بازار مسکن حالا در فاز انتظار قرار گرفته است، انتظاری که از یک سو ریزش قیمت‎ها را در بازار متوقف کرده از سوی دیگر آینده این بازار را با ابهامی جدی مواجه ساخته است. بازار مسکن از نیمه پاییز تقریبا روزهای آرام‌تری را نسبت به بهار و تابستان ۹۹ سپری کرده و این شرایط در روزهای […]

بازار مسکن حالا در فاز انتظار قرار گرفته است، انتظاری که از یک سو ریزش قیمت‎ها را در بازار متوقف کرده از سوی دیگر آینده این بازار را با ابهامی جدی مواجه ساخته است.

بازار مسکن از نیمه پاییز تقریبا روزهای آرام‌تری را نسبت به بهار و تابستان ۹۹ سپری کرده و این شرایط در روزهای پایانی بهمن ماه نیز تداوم یافته است، در ماه نخست سال تعداد خریداران چندبرابر تعداد فروشندگان بود و روز به روز بر نرخ ها افزوده می شد اما خروج سرمایه‌گذاران از این بازار شرایط را برای بهبود وضعیت مهیا کرده و از رشد بیشتر قیمت‌ها ممانعت نمود.

بازار مسکن همچنان تحت تاثیر بازارهای موازی حرکت می کند و نمی توان تاثیر شدید تورم بر این بازار را انکار کرد.

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازارمسکن درباره مسائل و مشکلات مختلف و وضعیت فعلی و آینده بازار توضیحاتی داد و گفت: برخی معتقدند این بانک‌ها هستند که قیمت مسکن را در کشور تحت تاثیر قرار می‌دهند این در حالی است که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن برای بانکها جذابیت خاصی ندارد.

وی ادامه داد: این وزارتخانه باید ‌آماده سازی های بیشتری انجام دهد و زمین های بیشتری عرضه کند تا بتواند مانع افزایش قیمت زمین شود بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به عرضه زمین‌های بهتر و بیشتر اقدام کند که طبیعتا این مساله در شهرهای بزرگ امکانپذیر نیست و در حومه شهرها باید این کار را انجام دهد البته حومه شهرها را باید توسط شریان های ارتباطی نظیر اتوبان‌ها و توسعه خطوط ریلی به مرکز وصل کرده و زیرساخت های مناسبی برای این محدوده‌ها در نظر گرفته و اجرایی کنند؛ این موارد، جزو وظایف مهم و اصلی وزارت راه و شهرسازی است .

وی تاکید کرد: همان طور که گفته شده بخش عمده افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ ناشی از بالارفتن قیمت زمین است و همچنین بخشی از این افزایش نرخ ها ناشی از بالارفتن قیمت نهاده های ساختمانی و تورم است بنابراین اگر تورم ادامه داشته باشد، هزینه‌های ساخت مسکن ادامه خواهد یافت و سبب فشار بر نرخ‌ها در بازار مسکن خواهد بود و قیمت ها را به سمت بالا حرکت می دهد اما اگر بتوان تورم را کنترل کرد، مشکلات این بخش حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: کنترل تورم مسئولیتی است که بر عهده دولت و بانک مرکزی است و اگر برنامه ریزی مناسبی انجام شود می توان نرخ تورم را کنترل کرد زیرا بسیاری از کشورهای دنیا موفق به حل این مساله شده اند البته متاسفانه سیاست‌هایی که در کشور دنبال می شود، تورم زا بوده و در نهایت سبب افزایش قیمت کالاها می شود.

این کارشناس بازار مسکن درباره جاذبه این بازار برای حضور دلالان و کسب سود گفت:بازار مسکن برای دلالان بازاری پر جاذبه است. در این بازار افزایش قیمت ها بالاتر از میزان تورم است،‌در طول ۲ سال گذشته همه بازارهای دارایی های سرمایه ای مانند دلار، طلا، خودرو،‌مسکن ، بورس و … در کانون توجه بود و دلالان به سمت این بازارها آمدند و سعی کردند از این فرصت بهره‌مند شوند اما باتوجه به آرامش نسبی بازارها و انتظار تورمی شدید در ۲ سال گذشته انتظار کسب سود در حال تعدیل شدن است و در نتیجه به نظر می رسد جذابیت این بازارها برای دلالان کمتر خواهد شد.