغییرات خاصی رخ نخواهد داد.

از آن جا که مسکن یکی از کالا های مورد نیاز تمام افراد جامعه است و به عنوان بازار های اقتصادی کشور از آن یاد می شود، چنانچه مسکن با اوج قیمت همراه باشد، بسیاری از مردم شرایط دشواری را تجربه خواهند کرد. یکی از مهم ترین دغدغه همه خانواده ها، تأمین مسکن از طریق خرید، رهن و یا اجاره می باشد بنابراین گران شدن قیمت خرید مسکن و یا نرخ اجاره بها بر زندگی مردم تأثیر به سازایی خواهد داشت. همزمان با گران شدن نامتعارف ارز، بازار هایی چون مسکن نیز تحت تأثیر قرار گرفتند و با رشد قیمت ها همراه گردیدند تا جایی که رشد اجاره بها حتی به ۱۰۰ درصد هم رسید.

چند ماهی بود که آن چه به گوش می رسید تنها اوج گرفتن قیمت ارز و بالا رفتن قیمت دلار بود حال اما چند روزی است گویی ورق برگشته و افت قیمت ارز خبرساز شده است. به گفته برخی کارشناسان، ارزان شدن دلار می تواند خبر خوبی باشد و بازار مسکن را هم دستخوش تغییر سازد و با کاهش قیمت ها همگام نماید. در نیمه ابتدایی سال جاری و همزمان با گران شدن بی وقفه قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان خرید مسکن را امری نشدنی یافتند و به کلی خرید مسکن را کنار گذاشتند همین امر سبب شد، مسکن در این بازه وارد دوره جدیدی از رکود ها شود و یک رکود تورمی را تجربه کند.

برخی کارشناسان مسکن اذعان می کنند با ارزان شدن دلار، قیمت مسکن روندی نزولی را شاهد بوده تا جایی که در بسیاری از مناطق تعادل و ثبات را تجربه کرده است. این کارشناسان بر این باورند که به رغم اخباری که مبنی بر افزایش قیمت ها به گوش می رسد با این حال انتظار می رود مسکن در مهرماه رشد قیمت را تجربه نکند با این حال احتمالا رکود در بازار مسکن کماکان ادامه داشته باشد چرا که قدرت خرید خانواده ها به شدت افت کرده است.

حسام عقبائی که به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشغول فعالیت است اذعان نمود: در پی گران شدن مسکن، حجم معاملات افت چشمگیری را تجربه کرده است. وی افت معاملات در سه ماه تابستان را کاملا محسوس خواند و کاهش معاملات مسکن در تیر، مرداد و شهریور را به ترتیب ۲۵، ۳۶ و ۴۵ درصد اعلام کرد. وی اذعان نمود قیمت مسکن کماکان تغییرات آن چنانی را شاهد نبوده است.

ایشان ادامه دادند: بر اساس آمار های رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، رشد قیمت مسکن در شهریور ماه سال جاری، ۷۴ درصد بوده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: چنانچه کاهش قیمت مسکن تا دی ماه سال جاری ادامه داشته باشد آن گاه می توان انتظار کاهش  ۲۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه سال جاری را داشت، با این حال اگر ارز رشد قیمت را در پیش بگیرد در این صورت، مسکن با تغییرات زیادی همراه نخواهد بود.

وی پیش بینی هایی در خصوص آینده بازار مسکن در نیمه دوم سال نمود و عنوان کرد: اگر التهابات بازار ارز در نیمه دوم سال هم کماکان ادامه داشته باشد، در این صورت، رکود تورمی در بازار مسکن ادامه دار خواهد شد که در نتیجه این امر حجم معاملات مسکن به شدت کاهش می یابد و رکودی عمیق تر نمود پیدا می کند.

  • منبع خبر : افلاک نیوز