همزمان با افت شدید معاملات مسکن، کاهش نرخهای پیشنهادی و محو قیمتهای کاذب، تورم ماهیانه در بازار ملک نیز به طور محسوسی افت کرده است؛ یک کارشناس می گوید که در صورت ادامه وضعیت فعلی بازار مسکن برای چهار تا پنج ماه وارد رکود معاملاتی و سپس سه تا چهار سال وارد دوره ثبات قیمت می شود. با اینکه هنوز گزارش […]

همزمان با افت شدید معاملات مسکن، کاهش نرخهای پیشنهادی و محو قیمتهای کاذب، تورم ماهیانه در بازار ملک نیز به طور محسوسی افت کرده است؛ یک کارشناس می گوید که در صورت ادامه وضعیت فعلی بازار مسکن برای چهار تا پنج ماه وارد رکود معاملاتی و سپس سه تا چهار سال وارد دوره ثبات قیمت می شود.

با اینکه هنوز گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه منتشر نشده، نتایج خام معاملات ملک از افت ۴۸ درصدی خرید و فروش و کاهش محسوس تورم ماهیانه حکایت دارد. مطابق برخی برآوردها رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران از ۱۰ درصد به ۳ درصد کاهش یافته و در واقع به وضعیت بازارهای موازی واکنش نشان داده است.
پس از آنکه بازار بورس از ماهها قبل روند کاهشی به خود گرفت، بازارهای ارز و طلا نیز در آبان ماه با افت مواجه شدند؛ به طوری که دلار در ماه گذشته کاهش ۹ درصدی و سکه کاهش ۱۷ درصدی را تجربه کرد. بازار بورس نیز ۵ درصد افت کرد.
این وضعیت منجر به کاهش انتظارات تورمی، افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار ملک شد. بین روزهای ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه تحت تاثیر تحولات سیاسی، تمایل برای فروش مسکن در شهر تهران ۲۴ درصد افزایش و تقاضا ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد.
روز گذشته نیز اتحادیه مشاوران املاک آمار خرید و فروش ملک در آبان ماه را منتشر کرد که از افت ۴۸ و ۳۱ درصدی معاملات ملک به ترتیب در شهر تهران و کل کشور حکایت دارد. این بیشترین کاهش ماهیانه تعداد معاملات در سال ۱۳۹۹ محسوب می شود. رییس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمتهای پیشنهادی خبر داد. مصطفی قلی خسروی گفت که دیگر از نرخهای کاذب خبری نیست و قیمتها به سمت واقعی شدن سوق پیدا کرده است.
از طرف دیگر بررسی اطلاعات خالص سامانه املاک و مستغلات از رسیدن تورم ماهیانه مسکن شهر تهران به ۳ درصد حکایت دارد. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در پایتخت بین ۸ تا ۱۰ درصد بود.