کارشناس و تحلیلگر مسکن با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن بوده و هست، گفت: رشد قیمت مصالح ساختمانی و صدور پروانه ساختمانی، هزینه های ساخت و ساز و به تبع آن قیمت نهایی مسکن را افزایش خواهد داد. همواره در پایان سال شاهد رشد نقدینگی در کشور […]

کارشناس و تحلیلگر مسکن با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن بوده و هست، گفت: رشد قیمت مصالح ساختمانی و صدور پروانه ساختمانی، هزینه های ساخت و ساز و به تبع آن قیمت نهایی مسکن را افزایش خواهد داد.

همواره در پایان سال شاهد رشد نقدینگی در کشور هستیم. آمارهای بانک مرکزی در ابتدای تابستان امسال نشان داد که در سه ماهه ابتدایی سال جاری حجم نقدینگی در هفته منتهی به ۲۹ خرداد ۹۹ به ۲۶۵۱۴ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال قبل ۷٫۳ درصد رشد نشان داد.
آمارها به خوبی حاکی از این است که رشد تورم و نقدینگی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بوده و نسبت به رشد نقدینگی در مقایسه با سال گذشته ۲ واحد درصد افزایش یافته که امری مورد انتظار بوده است.
کارشناسان بر این باور هستند که رشد نقدینگی و نرخ تورم همواره یک محرک اصلی بر روی کالاهای اساسی و کالاهای سرمایه ای مثل مسکن است.
برخی تحلیلگران مسکن نیز معتقد هستند که رشد نقدینگی در نهایت اثر خود را در دراز مدت بر بازار دارایی ها به جا خواهد گذاشت.
اما فردین یزدانی کارشناس و تحلیلگر مسکن بر این نکته تاکید دارد که بدون شک رشد نقدینگی به خصوص در پایان سال بر بازار مسکن تاثیرگذار بوده و هست.
او می گوید: افزایش قیمت مصالح ساختمانی در طی چند ماه گذشته به خصوص در بخش فولاد و سیمان از یک سو و افزایش بهای صدور پروانه ساختمانی در نهایت بر قیمت تمام شده ساخت و قیمت نهایی مسکن اثرگذار خواهد بود.
یزدانی ادامه داد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن، رشد نقدینگی بوده و هست. رشد نقدینگی و در نهایت تورم در ماههای پایانی سال باعث می شود قیمت مسکن نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. اما آنچه که فعلا در بازار مسکن کاملا مشهود است این است که جهش قیمت مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید و کوچ سوداگران از این بازار به سایر بازارهای موازی را شاهد نخواهیم بود.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد رکود معاملات مسکن در یک ماه آخر امسال باعث شود قیمت ها اندکی افت کنند، اظهار داشت: همواره بازار مسکن در ماه پایانی سال شاهد رشد معاملات می شود. دلیل آن هم این است که متقاضیان مسکن بر این باور هستند در سال آینده قیمت ها با یک درصد رشد تورم نسبت به سال قبل خود مواجه خواهد شد.
این کارشناس و تحلیلگر مسکن افزود: پس به احتمال زیاد معاملات مسکن در ماه پایانی سال اندکی رشد خواهد داشت. این تغییر و تحول ناشی از انتظارات تورمی هزینه تمام شده و افزایش صدور مجوزهای ساخت و ساز است. نکته مهمی که هست این است که جهش قیمت مسکن بعید است.