علی نیکزاد به عنوان وزیر سابق راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی در تکمیل پروژه بزرگ واحد های مسکونی مهر کم کاری کرده اذعان نمود: با این که نتیجه پروژه مسکن مهر الان مشخص شده اما بار ها بابت این کار فحش خوردیم با این حال خوشحالیم از اقدامی […]

علی نیکزاد به عنوان وزیر سابق راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی در تکمیل پروژه بزرگ واحد های مسکونی مهر کم کاری کرده اذعان نمود: با این که نتیجه پروژه مسکن مهر الان مشخص شده اما بار ها بابت این کار فحش خوردیم با این حال خوشحالیم از اقدامی که انجام دادیم و باز هم حاضریم برای افراد کم بضاعت و اقشار کم درآمد واحد های مسکونی بسازیم.

ایشان در ادامه به عکس العمل برخی مقام های دولتی به پروژه مسکن مهر اشاره کردند و تصریح نمودند: اجرای طرح تولید واحد های مسکونی مهر قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن را دنبال می کرد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در این پروژه بیش از ۴٫۳ میلیون واحد مسکونی برای اقشار کم در آمد و خانوار هایی با درآمد متوسط احداث گردید که از این تعداد ۲٫۸ میلیون واحد مسکونی در دولت نهم و دهم به مرحله بهره وری رسیدند و در اختیار خانواده ها قرار گرفتند.

ایشان درخصوص مکان یابی این پروژه ها نیز توضیحاتی ارائه نمودند و افزودند: مکان یابی این پروژه ها به اوایل دهه هفتاد بر می گردد، به زمانی که عباس آخوندی وزارت راه و شهرسازی را در دست داشت. وی بار دیگر تأکید کرد: به جز شهر جدید سهند که مکان یابی مساکن مهر در آن برعهده ما بود، ما بقی بر عهده ما نبوده است.

ایشان اذعان نمودند: مطالعات زیادی در خصوص روش تولید مسکن برای افراد کم درآمد صورت گرفت تا بالاخره توانستیم در این خصوص گامی برداریم و کاری انجام دهیم. وی افزود: تلاش کردیم این خانه ها را در اختیار واجدین شرایط قرار دهیم یعنی در اختیار آن ها که تاکنون موفق به دریافت خانه از جمهوری اسلامی نشده بودند.

نیکزاد اذعان نمود: در این راستا تلاش های زیادی صورت گرفت و تمام دستگاه ها و نهاد های دولتی مشارکت کردند تا بلکه بتوانیم در زمان تحریم بر اشتغال زایی بیفزاییم و مردم را هم به خواسته قلبی شان که مسکن است برسانیم.

علی نیکزاد گفت: این دولت نبود که خانه ها را بالا برد و واحد های مسکونی مهر را ساخت بلکه دولت زیرساخت ها و زمینه های مورد نیاز برای بالا بردن چنین واحد هایی را فراهم کرد، دولت تسهیلات مناسب در اختیار متقاضیان قرار داد، دولت برای پروانه های ساختمانی و خدمات مهندسی تخفیف هایی در نظر گرفت، مالیات را کم کرد و زمین های رایگان ارائه نمود، این ها اقداماتی بودند که دولت به انجام آن ها پرداخت.

وی تصریح کرد مقدار اعتباری که از سوی دولت برای ساخت واحد های مسکونی مهر از سال ۸۴ تا ۹۲ اختصاص داده شد ۵۰ هزار میلیارد تومان می باشد. نیکزاد جزئیات هزینه های پرداخت شده برای ساخت واحد های مسکونی مهر را این طور توضیح داد: در دولت نهم و دهم هر سال ۵ هزار میلیارد تومان بودجه به مسکن مهر اختصاص دادیم تسهیلاتی به اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومان برای این حوزه کنار گذاشتیم. به گفته نیکزاد این تسهیلات در اختیار ۱۷ میلیون نفر ایرانی قرار گرفت که ۴٫۳ میلیون خانوار ایرانی را در بر می گیرد.

ایشان در ادامه گفتند: همه واحد های مسکونی مهر ساخته شده دارای متقاضی و طالب می باشد. وی تصریح کرد: بر اساس آن چه دولت اعلام نموده تصمیم دارند ۳۰۰ هزار شغل از ۱ میلیون شغلی که وعده داده اند، در حوزه مسکن باشد حال آن که این دولت اعلام کرده قصد ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی دارد و آن چه با هم همخوانی ندارد ۳۰۰ هزار شغل و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است! نیکزاد ادامه داد به گفته دولت این ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۵۰ هزار واحد روستایی، ۵۰ هزار مسکن اجتماعی و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد و فرسوده می شود. وی تصریح کرد این دولت چنین ادعایی می کند در حالی که یک دولت پای کار می آید و به ازای ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی، زمینه ۱۵ هزار شغل را فراهم می سازد.

نیکزاد افزود: آن چه در اختیار دولت یازدهم قرار دادیم یک میلیون واحد مسکونی شهری بود که پیشرفت خانه های تحویل داده شده به ۷۰ درصد می رسید. وی تصریح کرد: این واحد ها به راحتی با توجه اخذ اقساط وام مسکن و تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی می توانستند یک ساله تمام شوند، با این حال شاهد همچین کاری نبودیم تا این که بعد ها و درست زمانی که پای انتخابات دولت دوازدهم به میان آمد وعده هایی مبنی بر افزایش تسهیلات تا سقف ۴۰ میلیون تومان را مطرح کردند.

ایشان ادامه دادند: تعداد واحد های مسکونی روستایی که به دولت یازدهم تحویل دادیم نیز ۵۳۰ هزار واحد بود که مراحل ساخت آن ها نیز با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده در واقع کار ها را خوب پیش برده بودیم و تنها نیاز بود دولت یازدهم میزان تسهیلات بانکی را افزایش دهد.

وی معوقه های بازپرداخت اقساط را معادل ۲ درصد خواند و اذعان نمود: اصل و سود تسهیلات می بایست از طریق بانک مسکن در اختیار بانک مرکزی قرار می گرفت، با این حال در زمان فعالیت آقای سیف ایشان نامه ای به بانک مرکزی زدند و خواستار شدند بازپرداخت ها به ۱۰ سال استمهال گردد.

وی در پایان بار دیگر گفت: اگرچه در این مسیر بد و بیراه های زیادی شنیدیم اما باز هم حاضریم برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه خانه بسازیم و در این مسیر کنارشان باشیم.

  • منبع خبر : افکارنیوز