بازار مسکن پایتخت پس از ۲٫۵ ماه ریزش نرخها به مقاومت قیمتی رسیده است. نرخ معاملات و قیمتهای پیشنهادی نیز به ثبات رسیده است. روند ریزشی قیمت مسکن در شهر تهران پس از ۲٫۵ ماه که حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده بود از ابتدای بهمن ماه متوقف شده و در عین حال تمایل برای […]

بازار مسکن پایتخت پس از ۲٫۵ ماه ریزش نرخها به مقاومت قیمتی رسیده است. نرخ معاملات و قیمتهای پیشنهادی نیز به ثبات رسیده است.

روند ریزشی قیمت مسکن در شهر تهران پس از ۲٫۵ ماه که حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده بود از ابتدای بهمن ماه متوقف شده و در عین حال تمایل برای فروش نیز ۹ درصد کاهش یافته است.
بازار مسکن پایتخت پس از ۲٫۵ ماه ریزش نرخها به مقاومت قیمتی رسیده است. پس از آنکه در دی ماه نرخهای قطعی معاملات ۱٫۸ درصد افزایش پیدا کرد، قیمتهای پیشنهادی نیز که از نیمه آبان تا اواخر دی ماه حدود ۱۳ درصد کاهش یافته بود به ثبات رسیده است.

اطلاعات به دست آمده از سامانه املاک نشان می دهد در دو هفته ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۹ نسبت به دو هفته قبل از آن قیمتهای پیشنهادی مسکن از سوی مالکان ۰٫۳ (سه دهم) درصد افزایش یافته است.
این رشد ناچیز در حد صفر که از نرخهای عرضه شده در آگهی ها استخراج شده به مفهوم رسیدن بازار به سطح مقاومتی است که می تواند از افزایش اندک خرید و فروشهای شب عید و توقف روند کاهشی نرخ ارز نشأت گرفته باشد. قیمت آگهی ها نسبت به زمان مشابه سال گذشته نیز ۱۲۹ درصد بالا رفته؛ هرچند نرخهای قطعی در دی ماه بر اساس آمار بانک مرکزی از افزایش ۹۸ درصدی حکایت دارد.
بررسی درصد تغییرات قیمت متر مربع آگهی ها در دو هفته ابتدای بهمن ماه در مقایسه با دو هفته آخر دی ماه نشان می دهد که قیمتهای پیشنهادی در پنج منطقه شامل مناطق ۶، ۸، ۱۳، ۱۴ و ۲۱ بین ۲ تا ۱۰ درصد کاهش، در ۹ منطقه شامل مناطق ۲، ۳، ۴، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۲۲ بین ۱ تا ۱۱ درصد افزایش و در دو منطقه ۱ و ۵ ثبات داشته است. مناطق ۱۵ تا ۲۰ نیز به دلیل پایین بودن تعداد آگهی ها در این گزارش لحاظ نشده است.
بیشترین افت قیمت در بین مناطق مذکور طی دو هفته ابتدای بهمن ماه نسبت به دو هفته آخر دی ماه در منطقه ۱۴ به میزان ۱۰ درصد رخ داده و تعداد آگهی ها ۴ درصد افزایش یافت. قیمتها در منطقه ۲۱ نیز ۹ درصد افت کرد و تعداد آگهی ها ۸ درصد بالا رفت. در منطقه یک نرخ رشد قیمت آگهی ها صفر بود در عین حال تعداد آگهی ها نسبت به دو هفته پایانی دی ماه ۱۱ درصد کاهش یافت. در منطقه پنج که همواره رتبه یکم از نظر تعداد معاملات را دارد قیمتهای پیشنهادی با ثبات همراه بوده و تعداد آگهی ها کاهش ۷ درصدی نشان می دهد. در منطقه شش قیمتها ۵ درصد پایین آمده و تعداد آگهی ها ۲۲ درصد رشد یافته است.
در منطقه ۴ نیز به عنوان دومین منطقه پرمعامله شهر تهران قیمتهای پیشنهادی ۲ درصد افزایش و تعداد آگهی های ثبت شده در سامانه مذکور ۷ درصد افزایش یافته است. در منطقه ۱۱ با افزایش ۱۱ درصدی قیمتهای پیشنهادی و کاهش ۶۰ درصدی تعداد آگهی ها مواجه بودیم.
در منطقه ۲۲ قیمتها ۴ درصد و آگهی ها ۱۲ درصد رشد یافت. منطقه ۱۳ نیز با کاهش ۷ درصدی قیمت مسکن و افت ۱۹ درصدی تعداد آگهی ها در دو هفته ابتدای بهمن ماه نسبت به دو هفته انتهایی دی ماه مواجه بوده است.
ثبات قیمت در آگهی های مسکن در شرایطی رخ داد که از نیمه آبان ماه و بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کاهش قیمت ارز نرخهای پیشنهادی در سامانه مذکور ۲٫۲ درصد کاهش پیدا کرد. در ادامه نیز دو افت ۵٫۵ و ۵ درصدی قیمتها در این سایت اتفاق افتاد تا اینکه در نیمه بهمن ماه به ثبات رسید.