یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در فصل تابستان معمولاً تعداد معاملات به سقف و در پاییز به کف می رسد گفت: به نظر می رسد در سه ماه آینده بازار آرام تری را نسبت به شش ماهه ابتدایی سال داشته باشیم. مهدی روانشادنیا اظهار کرد: به نظر نمی رسد در نیمه دوم سال […]

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در فصل تابستان معمولاً تعداد معاملات به سقف و در پاییز به کف می رسد گفت: به نظر می رسد در سه ماه آینده بازار آرام تری را نسبت به شش ماهه ابتدایی سال داشته باشیم.

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: به نظر نمی رسد در نیمه دوم سال با افت شدید شاخص بورس مواجه باشیم و به همین دلیل سرمایه ها از بازار سهام به سمت مسکن نخواهد آمد.  البته نوسانات همه بازارها ناشی از نرخ برابری ریال با سایر ارزها است که متاسفانه با افت مواجه شده است. به بیان دیگر عوامل طبیعی، تعیین کننده وضعیت فعلی بازارهای مسکن، طلا، ارز و بورس نیست بلکه رشد این بازارها از کاهش ارزش ریال  نشأت می گیرد.

وی افزود: مقایسه میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد ماه ۱۳۹۹ با مرداد ماه ۱۳۹۶ نشان می دهد که قیمت مسکن نسبت به سال قبل پنج برابر شده است. برای خرید یک واحد ۷۵ متری به طور متوسط باید ۱.۸ میلیارد تومان هزینه بپردازید که تامین این مبلغ از توان بسیاری از اقشار، خارج است. طبیعتاً باید منتظر باشیم تا در نیمه دوم سال تعداد معاملات نیز کاهش پیدا کند. با این حال نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت مسکن خوشبین بود.

این کارشناس بازار مسکن در مقایسه نرخ برابری هر متر مسکن در تهران با نرخ سکه خاطر نشان کرد:  سال ۱۳۸۸ یک متر مسکن در شهر تهران به طور متوسط هفت سکه ارزش داشت که در مردادماه ۱۳۹۹ به دو سکه رسیده است.  یعنی اگر ۱۱ سال پیش کسی در بازار سکه سرمایه گذاری می کرد هم‌اکنون سود بیشتری نسبت به  مسکن به دست می آورد.

روانشادنیا درباره چشم انداز در خصوص ارزش ریال گفت: در چنین شرایطی نمی‌توان با قطعیت از وضعیت آینده  بازارها صحبت کرد.

وی درباره وضعیت معاملات مسکن در نیمه دوم سال جاری یادآور شد:  به طور سنتی در فصل تابستان بیشترین تعداد معاملات انجام می شود. رتبه دوم به فصل زمستان اختصاص دارد و پاییز و بهار در رده های آخر قرار دارند.  بنابراین می توان انتظار داشت که بازار مسکن از نظر تعداد معاملات در سه ماهه پاییز آرام باشد و خرید و فروش در زمستان افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، مردادماه امسال میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷.۴ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۰.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، همچنین در مردادماه ۱۳۹۹ تعداد معاملات مسکن شهر تهران به ۹۰۸۰ فقره رسیده که نسبت به ماه گذشته ۳۵.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۷۵.۸ درصد افزایش داشته است.